Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για το μεταφορικό κόστος το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς οι αναλυτές εκτιμούν ότι μπορεί να ανακοινωθούν αυξήσεις στους ναύλους στα containers μέχρι και 100% σε σύγκριση με την περίοδο προ των επιθέσεων ανταρτών Χούθι στα πλοία. Η κρίση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας έχει εκτοξεύσει το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών στα ύψη, καθώς η αγορά συνεχίζει να αντιδρά στα πλοία που αναγκάζονται να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αναφέρει η Xeneta, μια από τις κορυφαίες πλατφόρμες συγκριτικής αξιολόγησης και πληροφόρησης για τις τιμές των θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.
Χούθι: Πώς πλήττουν το παγκόσμιο εμπόριο
Όπως προβλέπουν, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 100% μετά τις πυραυλικές επιθέσεις της πολιτοφυλακής των Χούθι σε εμπορικά πλοία στο στενό Bab-el-Mandeb – πύλη προς την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, δήλωσε ότι η περίοδος αιχμής είναι ήδη εδώ. Οι μεταφορείς θαλάσσιων εμπορευμάτων προσπαθούν απεγνωσμένα να ανακτήσουν το κόστος της αποστολής πλοίων από την Άπω Ανατολή προς τη Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί να κατευθύνονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Οπως και την εποχή της Covid-19
Όπως είδαμε κατά τη διάρκεια των χρόνων της Covid, όταν υπήρξαν τεράστιες διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, αν εξακολουθεί να υπάρχει επείγουσα ανάγκη να κινηθούν τα φορτία, τότε οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα για να το κάνουν, τονίζει ο Peter Sand.
Τα στοιχεία της πλατφόρμας Xeneta δείχνουν ότι οι τιμές ανά FEU (ισοδύναμο εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών) διαμορφώθηκαν σε 1.875 δολάρια μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου στις 14 Δεκεμβρίου – ήδη μια αύξηση 25% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Ωστόσο, οι ναυλωτές λαμβάνουν τιμές άνω των 6.500 δολαρίων για αποστολές υψηλής προτεραιότητας στην υπηρεσία Diamond Tier της Mediterranean Shipping Company (MSC).
Ο Sand πρόσθεσε: “Αυτή η τιμή δεν είναι ακόμη ο μέσος όρος της αγοράς, αλλά είναι αυτό που θα πρέπει να πληρώσουν οι επιχειρήσεις για επείγουσες αποστολές. Μέσα στις επόμενες 10 ημέρες περίπου, μπορεί κάλλιστα να γίνει ο μέσος όρος της αγοράς”.
Δεν θα λυθεί γρήγορα…
Η διώρυγα του Σουέζ είναι μια κρίσιμη αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο, οπότε η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυραυλικές επιθέσεις δεν θα λυθεί γρήγορα ή εύκολα και οι τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα συνεχίσουν να αυξάνονται, όπως εκτιμάται.
Οι εταιρείες τακτικών γραμμών θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών έχουν ήδη εισαγάγει μια σειρά προσαυξήσεων ως απάντηση στην αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ. Την Πέμπτη, η A.P. Moller ανακοίνωσε μια προσαύξηση διακοπής διέλευσης (Transit Disruption Surcharge – TDS), με άμεση ισχύ, και μια προσαύξηση έκτακτης ανάγκης (Emergency Contingency Surcharge – ECS), η οποία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου, εν αναμονή διαπραγματεύσεων.
Την Τετάρτη, η MSC ανακοίνωσε παρόμοια σειρά προσαυξήσεων.
Οι φορτωτές θα αντιμετωπίσουν επίσης προσαυξήσεις περιόδου αιχμής (PSS) ύψους 2.000 δολ ανά FEU για φορτία με προορισμό τη Μεσόγειο από την Άπω Ανατολή, ενώ η Βόρεια Ευρώπη και η Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα χρεώνουν 1.000 δολ. και 600 δολ.αντίστοιχα.
“Η αύξηση των ναύλων είναι ήδη εδώ ως αποτέλεσμα της εκτροπής της διώρυγας του Σουέζ, αλλά ενόψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς και την παραδοσιακή αύξηση της ζήτησης που αυτή επιφέρει, το κόστος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών θα μπορούσε να αυξηθεί ακόμη πιο δραματικά”, σημειώνει ο αναλυτής.
Οι ναυλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι τιμές σε όλες τις μεγάλες μεταφορές θα μπορούσαν να επηρεαστούν, ακόμη και όσες δεν χρησιμοποιούσαν και πριν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα, τη διώρυγα του Σουέζ. Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών θα ανακοινώσουν κάθε είδους “προσαυξήσεις κόστους ανάκτησης” ακόμη και για τις μεταφορές που επηρεάζονται μόνο έμμεσα, εκτιμούν οι αναλυτές.
Latest News
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα