Μετά την πανδημία τα αεροπορικά ταξίδια γνώρισαν ένδοξες μέρες. Η ζήτηση εκτοξεύτηκε σε ύψη πρωτόγνωρα για τον κλάδο, ο οποίος, μάλιστα, φάνηκε συχνά να μην έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί με επάρκεια.
Είναι, όμως, αυτή η εκρηκτική άνοδος μια τάση που θα διαρκέσει σε βάθος χρόνου; Οι ειδικοί απαντούν αρνητικά.
Αερομεταφορές: Οι πιο χρονικά συνεπείς αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια στον κόσμο το 2023
Μια σειρά από εκτιμήσεις δείχνουν σταθεροποίηση, καθώς φαίνεται να τελειώνει η ταχεία ανάπτυξη και ξεκινά μια νέα εποχή κανονικότητας, σύμφωνα με το CNBC.
«Το 2024 αναμένεται να σηματοδοτήσει το τέλος των δραματικών αυξήσεων που ήταν χαρακτηριστικές της ανάκαμψης το 2021-2023», αναφέρεται σε πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών.
Η παγκόσμια χωρητικότητα αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 40 εκατομμύρια πτήσεις (από 38,9 εκατομμύρια το 2019), με 4,7 δισεκατομμύρια επιβάτες (από 4,5 δισεκατομμύρια ανθρώπους το 2019), σύμφωνα με την IATA.
Καθώς η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής μειώνεται και τα «ταξίδια εκδίκησης» των ανθρώπων απέναντι στον κορονοϊό φτάνουν στο τέλος τους, η προσφορά και η ζήτηση στον κλάδο των εμπορικών αεροπορικών εταιρειών βρίσκονται σε ισορροπία, κάτι που θα βοηθήσει στη σταθεροποίηση των αεροπορικών ναύλων το 2024, σύμφωνα με την AMEX GBT Consulting.
Αεροπορικά εισιτήρια
Οι παγκόσμιοι αεροπορικοί ναύλοι αναμένεται να αυξηθούν μεταξύ 3% και 7% το επόμενο έτος, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν υψηλό κόστος καυσίμων, αλλαγές στους όρους βιωσιμότητας και αναβαθμίσεις στόλων, αναφέρεται στην «Παγκόσμια Έκθεση Τάσεων» της FCM Consulting για το τρίτο τρίμηνο του 2023.
Ωστόσο, μια σειρά από άλλες εκθέσεις δείχνουν προοπτικά μείωση των τιμών των πτήσεων.
Η εταιρεία BCD Travel αναμένει ότι οι παγκόσμιοι ναύλοι θα μειωθούν οριακά το 2024, λιγότερο από 1%, με πιο έντονη πτώση των αεροπορικών ναύλων από και προς την Ασία – 3% για την business class, σχεδόν 4% για την οικονομική.
«Μετά τις πρόσφατες αυξήσεις των ναύλων, θα πρέπει να περιμένουμε μια μέτρια διόρθωση τιμών σε ορισμένες αγορές το 2024, αν και οι υποκείμενες τιμές θα πρέπει γενικά να παραμείνουν ισχυρές», επισημαίνεται στη σχετική έκθεση.
Ωστόσο, το «Air Monitor 2024» της AMEX αναμένει πτώση μόνο των διεθνών ναύλων το 2024 — ιδίως για πτήσεις μεταξύ Βόρειας Αμερικής και Ασίας. Η έκθεση αναφέρει ότι οι περιφερειακοί ναύλοι θα παραμείνουν σταθεροί ή θα αυξηθούν ελαφρά.
Οι ταξιδιώτες στις ΗΠΑ ενδέχεται να δουν κάποιες μειώσεις, όπου η ταξιδιωτική εταιρεία Hopper αναμένει πτώση των ναύλων τουλάχιστον για τους πρώτους έξι μήνες, σύμφωνα με την έκθεσή της «2024 Travel Outlook».
Συνολικά, οι επιβάτες δεν θα πρέπει να περιμένουν μεγάλη αλλαγή το 2024, λέει ο John Grant, επικεφαλής αναλυτής στην εταιρεία ταξιδιωτικών δεδομένων OAG.
«Θα διατηρηθεί η υπάρχουσα κατάσταση, με μικρές μόνο διακυμάνσεις στις τιμές των ναύλων», ανέφερε ο ίδιος. «Αν και μπορεί να δούμε μια ελαφρά μείωση των ναύλων καθώς η ζήτηση μειώνεται στην πολύ χαμηλή σεζόν, τα θεμελιώδη στοιχεία μιας βάσης υψηλού λειτουργικού κόστους παραμένουν, σε συνδυασμό με αυξημένους μισθούς, υψηλές τιμές καυσίμων, που υποδηλώνουν ότι δεν θα δούμε μεγάλη μετατόπιση».
Οι κερδισμένοι
Οι αεροπορικές εταιρείες σε Βόρεια Αμερική, Μέση Ανατολή και Ευρώπη εμφανίζουν τη μεγαλύτερη δυναμική ανάπτυξης, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ.
Συγκεκριμένα, η Βόρεια Αμερική παραμένει η «περιοχή που ξεχωρίζει» και η πρώτη που επέστρεψε στην κερδοφορία το 2022.
Στη Μέση Ανατολή αναμένονται ισχυρές οικονομικές επιδόσεις το 2023 και το 2024, ενώ στην Ευρώπη ένα ισχυρό κλείσιμο αναμένεται να ανακοινωθεί για το 2023 παρά τον συνεχιζόμενο πόλεμο και τις συγκρούσεις στην Ουκρανία και στη Γάζα.
Η IATA προβλέπει, ακόμη, ότι μια ακόμη περιοχή Ασίας – Ειρηνικού θα καταστεί κερδοφόρα το 202 και αυτό δεδομένου ότι η πλήρης επιστροφή των διεθνών κινέζων ταξιδιωτών, τα εσωτερικά ταξίδια στην περιοχή, ειδικά στην Ινδία και στην Κίνα, παραμένουν ισχυρά.
Στα «κόκκινα», όμως, προβλέπεται ότι θα βρεθούν στο τέλος του 2024 η Λατινική Αμερική και η Αφρική. Η μεν πρώτη συγκρατείται από την οικονομική και κοινωνική αναταραχή, παρά την ισχυρή κίνηση από το Μεξικό, ενώ η Αφρική αντιμετωπίζει έντονες προκλήσεις επίπεδο οικονομίας, υποδομών και συνδεσιμότητας.
Προοπτικές για το 2024
Πολλές αεροπορικές εταιρείες ανέφεραν κέρδη ρεκόρ το 2023, αλλά «το τοπίο φαίνεται λιγότερο ευνοϊκό το 2024», σύμφωνα με το Air Monitor 2024 της AMEX.
Η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη πέρυσι, ενόψει του υψηλού πληθωρισμού και των υψηλών επιτοκίων, μπορεί να οφείλεται σε καθυστέρηση και όχι σε έλλειψη αντίδρασης της αγοράς, σύμφωνα με την έκθεση της BCD Travel.
«Η μετάδοση στην ευρύτερη οικονομία των υποτονικών επιπτώσεων της σύσφιγξης των πολιτικών απλώς κράτησε περισσότερο από όσο περίμεναν οι οικονομολόγοι», εξηγεί.
Η έκθεση σκιαγράφησε άλλες πιέσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, όπως είναι οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι πόλεμοι, τα ζητήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι ελλείψεις προσωπικού και η αύξηση του κόστους καυσίμων και εργασίας.
Σε αντιστάθμισα, διαφαίνονται και ούριοι άνεμοι που θα παράσχουν στήριξη στον αεροπορικό κλάδο φέτος, όπως είναι η πολυαναμενόμενη επιστροφή των επαγγελματικών ταξιδιών, η οποία, όπως προβλέπουν οι αναλυτές, θα ενισχυθεί το 2024.
Οι προβλέψεις της IATA δείχνουν ότι τα έσοδα και τα κέρδη του κλάδου θα κινηθούν ανοδικά φέτος.
Κέρδη ρεκόρ
Υπολογίζει ότι τα παγκόσμια έσοδα θα φτάσουν φέτος στο ρεκόρ των 964 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με καθαρά κέρδη 25,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Αυτό ισοδυναμεί με περιθώριο καθαρού κέρδους 2,7% — μια οριακή αύξηση από το περιθώριο κέρδους 2,6% που αναμένεται για το 2023.
Ωστόσο, η IATA επισημαίνει, επίσης, ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, από τον ανταγωνισμό και το υψηλό λειτουργικό κόστος έως τα κανονιστικά πλαίσια που διαμορφώνονται από τις κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της ΙΑΤΑ, Willie Walsh, ο οποίος μίλησε στο CNBC, η αγάπη των ανθρώπων για τα ταξίδια συνέβαλε στην επιστροφή του κλάδου στα προ πανδημίας επίπεδα», όμως, όσον αφορά τα κέρδη επισημαίνει από τη σκοπιά του ότι «πρέπει να τεθούν σε σωστή προοπτική. Ενώ η ανάκαμψη είναι εντυπωσιακή, ένα καθαρό περιθώριο κέρδους 2,7% είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που θα δεχόντουσαν οι επενδυτές σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο κλάδο».
Latest News
Πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών 14 δισ δολ απο την Τ-Mobile στις ΗΠΑ
Η T-Mobile καθώς και άλλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών, όπως η Verizon και η AT&T συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων μερισματούχων στις ΗΠΑ
Ευνοϊκά δάνεια 7,7 δισ. δολ. έλαβε εντός του 2024 η Τουρκία
Η Τουρκία, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών αναμένει νέα χρηματοδότηση απο την Παγκόσμια Τράπεζα
Κανένα φως στο... τούνελ - Η Hershey απέρριψε και τη δεύτερη πρόταση της Mondelēz
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Mondelēz επιδιώκει ένα deal με την Hershey - Το 2016, εγκατέλειψε τις συζητήσεις για πιθανή εξαγορά
Η νίκη Τραμπ και το πάρτι στις αγορές - Πώς ανακατεύεται η τράπουλα
Η δραστηριότητα των αγορών «εξερράγη» μετά την νίκη Τραμπ καθώς οι traders πόνταραν σε μια πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις προσέγγιση
ABN Amro: Πότε θα επιβληθούν οι δασμοί Τραμπ - Οι επιπτώσες για την Ελλάδα
Οι επικείμενοι δασμοί Τραμπ στην Κίνα αναμένεται να εφαρμοστούν λίγους μήνες μετά την ορκωμοσία του
Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα σε ύφεση η βρετανική οικονομία
Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν στη Βρετανία συρρικνώθηκε 0,1% σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο, όπως και τον Σεπτέμβριο,
Πώς θα κινηθεί η ΕΚΤ στις μειώσεις επιτοκίων - Οι καταλύτες για τα επόμενα βήματα
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει να κινείται με βάση τις αξιολογήσεις και τις διαθέσιμες πληροφορίες που υπάρχουν σε κάθε συνεδρίαση και μετά τον Μάρτιο
Ριζοσπαστικό πείραμα στο Τόκιο για το δημογραφικό μέσω... 4ήμερης εργασίας
Το Τόκιο ξεκινά ριζοσπαστικά πειράματα καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα στην Ιαπωνία
Γιατί η Amazon δώρισε 1 εκατομμύριο δολάρια στο ταμείο Τραμπ
Η δωρεά για την τελετή ορκωμοσίας έρχεται καθώς ο ιδρυτής Τζεφ Μπέζος και άλλοι προσπαθούν να οικοδομήσουν δεσμούς με τον εκλεγμένο πρόεδρο
Οι Σύριοι στη Γερμανία δεν βιάζονται να φύγουν - Η ζήτηση για εργατικά χέρια είναι μεγάλη
Σε μια οικονομία, όπως αυτή της Γερμανίας, η οποία αντιμετωπίζει μεγάλες ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια απωλειών εργαζομένων