«Κρύος ιδρώτας» λούζει τους νευρικούς ταξιδιώτες βλέποντας φωτογραφίες μιας ανοιχτής τρύπας στην άτρακτο ενός Boeing 737 max 9 της Alaska Airlines, που εκτινάχθηκε στα 15.000 πόδια (4.600 μέτρα) μετά την απογείωση του αεροπλάνου πάνω από το Όρεγκον στις 5 Ιανουαρίου.

Οι νευρικοί επενδυτές θα έχουν την ίδια αντίδραση στις τιμές των μετοχών της Boeing και της Spirit AeroSystems, μιας εταιρείας που αποκλείστηκε από την πρώτη το 2005 και κατασκεύασε την άτρακτο και το αποτυχημένο μέρος, ένα βύσμα στο πλαίσιο του αεροσκάφους όπου ορισμένα μεγαλύτερα μοντέλα έχουν έξοδο κινδύνου.

Boeing: Ο CEO της εταιρίας λέει πως πρέπει να αναγνωρίσει το λάθος της

Η χρηματιστηριακή αξία των δύο εταιρειών υποχώρησε κατά 8% και 11% αντίστοιχα, μετά το περιστατικό, αναφέρει ο Economist.

Το αεροσκάφος της Alaska Airlines ήταν «του κουτιού»

Από θαύμα, κανείς δεν τραυματίστηκε σοβαρά. Εάν το αεροσκάφος είχε αποσυμπιεστεί γρήγορα σε μεγαλύτερο ύψος, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να ήταν χειρότερο.

Η ακριβής αιτία της δυσλειτουργίας παραμένει ασαφής. Το αεροπλάνο, που παραδόθηκε στην Alaska Airlines στις 11 Νοεμβρίου, ήταν ολοκαίνουργιο. Παρόμοιες έξοδοι κινδύνου έχουν εγκατασταθεί σε προηγούμενη έκδοση του 737, χωρίς προβλήματα.

Οι ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο έχουν καθηλώσει ολόκληρο τον στόλο των max 9 με το ίδιο βύσμα πόρτας, εν αναμονή επιθεωρήσεων για να διασφαλιστεί η αξιοπλοΐα τους. Οι πρώτες ενδείξεις υποδηλώνουν ένα μεμονωμένο πρόβλημα παραγωγής που προέρχεται από την Spirit.

Όμως, στις 8 Ιανουαρίου η United Airlines είπε ότι οι προκαταρκτικές εξετάσεις είχαν εντοπίσει άλλα αεροπλάνα με «προβλήματα εγκατάστασης» που συνδέονται με την πόρτα, όπως «μπουλόνια που χρειάζονταν επιπλέον σφίξιμο».

Ο διαγκωνισμός Boeing-Airbus στις παραγγελίες εμπορικών αεροσκαφών

Ευτυχώς για την Boeing, τους πελάτες αεροπορικών εταιρειών της και τους επιβάτες τους, η στερέωση του χαλαρού μπουλονιού δεν πρέπει να είναι πολύ δύσκολη. Το max 9, μια μεγαλύτερη έκδοση του αεροσκάφους μικρών αποστάσεων της Boeing, αποτελεί λίγο περισσότερο από το 15% και των 737 max σε υπηρεσία και ένα ακόμη μικρότερο μερίδιο των μη εκπληρωμένων παραγγελιών (βλ. διάγραμμα 1).

Η «κάθοδος» του άλλοτε πρωταθλητή αεροδιαστημικής άρχισε τον Οκτώβριο του 2018, όταν ένα 737 max συνετρίβη στην Ινδονησία. Πέντε μήνες αργότερα το ίδιο μοντέλο συνετρίβη στην Αιθιοπία.

Και οι δύο καταστροφές συνδέθηκαν με προβλήματα με το λογισμικό ελέγχου πτήσης και οδήγησαν στην καθήλωση ολόκληρου του στόλου 737 max για 20 μήνες, ενώ το λογισμικό επιδιορθώθηκε.

Η Boeing πλήρωσε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα και αποζημιώσεις. Οι επικριτές ισχυρίστηκαν ότι η εταιρεία έδινε υπερβολική προσοχή στην επιστροφή χρημάτων στους μετόχους και όχι αρκετή στη μηχανική.

Ένας νέος διευθύνων σύμβουλος που ήρθε στις αρχές του 2020 για να σώσει την εικόνα της Boeing, ο Dave Calhoun, υποσχέθηκε να επιστρέψει την Boeing στις ρίζες της τεχνικής αριστείας.

Αλυσίδα κατασκευαστικών προβλημάτων

Το δράμα της πόρτας είναι μόνο το τελευταίο σημάδι ότι το έργο του κ. Calhoun παραμένει ημιτελές.

Οι παραδόσεις του 787 Dreamliner μεγάλων αποστάσεων της εταιρείας έχουν ανασταλεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια λόγω προβλημάτων ποιοτικού ελέγχου. Τον Απρίλιο του 2023 η Boeing είπε ότι θα έπρεπε να διορθώσει τους κάθετους σταθεροποιητές στα 737 στην παραγωγή στο Spirit και στην αποθήκευση.

Αν και δεν ήταν κίνδυνος για την ασφάλεια, το ελάττωμα ηταν ακόμα ένα πλήγμα στη φήμη της Boeing.

Ένα άλλο χτύπημα ήρθε τον Αύγουστο, όταν η εταιρεία είπε ότι θα έπρεπε να διορθώσει τις ακατάλληλες τρύπες σε μέρος της καμπίνας υπό πίεση των 165 737 max,  ενα τμήμα που συναρμολογήθηκε από τη Spirit.

Η διόρθωση αρχικων προβλημάτων είναι ένας λόγος που οι παραδόσεις του 777x της Boeing, ενός άλλου αεροσκάφους μεγάλων αποστάσεων, θα ξεκινήσουν μόλις το 2025, έξι χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα ενω η καθυστέρηση του 777x από μόνη της έχει επιφέρει στην εταιρεία τουλάχιστον 8 δισεκατομμύρια δολάρια σε επιπλέον κόστος.

Ανοδική πτήση για την Airbus

Η Boeing δεν έχει ετήσια κέρδη από το 2018. Υπολείπεται του μεγάλου αντιπάλου της στην Ευρώπη, της Airbus, σε παραγγελίες για αεροσκάφη μικρών αποστάσεων.

Αγωνίζεται να επαναπροσλάβει ειδικευμένους εργαζομένους που απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημιας του Covid-19, καθώς προσπαθεί να αυξήσει την παραγωγή των 737 max από 38 το μήνα σε 50 έως το 2025-26, προκειμένου να καλύψει την έντονη ζήτηση από τις αεροπορικές εταιρείες.

Μερικά από τα δεινά της Boeing στο ρολόι του κ. Calhoun ήταν πέρα από τον έλεγχό του. Αμέσως αφότου ανέλαβε στις αρχές του 2020, η πανδημία κορονοϊού οδήγησε τη βιομηχανία σε αναταραχή.

Τόσο η Boeing όσο και η Airbus έχασαν περίπου το ήμισυ της αγοραίας τους αξίας μεταξύ Μαρτίου και φθινοπώρου εκείνου του έτους.

Όμως, ενώ οι μετοχές της Airbus διαπραγματεύονται τώρα σε υψηλό όλων των εποχών, οι μετοχές της Boeing αξίζουν το μισό από ό,τι ήταν στο αποκορύφωμά τους στις αρχές του 2019 (βλ. διάγραμμα 2).

Εάν ο Αμερικανός κατασκευαστής αεροπλάνων θέλει να πετάξει ξανά στα ύψη, ο κ. Calhoun θα χρειαστεί όχι απλώς να ανταποκριθεί στα προβλήματα αλλά να αποτρέψει και πολλα άλλα από αυτά.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή