Διαφωτιστικά και σε μεγάλο βαθμό απογοητευτικά για τον τρόπο που στέκονται οι ελληνικές επιχειρήσεις απέναντι στην νέα πραγματικότητα που ήδη διαμορφώνει η ολοένα αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης παγκοσμίως είναι τα ευρήματα της έρευνας του ΣΕΒ, «Ο Σφυγμός του Επιχειρείν», που παρουσιάστηκε χθες.
Κίνα: Ενέκρινε 40 μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης για δημόσια χρήση
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) θα μετασχηματίσει την εργασία και την παραγωγή αλλά λίγες επιχειρήσεις επενδύουν ή σκοπεύουν να το κάνουν. Το 80% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι η ΤΝ θα αναβαθμίσει το ανθρώπινο δυναμικό, το 20% των επιχειρήσεων θα επενδύσει στο άμεσο μέλλον, και μόλις το 12% επενδύει ήδη στην ΤΝ.
Δηλαδή ενώ το επιχειρείν αντιλαμβάνεται την σημασία της τεχνητής νοημοσύνης και των ριζικών ανατροπών που φέρνει σε ολόκληρη την παραγωγική αλυσίδα με τον μετασχηματισμό της εργασίας και της παραγωγής να συμβαίνει, παραπέμπουν στις… καλένδες ένα στρατηγικό επενδυτικό πλάνο για να αντιμετωπίσουν τον αδυσώπητο ανταγωνισμό.
Βάσει έρευνας της Deloitte που παρουσιάστηκε στο Digital Economy Forum του ΣΕΠΕ, σχετικά με τον αντίκτυπο του Gen AI στο ΑΕΠ της χώρας, η επίδρασή του προβλέπεται πολύ σημαντική, με τον σωρευτικό αντίκτυπό του να υπολογίζεται στο +5,5% επί του ΑΕΠ της χώρας ως το 2030 (ήτοι €10,7 δισ.) και ο οποίος αντίκτυπος, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, μπορεί να αγγίξει ακόμα και το +9,8%, στο πλέον ευνοϊκό σενάριο.
Η Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη (Gen AI) αναφέρεται σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που έχουν σχεδιαστεί για να παράγουν νέο πρωτογενές περιεχόμενο, επιλύοντας προβλήματα ανοικτού τύπου με την εκτέλεση ευφυούς ανθρώπινης δράσης, κάτι που δεν είναι εφικτό με την «παραδοσιακή» τεχνητή νοημοσύνη.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι περίπου το 50% αυτής της επίδρασης εκτιμάται ότι θα προέλθει από 5 κλάδους της οικονομίας: Χρηματοπιστωτικές και Ασφαλιστικές Υπηρεσίες, Χονδρικό Εμπόριο, Μεταποίηση, Παροχή Υπηρεσιών και Ενημέρωση & Επικοινωνία.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η υιοθέτηση του Gen AI στις ελληνικές επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο, με το 15% περίπου των ερωτηθέντων επιχειρήσεων να απαντά ότι έχει ξεκινήσει να πειραματίζεται με την εν λόγω προηγμένη ψηφιακή τεχνολογία, παρόλο που 8 στις 10 επιχειρήσεις πιστεύουν πως η υιοθέτηση λύσεων Gen AI μπορεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα και να ενισχύσει την ανάπτυξή τους.
Διστάζουν να κάνουν το άλμα
Επίσης, 2 στις 3 εταιρείες του κλάδου ψηφιακής τεχνολογίας δηλώνουν ότι δεν έχουν ακόμα προσαρμόσει τη στρατηγική τους για την ενσωμάτωση λύσεων Gen AI. Ταυτόχρονα, 3 στις 5 εταιρείες του κλάδου εκτιμούν ότι η έλευση του Gen AI θα δημιουργήσει σημαντικές ανάγκες υποστήριξης των λοιπών κλάδων της οικονομίας, διογκώνοντας έτσι την πρόκληση που αντιμετωπίζουν στην εξεύρεση εξειδικευμένου προσωπικού, καθώς υφίσταται σημαντικό κενό μεταξύ προσφοράς και ζήτησης σε ειδικούς ΤΠΕ.
Η τεχνητή νοημοσύνη αν αξιοποιηθεί αποτελεσματικά ανοίγει νέα μονοπάτια για το επιχειρείν ενώ η πιο εξελιγμένη μορφή της, η Παραγωγική ή Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη η οποία είναι ικανή να δημιουργεί κείμενο, εικόνες ή άλλα μέσα, χρησιμοποιώντας παραγωγικά μοντέλα ξεκλειδώνει αστείρευτες αναπτυξιακές δυνατότητες για τις επιχειρήσεις σχεδόν σε όλους τους κλάδους.
Βάσει της μελέτης «Generative AI Greece 2030: Τα ενδεχόμενα μέλλοντα της ΠΤΝ στην Ελλάδα», αν και η τεχνητή νοημοσύνη στην χώρα μας ακόμα δεν έχει μεγάλη πέραση στις επιχειρήσεις, η εξάπλωσή της αναμένεται να πατήσει γκάζι στο κοντινό μέλλον θέτοντας το επιχειρείν ελληνική οικονομία ενώπιον καίριων προκλήσεων που «απαιτούν» ψηφιακές απαντήσεις. Βιομηχανία, μεταποίηση, γεωργία, κατασκευές, ναυτιλία και τουρισμός αποτελούν μερικούς από τους κλάδους που θα βρεθούν στην «αιχμή» της ανάπτυξης της ΠΤΝ με τα δεδομένα να αλλάζουν με φρενήρεις ρυθμούς.
Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησαν το 2019 η Accenture Greece με την Microsoft στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσθέσει $95 δισ. δολάρια στο ΑΕΠ της χώρας, περίπου 180 δισ. ευρώ σε μια περίοδο 15ετίας. Καθίσταται σαφές πως η τεχνητή νοημοσύνη δύναται, υπό προϋποθέσεις, να αποτελέσει «χρυσωρυχείο» για την ελληνική οικονομία συνεισφέροντας 12 δισ. ευρώ ετησίως στο ΑΕΠ.
Παρά όμως τα αδιαμφισβήτητα οφέλη, πολλές φορές τα στελέχη των επιχειρήσεων φοβούνται πως η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται σε αντιπαράθεση με τις δεξιότητές τους. Η νοοτροπία και η κουλτούρα του ελληνικού επιχειρείν είναι δύσκολο να αλλάξουν, όπως είχε επισημάνει και ο Γιώργος Ξηρογιάννης, Γενικός Διευθυντής στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών στο πρόσφατο συνέδριο του ΣΕΠΕ.
Ανησυχούν για την ασφάλεια
Βάσει πρόσφατης έρευνας της Kaspérsky σε περίπου 1.900 υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων παγκοσμίως στην οποία συμμετείχαν και 200 υψηλόβαθμα στελέχη στη χώρα μας, οι Έλληνες σε ποσοστό 92% ναι μεν εμφανίζονται επιφυλακτικοί, αλλά χρησιμοποιούν τη τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά τους και σε πολλές πτυχές από την κυβερνοασφάλεια μέχρι ακόμα και στην αναζήτηση στοιχείων.
Αν λοιπόν εστιάσουμε στις απαντήσεις των στελεχών στην Ελλάδα προκύπτουν τα εξής:
1)Το 92% των ερωτηθέντων επιβεβαίωσε ότι τα εργαλεία GenAI (π.χ. το ChatGPT) χρησιμοποιούνται με κάποιον τρόπο στην εταιρεία τους τους τελευταίους 9 μήνες.
2)Το 93% συζήτησε για τη χρήση του GenAI κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου τους τελευταίους 6 μήνες.
3)Το 93% των ερωτηθέντων χρειάζεται καλύτερη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του GenAI και για το που καταλήγουν οι πληροφορίες από την επεξεργασία των δεδομένων.
4)Το 72% των ερωτηθέντων ανησυχεί για το ενδεχόμενο οι εργαζόμενοι να δώσουν ευαίσθητες πληροφορίες της εταιρείας όταν τις τοποθετούν στην πλατφόρμα GenAI.
5)Το 20% των συμμετεχόντων ανέφερε ότι η θέσπιση κανόνων και κανονισμών ήταν μέρος της συζήτησης της διοικητικής ομάδας τους τελευταίους 6 μήνες.
Η αόρατη τεχνολογία και η επανεφεύρεση των επιχειρήσεων
Aν επιχειρήσουμε να κινηθούμε εκτός ελληνικών συνόρων, διαπιστώνουμε πως οι αλλαγές είναι τεκτονικές.
Νέα μελέτη από την Accenture διαπιστώνει ότι βρισκόμαστε εν μέσω μιας τεράστιας τεχνολογικής αλλαγής, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη και άλλες επιδραστικές τεχνολογίες γίνονται «Human by Design» και εγκαινιάζουν μια νέα -άνευ προηγουμένου- εποχή παραγωγικότητας και δημιουργικότητας. Η μελέτη υπογραμμίζει ότι καθώς οι ανθρωποκεντρικές τεχνολογίες είναι ευκολότερο να αλληλοεπιδρούν και να ενσωματώνονται σε κάθε πτυχή της ζωής μας, κινούμαστε προς έναν κόσμο όπου η τεχνολογία γύρω μας θα εξαπλώνεται περισσότερο, όντας λιγότερο ορατή.
Η μελέτη Accenture Technology Vision «Human by Design: How AI Unleashes the Next Level of Human Potential» διερευνά πώς μετά από μια περίοδο εκθετικής καινοτομίας, η τεχνολογία -ειδικά η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη- γίνεται πιο ανθρώπινη στη φύση της. Και καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται ώστε να είναι πιο ανθρωποκεντρική, προσφέρει πρακτικά μεγαλύτερες δυνατότητες στους ανθρώπους να ενισχύσουν τις ικανότητές τους και να επανεφεύρουν τις επιχειρήσεις όπως τις γνωρίζαμε έως τώρα. Σύμφωνα με τη μελέτη της Accenture, η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει το 44% όλων των ωρών εργασίας σε όλες τους κλάδους στις ΗΠΑ, να ωθήσει τη βελτίωση της παραγωγικότητας σε 900 διαφορετικούς τύπους θέσεων εργασίας και να δημιουργήσει τουλάχιστον $8 τρις σε οικονομική αξία παγκοσμίως.
Latest News
Θεοδωρόπουλος για AI: Αυτές είναι οι 4 ανησυχίες των επιχειρήσεων
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μίλησε στο AI Connect της Google για τις ανησυχίες των ελληνικών επιχειρήσεων γύρω από τη χρήση της AI
Πόση τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιούν οι Έλληνες - Τι δείχνει έρευνα της Focus Bari
Στην έρευνα της Focus Bari αναλύονται οι ευκαιρίες, οι κίνδυνοι αλλά και οι μεγάλες προσδοκίες
«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης επιτέλους επιβραδύνεται» - Τι προβλέπει τώρα ο CEO της Google
Θα χρειαστεί χρόνος για μια άλλη τεχνολογική ανακάλυψη για να θέσει ξανά την ΑΙ σε εξαιρετικά γρήγορη αναπυτξιακή ταχύτητα, προβλέπει ο CEO της Google Σουντάρ Πιτσάι
Πρώτα βήματα εισαγωγής της Τεχνητής Νοημοσύνης στις σχολικές αίθουσες
Το Αi4edu είναι το πρόγραμμα για την τεχνητή νοημοσύνη που αναπτύσσουν έξι οργανισμοί, από τέσσερα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η AI «επηρέασε» πωλήσεις 60 δισ. δολαρίων κατά την φετινή Cyber Week
Ρεκόρ πωλήσεων ύψους 314,9 δισ. δολαρίων παγκοσμίως καταγράφηκαν τη φετινή Cyber Week - Το 70% των διαδικτυακών αγορών παγκοσμίως πραγματοποιήθηκε μέσω φορητών συσκευών
Ξηροκώστας (SAP): Τεκτονικές οι αλλαγές που φέρνει στην αγορά η AI
Ο CEO της SAP Hellas, Ανδρέας Ξηροκώστας, στο περιθώριο του ετήσιου «SAP Innovation Day 2024» επισήμανε επίσης «το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινων πόρων» ειδικά στον κλάδο της τεχνολογίας
Μεγάλο deal στους ημιαγωγούς ΑΙ μεταξύ TSMC - Nvidia για το εργοστάσιο της Αριζόνα
Τι συζητούν TSMC - Nvidia για τους ημιαγωγούς Blackwell και το νέο εργοστάσιο του ταϊβανέζικου τεχνολογικού κολοσσού στην Αριζόνα
Ο θρυλικός Μπιόρν Ουλβέους των ΑΒΒΑ δεν βλέπει με καλό μάτι την ΑΙ
«Πολύ άδικο» για τις εταιρείες τεχνολογίας να χρησιμοποιούν τη δουλειά των καλλιτεχνών χωρίς να τους πληρώνουν, λέει ο θρυλικός Μπιόρν Ουλβέους των ΑΒΒΑ
Παπαστεργίου: Ωραίο αλλά ακριβό σπορ η AI – Συνεργασία με το Υπερταμείο για τον «Φάρο»
Στις πρωτοβουλίες της Ελλάδας στο πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης αναφέρθηκε κατά τον χαιρετισμό του στο 2ο Growthfund Summit ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου
Στους 300 εκατ. οι ενεργοί χρήστες ανά εβδομάδα για την OpenAI
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η OpenAI φέρεται να στοχεύει σχεδόν στο 4πλάσιο του τρέχοντος αριθμού χρηστών της, στοχεύοντας στο 1 δισεκατομμύριο