Προβληματισμό και ανησυχία για την καταναλωτική ζήτηση στην Κίνα εκφράζουν ορισμένες από τις κορυφαίες εταιρείες τροφίμων, ποτών και τεχνολογίας παγκοσμίως, αναφέρει το Reuters. Εκφράζουν, παράλληλα, ανησυχία και για την ικανότητα του Πεκίνου να αναζωογονήσει τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.

Τα δυσμενή σχόλια από εταιρείες όπως η Starbucks , η Pandora και η Carlsberg , καθώς ανακοινώνουν τα αποτελέσματα τέταρτου τριμήνου έρχονται πριν από τις διακοπές του Σεληνιακού Νέου Έτους στην Κίνα, συνήθως μια έντονη περίοδος για τις καταναλωτικές δαπάνες.

Κίνα: Υποτονική η ζήτηση για ταξίδια – Δεν ξοδεύουν όσο παλαιότερα οι πολίτες

Οι Κινέζοι καταναλωτές «σφίγγουν το ζωνάρι» εν μέσω αβέβαιων προοπτικών απασχόλησης, ιδίως για τους νεότερους, μιας πτώσης της χρηματιστηριακής αγοράς και της μείωσης των αξιών των ακινήτων. Τα προβλήματα αυτά εκτροχίασαν τις προσδοκίες για μια ισχυρή ανάκαμψη μετά την πανδημία πέρυσι.

«Νομίζω ότι θα είναι ένα μακρύ και κουραστικό ταξίδι», στην Κίνα, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Pandora Αλεξάντερ Λάτσικ στο Reuters την Τετάρτη, αφού οι πωλήσεις της εταιρίες  στο τέταρτο τρίμηνο δεν ικανοποίησαν τις προσδοκίες.

«Ο κόσμος με ρωτάει γιατί ασχολείσαι, είναι το 2% της βάσης των εσόδων σου. Αυτός είναι ένας τρόπος να το δεις, αλλά αν στη συνέχεια πεις ότι είναι 1,4 δισεκατομμύρια άνθρωποι, είναι η μεγαλύτερη αγορά κοσμημάτων στον κόσμο, τότε αποκτάς μια διαφορετική προοπτική», είπε.

Έλλειψη κυβερνητικών μέτρων

Ο διευθύνων σύμβουλος της Carlsberg  Τζ. Ααρουπ – Αντερσεν δήλωσε ότι είναι «συγκρατημένα αισιόδοξος» ότι οι υποτονικές συνθήκες θα σταθεροποιηθούν κατά τη διάρκεια του έτους, γεγονός που θα δώσει ώθηση και σε άλλες οικονομίες της νοτιοανατολικής Ασίας. Αλλά δεν θα μπορούσε να προβλέψει πότε θα έρθει η κινεζική ανάκαμψη.

Η Linde, η κορυφαία εταιρεία βιομηχανικών αερίων στον κόσμο, ήταν εξίσου συγκρατημένη, λέγοντας ότι η έλλειψη δυναμικής κατά το προηγούμενο έτος συνεχίστηκε και το 2024.

«Η άποψή μας είναι ότι θα δούμε συνεχιζόμενη ήπια ανάκαμψη πιθανότατα κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους και, στη συνέχεια, το δεύτερο εξάμηνο, θα πρέπει να παρακολουθήσουμε και να δούμε τι θα συμβεί», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Σαντζίβ Λάμπα.

Υπογραμμίζοντας τις ανησυχίες για το χλιαρό ξεκίνημα του 2024, τα στοιχεία της Τετάρτης έδειξαν ότι οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Κίνα μειώθηκαν κατά 38,8% τον Ιανουάριο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, η πρώτη τέτοια πτώση από τον Αύγουστο του 2023.

Ενόψει των εορτών του Σεληνιακού Νέου Έτους, τα χρηματιστήρια της Κίνας έχουν φτάσει σε χαμηλά πενταετίας, καθώς η προβληματική οικονομία και η έλλειψη δυναμικών κυβερνητικών μέτρων τόνωσης της οικονομίας επιβαρύνουν την εμπιστοσύνη.

Μετά από δεκαετίες καυτής ανάπτυξης, οι παρατεταμένες υποτονικές προοπτικές έχουν ωθήσει ορισμένους επενδυτές να επανεκτιμήσουν την έκθεσή τους σε εταιρείες που εξαρτώνται από την Κίνα.
«(Η Κίνα) δεν είναι η αναπτυξιακή ιστορία των τελευταίων δύο δεκαετιών», δήλωσε ο ανώτερος διαχειριστής χαρτοφυλακίου της ZCM Ντον Νέσμπιτ , σημειώνοντας τον σκληρό ανταγωνισμό για την Apple από τους τοπικούς αντιπάλους στην τρίτη μεγαλύτερη αγορά της και τους νεοσύστατους διαδικτυακούς λιανοπωλητές Temu.com και Shein που αρπάζουν τα τακούνια της Amazon..

Οι καταναλωτές που έχουν στερηθεί μετρητά και αναζητούν ευκαιρίες έχουν επίσης στρέψει το ενδιαφέρον τους σε ορισμένες από τις πιο γνωστές μάρκες της Κίνας.

Προτιμούν κινεζικές μάρκες

Την Τετάρτη, η Alibaba Group Holding παρέδωσε ασθενέστερα από τα αναμενόμενα τριμηνιαία έσοδα, «πληγωμένη» από την αδυναμία της αγοράς λιανικής και την υποτονική οικονομική ανάκαμψη ενώ η εταιρεία αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό από εγχώριους παίκτες ηλεκτρονικού εμπορίου χαμηλού κόστους, όπως η PDD Holdings.

Οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν επίσης πληγεί από την άνοδο των τοπικών παικτών.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks, Λαξμάν Ναρασιμάν, δήλωσε ότι «Στην Κίνα, παραμένουμε πολύ σίγουροι μακροπρόθεσμα. Η αγορά περνάει μια μεταβατική περίοδο, καθώς βλέπουμε μια αύξηση των ανταγωνιστών της μαζικής αγοράς, η οποία πιστεύουμε ότι θα ξεκαθαρίσει με την πάροδο του χρόνου».

Υπογραμμίζοντας την ανάγκη να προσελκύσει τους επιλεκτικούς πελάτες, η Carlsberg, η τρίτη μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο, δεσμεύτηκε να αυξήσει τις δαπάνες για πωλήσεις και μάρκετινγκ κατά περισσότερο από 10% φέτος, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να προορίζεται για την Κίνα και το Βιετνάμ.

Ο παραγωγός της μπύρας «Kronenbourg 1664» δήλωσε επίσης ότι θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις τοπικές μάρκες του στην Κίνα.

Εταιρείες όπως η Carlsberg μπορεί να είναι καλύτερα τοποθετημένες από άλλες που εξαρτώνται από τις πιο διακριτικές δαπάνες των Κινέζων πελατών, δήλωσε ο Μπέρντ Μάϊς , διαχειριστής κεφαλαίων της Tresides Asset Management, μετόχου της Carlsberg.

Αλλά μπορεί να υπάρχει μια πιο μακροπρόθεσμη αλλαγή σε εξέλιξη, δήλωσε ο Στέφεν Λή , διαχειριστής χαρτοφυλακίου της Logan Capital, η οποία κατέχει μετοχές της Estee Lauder και της Apple.
«Μπορεί, λέει,  να υπάρχει μια αναδυόμενη προτίμηση των κινέζων καταναλωτών για τις εγχώριες μάρκες έναντι των παγκόσμιων εμπορικών σημάτων και είναι κάτι που φαίνεται ότι η (κινεζική) κυβέρνηση αισθάνεται άνετα να το ενθαρρύνει».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή