Έντονη ανησυχία προκαλούν τα μαζικά κρούσματα κλοπής χαλκού στα σιδηροδρομικά δίκτυα σε όλη την Ευρώπη, με το πρόβλημα να γίνεται ακόμα πιο δύσκολο εξαιτίας της σημαντικής αύξησης στην τιμή του μετάλλου.
Οι μεγαλύτεροι σιδηροδρομικοί φορείς της Ευρώπης αναφέρουν προβλήματα με κλοπή χαλκού στις γραμμές τους και με την τιμή του μετάλλου που αναμένεται να αυξηθεί, πολλοί ανησυχούν.
Ο χαλκός είναι το βασικό στοιχείο σε πράγματα όπως καλώδια μεταφοράς σημάτων, καλώδια γείωσης και καλώδια ρεύματος. Χωρίς αυτά, τα τρένα δεν έχουν την ισχύ ή τις επικοινωνίες για να κινηθούν.
Γιατί οι κλέφτες θέλουν να κλέψουν χαλκό; Σύμφωνα με έκθεση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας όλων των κομμάτων του Ηνωμένου Βασιλείου για την κλοπή μετάλλων, που παρουσιάζει το Euronews, ένας τόνος θα μπορούσε να πουληθεί σε μονάδα ανακύκλωσης μετάλλων στο Ηνωμένο Βασίλειο για περίπου 6.600 £ (7.726 ευρώ) τον περασμένο Μάρτιο. Ενώ οι κλέφτες μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσουν κλεμμένα αγαθά σε έναν επίσημο χώρο ανακύκλωσης, είναι πιθανό να το κάνουν σε πιο άτυπα σκραπ.
Καθώς η τιμή του χαλκού προβλέπεται να αυξηθεί τα επόμενα δύο χρόνια, οι σιδηροδρομικοί φορείς ανησυχούν ότι η κλοπή χαλκού θα γίνει ακόμη πιο δημοφιλής. Και επιδιώκουν να αυξήσουν την άμυνά τους, με αποτέλεσμα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες α χρησιμοποιούν ακόμη και τεχνολογία DNA για να εντοπίσουν τους κλέφτες.
Το μέγεθος του προβλήματος
Το μέγεθος του προβλήματος αποκαλύπτεται από τα δεδομένα από μερικούς από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης τρένων της ηπείρου.
Η όρεξη για χαλκό οδήγησε τα βρετανικά τρένα να καθυστερήσουν για 84.390 λεπτά το οικονομικό έτος 2022/23 με κόστος 12,24 εκατ. £ (14,33 εκατ. ευρώ), στοιχεία που δόθηκαν στο Euronews Travel by Network Rail.
Στη Γερμανία , υπήρξαν 450 περιπτώσεις κλοπής μετάλλων στους σιδηροδρόμους της Deutsche Bahn, είπε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας τρένων. Αυτό επηρέασε 3.200 τρένα που καθυστέρησαν συνολικά για 40.000 λεπτά και κόστισαν στην Deutsche Bahn 7 εκατομμύρια ευρώ.
Η γαλλική εταιρεία SNCF ανακοίνωσε ότι περισσότερα από 40.000 τρένα επηρεάστηκαν από κλοπή μετάλλων στα πιο πρόσφατα στοιχεία τους από το 2022, προκαλώντας ζημίες άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι σιδηρόδρομοι του Βελγίου επηρεάστηκαν επίσης, με 466 πράξεις κλοπής χαλκού το 2022, που ήταν μια αύξηση 300% σε σύγκριση με το 2021 και οδήγησε σε 33.000 λεπτά καθυστερήσεων.
Αλλά δεν παλεύουν όλες οι χώρες με αυτό το πρόβλημα. Εκπρόσωπος της αυστριακής εταιρείας ÖBB δήλωσε στο Euronews: «Πέρυσι, καταγράψαμε κλοπές χαλκού σε χαμηλό μονοψήφιο εύρος σε ολόκληρη την Αυστρία, κάτι που δεν προκάλεσε καμία διακοπή στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».
Τι κάνουν οι εταιρείες τρένων για να αντιμετωπίσουν την κλοπή χαλκού;
Αν και οι σχετικοί αριθμοί είναι σημαντικοί, έχουν μειωθεί μαζικά τα τελευταία 10-15 χρόνια. Η Deutsche Bahn λέει ότι τα κρούσματα έχουν μειωθεί κατά περίπου 85 τοις εκατό στη Γερμανία από 3.200 το 2013 σε 450 το 2023.
Αλλά η αντιμετώπιση του εγκλήματος έχει τις προκλήσεις της.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές και οι υποδομές είναι φυσικά απλωμένες σε όλες τις χώρες και περνούν από απομακρυσμένες περιοχές. Αυτό καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση και τη σύλληψη των κλεφτών στη δράση.
Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν αυξήσει τη συνεργασία με την αστυνομία και χρησιμοποίησαν CCTV και drones για να βελτιώσουν την ασφάλεια.
Αρκετοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Network Rail , SNCF και Deutsche Bahn, έχουν στραφεί ακόμη και στην τεχνολογία DNA για να σταματήσουν τους κλέφτες.
Ανεβαίνουν οι τιμές του χαλκού;
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες διαπιστώνουν ότι η πρόσφατη άνοδος των τιμών συμπίπτει με αύξηση στα κρούσματα κλοπών.
Αναλυτές της BMI, μια μονάδα της Fitch Solutions, προβλέπουν ότι οι τιμές του χαλκού θα αυξηθούν φέτος καθώς και το 2025.
Ένας από τους λόγους για αυτό είναι η παγκόσμια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για το μέταλλο.
Ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια. Τις επόμενες δύο δεκαετίες ο ενεργειακός τομέας θα αποτελεί το 40 τοις εκατό της παγκόσμιας ζήτησης για χαλκό, προβλέπει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας.
Όπως έχουν τα πράγματα αυτές οι κλοπές κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Πολλοί από τους μεταφορείς τρένων της Ευρώπης είναι κρατικοί ή εξαρτώνται από κρατικά χρήματα, επομένως οι φορολογούμενοι πληρώνουν μέρος του λογαριασμού.
Latest News
Συμφωνία του «Mr Bitcoin» με τις εισαγγελικές αρχές - Δήλωσε ένοχος για να μειωθεί η ποινή του
O κατά κόσμος Αλεξάντερ Βίνικ είχε συλληφθεί στην Ελλάδα το 2017 ως ύποπος για ξέπλυμα χρήματος
Σχέδιο των G7 για πακέτο βοήθειας 50 δισ. στην Ουκρανία - Οι πιέσεις των ΗΠΑ
Η πίεση, ουσιαστικά, από τις ΗΠΑ συνοψίζεται στην εξεύρεση τρόπου παροχής βοήθειας στην Ουκρανία με την ευρύτερη δυνατή υποστήριξη άμεσα
Συμφωνία κυρίων - Θα «πουλήσει» τελικά η Louis Vuitton τον Μαρκ Τζέικομπς;
Γιατί ενδιαφέρονται τόσοι πολλοί για την εταιρεία του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του ομίλου LVMH
Οι χειρότερες συνεντεύξεις για δουλειά - Εμπειρίες που μένουν αξέχαστες
Τι μπορούν να μας διδάξουν οι κακές συνεντεύξεις;
Γιατί η Darktrace εγκαταλείπει το χρηματιστήριο του Λονδίνου
Η Darktrace θα αγοραστεί από την Thoma Bravo. Εγκαταλείποντας το χρηματιστήριο επέκρινε την Δευτέρα τη θλιβερή κατάσταση των δημοσίων αγορών του Λονδίνου
Υπουργικές κόντρες για τον προϋπολογισμό της Γερμανίας
Πολυάριθμα σχόλια και ρεπορτάζ για τις νέες ενδοκυβερνητικές κόντρες στο Βερολίνο, με αφορμή τις προτάσεις και ζυμώσεις για τον προϋπολογισμό του 2025
Παρέμβαση του ΟΟΣΑ για την αναστολή των εμπορικών σχέσεων με την Τουρκία ζητά το Ισραήλ
Το Ισραήλ αναμένει από τον ΟΟΣΑ να λάβει μέτρα κατά της Τουρκίας για την «παραληρηματική απόφαση» του Ερντογάν, έγραψε στο X ο υπουργός Οικονομίας του Ισραήλ
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Ξεμένουν από... Αμερικανούς τα Starbucks - Στρέφονται στην κινεζική αγορά
Από το πείραμα της Κίνας πριν από 25 χρόνια, στο pork latte και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό - Η Starbucks στρέφει το ενδιαφέρον της μακριά από τις ΗΠΑ
«To Γούντστοκ των Καπιταλιστών»: Ο Μπάφετ προεδρεύει για 60η φορά στη γ.σ. της Berkshire Hathaway
Είναι η πρώτη γενική συνέλευση χωρίς τον Munger και ίσως η τελευταία για τον Μπάφετ