Έχοντας καταφέρει μέσα σε δύο δεκαετίες να χτίσει το δικό της σύστημα κατασκευής και αντιπροσώπευσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Tesla εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα με τα παράπονα πελατών της για γρατζουνισμένα αμαξώματα, κακοφορμισμένα εξαρτήματα ή σπασμένα συστήματα ελέγχου.

O εμπνευστής της, Ίλον Μασκ, όμως έχει άλλη -φυσικά- άλλη άποψη. «Φτιάχνουμε τα καλύτερα αυτοκίνητα», διακήρυξε με προκλητικότητα σε μια επιχειρηματική εκδήλωση τον περασμένο Νοέμβριο. «Είτε με μισείτε, είτε με συμπαθείτε, είτε είστε αδιάφοροι: θέλετε ή δεν θέλετε το καλύτερο αυτοκίνητο που σας προσφέρω;»

Tesla: Πώς ο Μασκ έβγαλε 1,8 δισ. από… αέρα κοπανιστό

Το ερώτημα αυτό απασχολεί δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους στον πλανήτη που ζυγίζουν τα οικονομικά τους καθώς σκέφονται να αγοράσουν ένα νέο όχημα. Όμως, καθώς ο ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV) εντείνεται, υπάρχει ολοένα και περισσότεροι λόγοι να αμφιβάλλει κανείς για το γεγονός ότι το επόμενο καλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα κατασκευαστεί από την Tesla.

«Δεν μπορώ να σας περιγράψω πόσοι άνθρωποι χωρίς να εξετάσουν καμία εναλλακτική λύση, αγόρασαν ένα Tesla πριν από ένα χρόνο – ή πριν από πέντε χρόνια στην περίπτωσή μου – οι οποίοι τώρα είναι αρκετά ανοιχτοί να εξετάσουν άλλες μάρκες», λέει ο Len Sherman, πρώην σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος τώρα είναι καθηγητής στο Columbia Business School, στην εφημερίδα The Independent.

O ανταγωνισμός

Κάποτε αδιαφιλονίκητη για το στέμμα του EV, η Tesla αντιμετωπίζει τώρα αυξανόμενο ανταγωνισμό όχι μόνο από εξειδικευμένες εταιρείες EV όπως η Rivian και η Lucid Motors, αλλά και από παραδοσιακά ονόματα όπως η Toyota, η General Motors, η BMW και η Volkswagen. Το 2024, για πρώτη φορά στην ιστορία, η Tesla ξεπεράστηκε σε αριθμό πωλήσεων EV από τον κινεζικό ηλεκτρικό γίγαντα BYD.

Ταυτόχρονα, η παγκόσμια ζήτηση για τα EVs έχει πέσει σε τέλμα, καθώς οι mainstream αγοραστές παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στην τεχνολογία και επιφυλακτικοί απέναντι στις υψηλές τιμές, οδηγώντας πολλές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να περικόψουν τις επενδύσεις τους.

Οι ατέλειες

Όλα αυτά αυξάνουν το διακύβευμα των συνεχιζόμενων προβλημάτων της Tesla με την ποιότητα των αυτοκινήτων της και τις αναφορές πελατών της για γρατζουνισμένα αμαξώματα, εξαρτήματα με κακή εφαρμογή και σπασμένα συστήματα ελέγχου.

Ούτε όλα αυτά τα προβλήματα είναι απλώς αισθητικές ατέλειες. Η εταιρεία βρίσκεται υπό έρευνα από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ για μια σειρά από ζητήματα, συμπεριλαμβανομένων υποτιθέμενων αστοχιών στο σύστημα υποβοήθησης οδηγού.

Τον περασμένο Ιούνιο, εξάλλου, μια έρευνα της Washington Post διαπίστωσε ότι η πολυδιαφημισμένη τεχνολογία αυτόματου πιλότου της Tesla έχει συνδεθεί με 736 από τα 807 δυστυχήματα στις ΗΠΑ που αφορούσαν τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού από το 2019.

Εν τω μεταξύ, ο έλεγχος της Tesla από τον Μασκ βρίσκεται επίσης υπό πίεση μετά την απόφαση δικαστηρίου του Ντελαγουέαρ ότι δεν μπορεί να διατηρήσει μια εταιρική πληρωμή αξίας σχεδόν 56 δισ. δολαρίων. Σε μια καυστικού ύφους απόφαση, η δικαστής Kathaleen McCormick δήλωσε ότι ο δισεκατομμυριούχος χρησιμοποίησε την επιρροή του στο διοικητικό συμβούλιο για να απονείμει στον εαυτό του ουσιαστικά μια αυθαίρετη αποζημίωσης.

Ο ύφαλος

Η Tesla παραμένει μια ισχυρή εταιρεία, και η τιμή της μετοχής της έχει κάπως ανακάμψει από το δύσκολο 2022 που έριξε την αποτίμησή της στην αγορά από πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε λίγο κάτω από 384 δισεκατομμύρια δολάρια. Αλλά ακόμη και οι υποστηρικτές της ανησυχούν για τους «υφάλους» που θα βρει μπροστά της.

«Είναι πολύ δύσκολο να ποσοτικοποιήσουμε πού θα βρίσκεται η Tesla τα επόμενα, ας πούμε, δύο χρόνια», επισημαίνει ο Ross Gerber, παλιός μέτοχος της Tesla, ο οποίος μέχρι πρόσφατα έθετε την εταιρεία ως την κορυφαία επιλογή στο επενδυτικό ταμείο που διαχειρίζεται. «Θα μπορούσα να σας πω ένα καλό και ένα αρνητικό σενάριο – ποιος ξέρει όμως τι θα γίνει;»

Η αξιοπιστία

Σήμερα, αν και πολλοί ιδιοκτήτες (και ο ίδιος ο Μασκ) ισχυρίζονται ότι η ποιότητα βελτιώνεται, τα παράπονα για κακοφτιαγμένα οχήματα ή προβληματικά ηλεκτρονικά συστήματα εξακολουθούν να είναι συνηθισμένα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα φόρουμ των ιδιοκτητών – ακόμη και για πολυτελή μοντέλα με υψηλές τιμές.

Οι ετήσιες έρευνες της εταιρείας πληροφοριών αγοράς JD Power έχουν δείξει σταθερά ότι τα αυτοκίνητα της Tesla είναι από τα λιγότερο αξιόπιστα, με 257 προβλήματα για κάθε εκατό νέα οχήματα σε σύγκριση με τον μέσο όρο του κλάδου που είναι 192. Η εταιρεία τα πηγαίνει λίγο καλύτερα με το Consumer Reports, καταλαμβάνοντας την 14η θέση από τις 30 με βαθμολογία αξιοπιστίας κάτω από το 50%.

Έρευνα του Reuters τον περασμένο Δεκέμβριο κατηγόρησε την Tesla για συστηματική απόκρυψη στοιχείων για σοβαρά σχεδιαστικά ελαττώματα, ενώ παράλληλα προσπαθούσε να μετακυλήσει το κόστος επισκευής στους οδηγούς. Φέρεται μάλιστα να δημιούργησε μια μυστική ομάδα για την ακύρωση χιλιάδων ραντεβού επισκευής σχετικά με λανθασμένες εκτιμήσεις για την αυτονομία, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα και να ανακουφίσει την υποδομή σέρβις.

Και το ναυάγιο

Η κλήση της Tesla για τα τριμηνιαία κέρδη των τελευταίων τριών μηνών του 2024 ήταν, κατά γενική ομολογία, μια καταστροφή. Ακόμη και ο Dan Ives, ένας αναλυτής της Wall Street, γνωστός για την αισιοδοξία του για την εταιρεία, την χαρακτήρισε «ναυάγιο». Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η μείωση των λειτουργικών κερδών, η οποία οφειλόταν στις δραστικές μειώσεις των τιμών που αναγκάστηκε να υιοθετήσει η Tesla το 2023 προκειμένου να συνεχίσει να διακινεί αυτοκίνητα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Γαλλία: Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου
Διεθνή |

Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στο Παρίσι

Στόχος η ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις γαλλικές εταιρείες από τους νέους αυστηρούς κινεζικούς κανόνες εισαγωγής που απαιτούν την ανταλλαγή τύπων και τεχνογνωσίας παραγωγής