Επειτα από μια σημαντική άνοδο το 2023, οι παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενοπλοίων αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται κατακόρυφα το 2024. Στηριζόμενοι στους υψηλούς ναύλους και την ισχυρή παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο και πετρελαιοειδή, οι πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων αξιοποιούν τις ευνοϊκές συνθήκες της αγοράς και σχεδιάζουν ανανέωση του στόλου της, αναφέρουν εκτιμήσεις αναλυτών του νορβηγικού νηογνώμονα DNV.
Ρωσία: Οι κυρώσεις έχουν οδηγήσει σε… αχρηστία τα μισά τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο
Οι δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης υπαγορεύουν την αγορά, λέει η Catrine Vestereng, SVP και Global Business Director for Tankers του DNV. Στην περίπτωση της αγοράς δεξαμενοπλοίων, η στήριξη προέρχεται τόσο από την προσφορά και ζήτηση πλοίων όσο και από την προσφορά και ζήτηση πετρελαίου και πετρελαιοειδών.
Οι γεωπολιτικές τάσεις
Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τμήμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η αγορά δεξαμενοπλοίων επηρεάζεται σημαντικά από τις παγκόσμιες γεωπολιτικές και οικονομικές τάσεις.
Για παράδειγμα, η πολύ καλή πορεία της αγοράς ναύλων στα δεξαμενόπλοια αποδίδεται στην έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία το 2022.
Πριν από τη σύγκρουση, ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου προερχόταν από τη Ρωσία, εξηγεί η εκπρόσωπος του DNV. Ωστόσο, οι δυτικές κυρώσεις οδήγησαν σε αναδιάταξη των εμπορικών δρόμων του πετρελαίου.
Πολλοί από τους μεγαλύτερους αγοραστές αναγκάστηκαν να προμηθεύονται το πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου εκτός Ρωσίας και αυτή η εξέλιξη ενίσχυσε το θαλάσσιο εμπόριο, έκανε τις θαλάσσιες διαδρομές μεγαλύτερες καθώς τα φορτία έρχονταν στην Ευρώπη ή και σε άλλες περιοχές από πιο μακρινές αποστάσεις, μεγάλωσαν την ανάγκη για περισσότερα δεξαμενόπλοια, με αποτέλεσμα τις υψηλότερες τιμές ναύλων.
Οι τάσεις αυτές ενισχύθηκαν από την επιστροφή στην κανονική παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μετά την πανδημία COVID-19 και τις περικοπές του OPEC στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου.
Επέκταση
Επιπλέον, η επέκταση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου στην Κίνα και, σε μικρότερο βαθμό, στην Ινδία. Ταυτόχρονα, η εγχώρια ζήτηση στις ΗΠΑ έχει μείνει στάσιμη, ανοίγοντας την πόρτα για ταχεία επιτάχυνση των εξαγωγών.
Η ζήτηση έχει επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα, αλλά ο OPEC έχει μειώσει την παραγωγή προκειμένου να ενισχύσει τις τιμές του πετρελαίου και πρόσφατα ανακοίνωσε ότι αυτό θα παραταθεί έως το 2024, λέει η Vestereng.
Μεγάλο μέρος του ελλείμματος προσφοράς που δημιουργήθηκε από αυτές τις περικοπές έχει αντικατασταθεί από τους αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού αργού, οι οποίοι μπορούν να αυξήσουν γρήγορα την παραγωγή όταν χρειάζεται. Αυτό σημαίνει επίσης ότι το πετρέλαιο διακινείται σε μεγαλύτερες αποστάσεις και αυτό ενισχύει περαιτέρω τις τιμές των ναύλων. Αυτές οι απρόσμενες εξελίξεις έφεραν κέρδη, γεγονός που οδήγησε πολλούς ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων να επανεπενδύσουν τα κέρδη τους.
Τα VLCC και τα Suezmax
Η επιτάχυνση των εξαγωγών από τις ΗΠΑ προς την Ασία σημαίνει ότι τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, όπως τα VLCC (μεταφορικής ικανότητας άνω των 200.000 dwt), αναμένεται να ευνοηθούν ιδιαίτερα. Ωστόσο δεδομένου ότι το 29% του στόλου VLCC είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, υπάρχει η ανάγκη για νέες επενδύσεις.
Ακόμα «χειρότερη» είναι η εικόνα των πλοίων τύπου Suezmax (125.000-199.000 dwt), όπου το 32% αυτών είναι ηλικίας άνω των 15 ετών. Στα Aframax (85.000-124.999 dwt) το ποσοστό αυτό φτάνει στο 50%. Παρόμοιοι αριθμοί ισχύουν για τις περισσότερες από τις άλλες υποκατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενοπλοίων προϊόντων. Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι τα ναυπηγεία είχαν κατακλυστεί μέχρι και το 2022 από παραγγελίες για άλλου τύπου πλοία, όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ετσι τα υπό ναυπήγηση VLCC αντιπροσωπεύουν σήμερα μόνο το 2% του συνολικού στόλου. Παρόμοια στοιχεία παρατηρούνται και σε άλλες υποκατηγορίες.
Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες δεν προχωρούν εύκολα σε νέες ναυπηγήσεις γιατί δεν έχει ξεκαθαριστεί τι είδους καύσιμο θα ισχύει στο μέλλον για τα δεξαμενόπλοια, εν όψει της πράσινης μετάβασης. Σε κάθε περίπτωση ο DNV εκτιμά ότι η αγορά δεξαμενοπλοίων θα παραμείνει ισχυρή τα επόμενα χρόνια, καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου παραμένουν υγιή
και δεν διαφαίνεται ένα τέλος στην τάση ενίσχυσης της αγοράς δεξαμενοπλοίων.
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda