Μια σκιώδη μάχη, με το χρόνο και το κόστος, δίνει η παγκόσμια ναυτιλία, στην Ερυθρά Θάλασσα. Και αυτή η μάχη έχει μεγάλο τίμημα τόσο στους χρόνους παράδοσης όσο και στο κόστος των μεταφορών, σύμφωνα με τους αναλυτές του κλάδου.

Αυτό αναλύει το Reuters, φέρνοντας ως παράδειγμα το υπερδεξαμενόπλοιο Grand Bonanza, το οποίο για να αποφύγει την Ερυθρά Θάλασσα, ξεκίνησε στις αρχές αυτού του μήνα ένα ταξίδι περίπου 40 ημερών μεταφέροντας 1,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι για την TotalEnergies από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στη Γαλλία.

Αγορά πετρελαίου: Προετοιμασία για εβδομάδες χάους στην Ερυθρά Θάλασσα

Το ταξίδι, γύρω από την Αφρική, θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο εβδομάδες περισσότερο από την κανονική διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ και με περίπου 5,7 εκατομμύρια δολάρια, θα κοστίσει σχεδόν 80% περισσότερο, σύμφωνα με εκτιμήσεις από μια πηγή ναυτιλίας και δεδομένα από την LSEG και την Kpler.

Η πορεία του γαλλικού Grand Bonanza δείχνει πώς οι επιθέσεις των δυνάμεων των Χούτι στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, που είχαν επηρεάσει κυρίως τη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων, αυξάνουν τώρα το κόστος και εμποδίζουν το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Μια επίθεση την περασμένη Παρασκευή σε ένα ναυλωμένο δεξαμενόπλοιο καυσίμων από την Trafigura αποτύπωσε τον κίνδυνο.

Οι παραγωγοί και οι έμποροι ενέργειας ζυγίζουν πλέον τις υψηλότερες τιμές των μακρύτερων ταξιδιών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και χρησιμοποιούν μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια αργού για να διαχειριστούν το κόστος και τους κινδύνους, ενώ οι αγοραστές απαιτούν εκπτώσεις για να αντισταθμίσουν τα υψηλότερα ασφάλιστρα ναύλου και κινδύνου πολέμου.

Οι μεταφορείς αναθεωρούν διαδρομές και σημεία ανεφοδιασμού καυσίμων και επιταχύνουν τις ταχύτητες πλεύσης, γεγονός που καίει περισσότερο καύσιμο και αυξάνει τις εκπομπές ρύπων.

«Εάν η αναταραχή της Ερυθράς Θάλασσας δεν υποχωρήσει γρήγορα, θα δούμε κάποια σημαντική αύξηση στο κόστος του αργού που παραδίδεται», δήλωσε ο Stefano Grasso, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην 8VantEdge στη Σιγκαπούρη.

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πλήττονται από τους αυξημένους χρόνους αποστολής που αυξάνουν το κόστος του αργού τους πετρελαίου, αλλά τα περιθώρια κέρδους τους υποστηρίζονται από τη μείωση των εισαγωγών ανταγωνιστικών προϊόντων από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία, δήλωσαν traders στο Reuters. Οι μεγαλύτεροι χρόνοι ταξιδιού έχουν περιορίσει τον εφοδιασμό των δεξαμενόπλοιων, επηρεάζοντας τις αποστολές νάφθας από την Ευρώπη στην Ασία και ντίζελ από την ανατολή στην Ευρώπη, ανέφεραν.

«Η πρόσφατη άνοδος των καθαρών ναύλων ενισχύει τις τιμές των διυλισμένων προϊόντων στις καθαρές περιοχές εισαγωγής, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ στην Ευρώπη, της νάφθας και του μαζούτ στην Ασία και της βενζίνης στις ΗΠΑ», ανέφεραν οι αναλυτές της Goldman Sachs σε σημείωμα της 29ης Ιανουαρίου.

Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ επωφελούνται καθώς μπορούν να στείλουν προϊόντα καυσίμων στην Ευρώπη για να αντικαταστήσουν την προμήθεια από τη Μέση Ανατολή, δήλωσε ο Mukesh Sahdev, επικεφαλής εμπορίας πετρελαίου στη συμβουλευτική Rystad Energy, όπως έκαναν οι ΗΠΑ με το φυσικό αέριο, αντικαθιστώντας το ρωσικό εφοδιασμό μετά την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.

«Οι πρόσφατες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα αποτελούν απειλή για τις εισαγωγές εξευγενισμένων προϊόντων της ΕΕ και ευκαιρία για το σύστημα διύλισης των ΗΠΑ να καλύψει ξανά το κενό», είπε.

Διχασμένη η Ανατολή και η Δύση

Για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια που αγοράζουν το πετρέλαιο της Βασόρας του Ιράκ, το αυξανόμενο κόστος των εισαγωγών μειώνει τη ζήτηση το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.

Το κόστος ναύλωσης πλοίων Suezmax χωρητικότητας 1 εκατομμυρίου βαρελιών για την αποστολή ιρακινού πετρελαίου σε διυλιστήρια της Μεσογείου αυξήθηκε κατά 2,50-3,50 δολάρια το βαρέλι για ναύλο, ενώ η ασφάλιση έχει τριπλασιαστεί περίπου μεταξύ 10 και 15 σεντς το βαρέλι, σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται το Reuters.

Οι όγκοι του ιρακινού αργού που κατευθύνεται προς την Ευρώπη μειώθηκαν επίσης επειδή στην τρέχουσα αγορά, όπου οι βραχυπρόθεσμες τιμές του πετρελαίου είναι υψηλότερες από αυτές τους επόμενους μήνες, τα φορτία χάνουν την αξία τους κατά τις επιπλέον 20 ημέρες που το πλοίο βρίσκεται στο νερό.

Στην άλλη κατεύθυνση, οι πωλητές αργού πετρελαίου CPC Blend του Καζακστάν στην Ασία προσφέρουν φορτία σε Very Large Crude Carriers (VLCCs) μέσω Αφρικής αντί για μικρότερα πλοία Suezmax, αν και δεν έχουν γίνει ακόμη συμφωνίες για φορτία άφιξης Μαΐου .

Ένας αποτρεπτικός παράγοντας είναι ότι τα VLCC, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια, είναι πολύ μεγάλα για να ελλιμενιστούν στο λιμάνι Novorossiysk της Ρωσίας όπου εξάγεται το CPC Blend, πράγμα που σημαίνει ότι τα φορτία πρέπει να μεταφέρονται από μικρότερα δεξαμενόπλοια σε VLCC, με πρόσθετο κόστος.

«Μπορώ να δω την αγορά να δημιουργεί μια σαφή διαίρεση Ανατολής/Δύσης. Η Βασόρα μένει ανατολικά, η CPC μένει δυτικά», δήλωσε ένα άτομο που εμπλέκεται στο εμπόριο πετρελαίου στο Reuters.

Η στενή προσφορά πλοίων πλήττει τώρα και την ασιατική αγορά. Την περασμένη εβδομάδα, οι ναύλοι για ένα δεξαμενόπλοιο μεγάλης εμβέλειας (LR) ικανό να μεταφέρει 670.000 βαρέλια ντίζελ από τη Νότια Κορέα στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν τουλάχιστον 30% σε περισσότερα από 6 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της SSY Tankers. Αυτό με τη σειρά του αύξησε τους ναύλους για μικρότερα δεξαμενόπλοια μεσαίας εμβέλειας κατά 20% για ενδοασιατικές διαδρομές.

«Βλέπουμε τουλάχιστον 70 δεξαμενόπλοια να εκτρέπονται για διέλευση μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας από τότε που ξεκίνησαν τα πλήγματα υπό τις Ηνωμένες Πολιτείες στις 12 Ιανουαρίου», δήλωσε η αναλύτρια της Vortexa, Serena Huang, προσθέτοντας ότι αναμένεται να εκτραπούν περισσότερα με την κλιμάκωση της έντασης μεταξύ των Χούθι και των δυνάμεων υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.

Τα αυξανόμενα κόστη ναύλων και ασφάλισης, εν τω μεταξύ, περιορίζουν τις αποστολές ντίζελ και καυσίμων τζετ από την Ασία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη. Οι αποστολές ντίζελ από την Ινδία στην Ευρώπη μειώθηκαν περίπου 80% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.

Την ίδια ώρα, η άνοδος κατά 50% στο κόστος ναύλων έχει κλείσει πιθανώς τις ευκαιρίες για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να εξάγουν νάφθα στην Ασία, ανέφεραν οι έμποροι. Επίσης, οι πρόσφατες επιθέσεις της Ουκρανίας σε διυλιστήρια και σε έναν μεγάλο τερματικό σταθμό καυσίμων στη Ρωσία, που πρόκειται να μειώσουν τις εξαγωγές από εκεί, προστίθενται στις διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο.

Αυτό έχει προκαλέσει περισσότερες έρευνες αγοραστών για προμήθειες στη Μέση Ανατολή στην Ασία, προκαλώντας άνοδο 60% στους ναύλους για τα δεξαμενόπλοια LR που μπορούν να μεταφέρουν 650.000 βαρέλια νάφθα σε περίπου 5 έως 6 εκατομμύρια δολάρια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά