«Η κοινωνία δεν μπορεί να εξηγήσει το φαινόμενο. Στέκεται μπροστά του με ανοιχτό το στόμα σαν χαζή. Ο Τύπος, οι διανοούμενοι, το κράτος, οι πολιτικοί, αντικρίζουνε την ταραχή αυτή σαν μια ανεξήγητη ανωμαλία, σαν κάτι ακατανόητο. Απεργία των φοιτητών! […] Εργάτες δεν είναι για ν’ απεργούν ζητώντας να καλυτερέψουν το μεροκάματο. Δεν θέλουν να μάθουνε γράμματα; Μη σώσουν και μη μάθουν, όσοι δεν θέλουν, ποιος τους αναγκάζει για αυτό; Απεργία των φοιτητών! Τεμπελιά, αμέλεια, αποφυγή του κόπου, ανταρσία, πνεύμα ταραχοποιό, κομμουνιστικός δάχτυλος».
Ετσι σχολίαζε ο Δημήτρης Γληνός τις αντιδράσεις σε μια φοιτητική κινητοποίηση στη μακρινή δεκαετία του 1930. Ομως και σήμερα με ανάλογο τρόπο αντιμετωπίζονται σε ορισμένες περιπτώσεις οι φοιτητικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις. Μια αντιμετώπιση που δεν περιορίζεται σε φραστικές καταδίκες ή απαξιωτικές αναφορές αλλά έχει περιλάβει, μέχρι στιγμής, τουλάχιστον δύο αστυνομικές επεμβάσεις εναντίον καταλήψεων που είχαν αποφασιστεί από γενικές συνελεύσεις των αντίστοιχων φοιτητικών συλλόγων, στο ΔΠΘ και στο ΑΠΘ.
Το επιχείρημα γνωστό – και δεν απέχει πολύ από αυτό που περιγράφει ο Γληνός: οι καταλήψεις είναι παράνομες και «βίαιες» μορφές κινητοποίησης και οι φοιτητές οφείλουν να διατυπώνουν τη διαμαρτυρία τους χωρίς να «παρακωλύουν» τη λειτουργία του πανεπιστημίου. Μάλιστα, κάποιες φορές οι καταλήψεις παρουσιάζονται ως μια απλώς αυθαίρετη απόφαση – παραβλέποντας ότι έχουν προηγηθεί μαζικές συνελεύσεις που τις αποφάσισαν – και ως μια παραβατική κατάληψη δημόσιου χώρου που κάνει τα πανεπιστήμια «Εξάρχεια» για να θυμηθούμε μια άλλη προσφιλή μεταφορά.
Θα περίμενε κανείς τουλάχιστον ένα μέτρο σε μια χώρα που εξακολουθεί να τιμά – με όρους επίσημης εκπαιδευτικής εορτής – ως κορυφαία δημοκρατική πράξη που συνέβαλε στην πτώση μιας δικτατορίας, ακριβώς μια κατάληψη πανεπιστημιακού χώρου, αυτή του Πολυτεχνείου. Ή τουλάχιστον την αναγνώριση ότι ενίοτε οι φοιτήτριες και οι φοιτητές «δεν βολεύονται, βουλεύονται» (για να θυμηθούμε ένα σύνθημα εκείνης της κατάληψης) και όταν βλέπουν να απειλείται ένα δημόσιο αγαθό, όπως είναι η παιδεία, επιλέγουν να απεργήσουν.
Latest News
Πανεπιστήμια στην αγορά
Ο πραγματικός αθέμιτος ανταγωνισμός απέναντι στο δημόσιο πανεπιστήμιο
Γιατί είναι σημαντικό το ομόλογο;
Αυτές οι εκδόσεις είναι σχεδόν «υποχρεωτικές»
Η τιμή του μπρόκολου
Ποιος ασχολείται με εκδόσεις και αποπληρωμή χρεών, μόνο οι τιμές στο ράφι μετράνε
Ακριβή ασφάλεια
Το μεγαλύτερο όφελος, η «προίκα» που έχει αυτή η χώρα και μας πηγαίνει εδώ και χρόνια και ελπίζουμε και τα πολλά επόμενα, είναι ότι βρισκόμαστε σε μια ρώτα δημοσιονομικής ασφάλειας
Το ζήτημα της ενεργειακής μετάβασης
Κάθε υπερβολή σε στόχους και φιλοδοξίες μπορεί να στοιχίσει ακριβά όχι μόνο σε οικονομικούς πόρους και κοινωνικές αντιδράσεις αλλά και να προκαλέσει σοβαρές πολιτικές αναταράξεις
Γιατί δεν πληρώνει;
Το σύγχρονο «γεφύρι της Αρτας», συνεχώς το «άδειαζαν» και συνεχώς αυτό ξαναγέμιζε
Η Δύση και το Ισραήλ
Η ισραηλινή κυβέρνηση, θα πρέπει να καταλάβει ότι ο δυτικός κόσμος που την στηρίζει, εξυπηρετεί την ιστορία και όχι προσωπικές φιλοδοξίες και διάφορες άλλες επιδιώξεις
Ευρωεκλογές στην κόψη του ξυραφιού
Οσον αφορά τα πρόσωπα που επιλέγονται για υποψήφια, ελάχιστα τηρούν τα απαραίτητα κριτήρια
Η χώρα «πάει καλά», αλλά αυτό δεν είναι αρκετό
Να κάνουν «εικόνα» τη βελτίωση που υπάρχει σε επίπεδο μεγεθών
Ευρωψηφοδέλτια με όρους casting «μαϊντανών»
Ο τρόπος που τα κόμματα φτιάχνουν τα ευρωψηφοδέλτιά τους είναι ενδεικτικός του πώς αντιμετωπίζουν τους πολίτες