«Η κοινωνία δεν μπορεί να εξηγήσει το φαινόμενο. Στέκεται μπροστά του με ανοιχτό το στόμα σαν χαζή. Ο Τύπος, οι διανοούμενοι, το κράτος, οι πολιτικοί, αντικρίζουνε την ταραχή αυτή σαν μια ανεξήγητη ανωμαλία, σαν κάτι ακατανόητο. Απεργία των φοιτητών! […] Εργάτες δεν είναι για ν’ απεργούν ζητώντας να καλυτερέψουν το μεροκάματο. Δεν θέλουν να μάθουνε γράμματα; Μη σώσουν και μη μάθουν, όσοι δεν θέλουν, ποιος τους αναγκάζει για αυτό; Απεργία των φοιτητών! Τεμπελιά, αμέλεια, αποφυγή του κόπου, ανταρσία, πνεύμα ταραχοποιό, κομμουνιστικός δάχτυλος».
Ετσι σχολίαζε ο Δημήτρης Γληνός τις αντιδράσεις σε μια φοιτητική κινητοποίηση στη μακρινή δεκαετία του 1930. Ομως και σήμερα με ανάλογο τρόπο αντιμετωπίζονται σε ορισμένες περιπτώσεις οι φοιτητικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις. Μια αντιμετώπιση που δεν περιορίζεται σε φραστικές καταδίκες ή απαξιωτικές αναφορές αλλά έχει περιλάβει, μέχρι στιγμής, τουλάχιστον δύο αστυνομικές επεμβάσεις εναντίον καταλήψεων που είχαν αποφασιστεί από γενικές συνελεύσεις των αντίστοιχων φοιτητικών συλλόγων, στο ΔΠΘ και στο ΑΠΘ.
Το επιχείρημα γνωστό – και δεν απέχει πολύ από αυτό που περιγράφει ο Γληνός: οι καταλήψεις είναι παράνομες και «βίαιες» μορφές κινητοποίησης και οι φοιτητές οφείλουν να διατυπώνουν τη διαμαρτυρία τους χωρίς να «παρακωλύουν» τη λειτουργία του πανεπιστημίου. Μάλιστα, κάποιες φορές οι καταλήψεις παρουσιάζονται ως μια απλώς αυθαίρετη απόφαση – παραβλέποντας ότι έχουν προηγηθεί μαζικές συνελεύσεις που τις αποφάσισαν – και ως μια παραβατική κατάληψη δημόσιου χώρου που κάνει τα πανεπιστήμια «Εξάρχεια» για να θυμηθούμε μια άλλη προσφιλή μεταφορά.
Θα περίμενε κανείς τουλάχιστον ένα μέτρο σε μια χώρα που εξακολουθεί να τιμά – με όρους επίσημης εκπαιδευτικής εορτής – ως κορυφαία δημοκρατική πράξη που συνέβαλε στην πτώση μιας δικτατορίας, ακριβώς μια κατάληψη πανεπιστημιακού χώρου, αυτή του Πολυτεχνείου. Ή τουλάχιστον την αναγνώριση ότι ενίοτε οι φοιτήτριες και οι φοιτητές «δεν βολεύονται, βουλεύονται» (για να θυμηθούμε ένα σύνθημα εκείνης της κατάληψης) και όταν βλέπουν να απειλείται ένα δημόσιο αγαθό, όπως είναι η παιδεία, επιλέγουν να απεργήσουν.
Latest News
Η οικονομία με τα μάτια των ξένων
Η Ελλάδα, είπε, άλλαξε, αλλά δεν ανθεί
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα