Μέχρι και 50% αυξήθηκαν οι τιμές ναυπήγησης για τους περισσότερους τύπους των δεξαμενοπλοίων από τα τέλη του 2020, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv. Οι τιμές των νεότευκτων (NB) δεξαμενοπλοίων έχουν πραγματοποιήσει μια σταθερή ανοδική πορεία, με τα VLCC, Suezmax, Aframax/LR2 και Panamax/LR1 να έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50% το καθένα, ενώ τα δεξαμενόπλοια MR2 έχουν αυξηθεί κατά περίπου 39% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων NB έχουν αναρριχηθεί στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 ετών, με τα Aframax/LR2 και MR2, τομείς που πρωταγωνιστούν στο τρέχον βιβλίο παραγγελιών, να είναι μόλις 12% και 9% χαμηλότερα αντίστοιχα από τα υψηλά επίπεδα του 2008. Επιπλέον, οι τρέχουσες τιμές NB είναι σχεδόν 20% υψηλότερες σε σύγκριση με τις μέσες τιμές της τελευταίας πενταετίας για κάθε τομέα.
Δεξαμενόπλοια: Ισχυρές προοπτικές για το 2024
Πάνω και τα second hand
Οι εξαιρετικά υψηλές τιμές των νεότευκτων έχουν επηρεάσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων (second hand), οι οποίες έχουν εκτοξευθεί στα ύψη από τον Φεβρουάριο του 2022. Για παράδειγμα, στον τομέα των VLCC, τα πλοία ηλικίας 5 ετών αποτιμούνταν γύρω στα 70 εκατ. δολάρια, ενώ σήμερα θα κόστιζαν λίγο κάτω από 110 εκατ. δολάρια. Κατά την ίδια περίοδο, τόσο οι τιμές των πλοίων ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 67%.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων VLCC που σημειώθηκε από τις αρχές του 4ου τριμήνου του 2023. Οι τιμές για τα πλοία 5 και 10 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 10% και 7%, αντίστοιχα. Το 4ο τρίμηνο του 2023 παρατηρήθηκε έντονη δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες VLCC, με 40 πωλήσεις που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των συνολικών πωλήσεων VLCC ολόκληρου του προηγούμενου έτους.
Μέχρι στιγμής το 2024, περί τα 12 πλοία έχουν αλλάξει χέρια, υποδηλώνοντας ένα ελπιδοφόρο ξεκίνημα για τις συνολικές αγοραπωλησίες του πρώτου τριμήνου, σημειώνει ο Xclusiv. Ένα 5ετές Suezmax αποτιμήθηκε στα 47 εκατ. δολάρια τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ σήμερα κοστίζει περίπου 83 εκατ. δολάρια. Οι τιμές των πλοίων ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν υπερδιπλασιαστεί, καθώς τον Φεβρουάριο του 2022 αποτιμούνταν σε 31 και 21 εκατ. δολ. αντίστοιχα. Επιπλέον, κατά το τελευταίο 4μηνο οι τιμές των Suezmax έχουν αποκτήσει δυναμική, με τις αξίες των ηλικίας πέντε και 10 ετών να είναι 12% και 14% υψηλότερες αντίστοιχα.
Οι τιμές των Aframax 5ετίας έχουν αυξηθεί κατά 61% περίπου κατά την τελευταία 2ετία. Οι τιμές των ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν υπερδιπλασιαστεί κατά το ίδιο χρονικό διάστημα και είναι ενδιαφέρον ότι ένα Aframax 15 ετών κοστίζει σήμερα περίπου 4,5 εκατ. δολάρια λιγότερο σε σύγκριση με την αξία ενός Aframax 5 ετών πριν από δύο χρόνια. Τέλος, στον τομέα MR2, από τον Φεβρουάριο 2022 έως τον Φεβρουάριο 2024, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Τον Φεβρουάριο του 2022, η τιμή για ένα πλοίο ηλικίας 5 ετών ήταν 30 εκατ. δολάρια, ενώ τώρα είναι 45 εκατ. δολάρια. Οι τιμές για τα πλοία ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν επίσης αυξηθεί, και η αξία τους σήμερα είναι 37,5 εκατ. δολ. και 26,5 εκατ. δολ. αντίστοιχα (88% και 121% αύξηση αντίστοιχα).
Ισχυρή ζήτηση πετρελαίου
Από τον Φεβρουάριο του 2022, η αγορά των δεξαμενόπλοιων απολαμβάνει μια περίοδο εξαιρετικά υψηλών ναύλων που τροφοδοτείται από μια συρροή παραγόντων. Ένα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, η αύξηση του κόστους των νέων πλοίων και οι γεωπολιτικές εντάσεις δημιούργησαν την αρχική δυναμική. Η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω από τα πρόσφατα γεγονότα, συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων των Χούθι που προκάλεσαν την παράκαμψη του Σουέζ, και τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας που προβλέπουν ισχυρή ζήτηση πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας και ενισχύοντας περαιτέρω την ανοδική τάση στις τιμές των μεταχειρισμένων και των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων.
Latest News
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα