Ένα νέο πρόβλημα στα αεροπλάνα 737 Max της Boeing εντόπισε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ. Αυτή τη φορά, το σφάλμα που εντοπίστηκε θα μπορούσε να οδηγήσει σε απενεργοποίηση του συστήματος προστασίας του κινητήρα του αεροσκάφους από τον πάγο. Όπως μάλιστα αποκαλύπτουν οι Seattle Times, ένα παρόμοιο πρόβλημα έχει εντοπιστεί και στα 787 Dreamliner της Boeing.

Boeing: Διορία 90 ημερών για να καταστρώσει σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων ασφάλειας

Το αμερικανικό έντυπο υπογραμμίζει πως η FAA, παρά το γεγονός ότι ούτε το πρόβλημα στα 737 Max ούτε το σφάλμα στα 787 Dreamliner αποτελούν άμεσο κίνδυνο για την ασφάλεια των πτήσεων, ζήτησε τον Φεβρουάριο από την Boeing να επιδιορθώσει τον μηχανισμό προστασίας των κινητήρων του 737 από τον πάγο και να καθορίσει τις διαδικασίες επιθεώρησης και επισκευής του αντίστοιχου συστήματος στο 787, έως ότου ο επανασχεδιασμός προσφέρει μια μόνιμη λύση.

Το πρόβλημα στο 737 Max

Στην περίπτωση του 737 Maχ η FAA υπογραμμίζει ότι η Boeing εντόπισε ένα πιθανό σημείο αστοχίας όταν εξέτασε τον εσωτερικό σχεδιασμό της μονάδας που παρέχει εφεδρική παροχή ρεύματος στα συστήματα του αεροσκάφους σε περίπτωση βλάβης του πρωτεύοντος ηλεκτρικού συστήματος.

Μια τέτοια αστοχία θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει στην απώλεια των συστημάτων προστασίας από τον πάγο και στους δύο κινητήρες, χωρίς καμία ένδειξη ή προειδοποίηση προς τους πιλότους. Όταν είναι ενεργοποιημένο, το σύστημα προστασίας του κινητήρα από τον πάγο διοχετεύει θερμό αέρα μέσω αγωγών από τον πυρήνα του κινητήρα στο μπροστινό μέρος του για να αποτρέψει τη δημιουργία πάγου όταν το αεροπλάνο ταξιδεύει στον υγρό, κρύο αέρα.

Κάτι τέτοιο «θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια ώσης και στους δύο κινητήρες και απώλεια της συνέχισης της ασφαλούς πτήσης και προσγείωσης», αναφέρει η οδηγία της FAA. Η εκπρόσωπος της Boeing Jessica Kowal πάντως εμφανίστηκε καθησυχαστική, δηλώνοντας ότι πρόκειται για ένα «θεωρητικό ζήτημα που δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ εν πτήσει». Εξήγησε δε ότι η Boeing ανακάλυψε το ζήτημα αυτό κατά τη διάρκεια μιας συνολικής αναθεώρησης των συστημάτων του θαλάμου διακυβέρνησης, το 2021.

 

Κίνδυνος στο Dreamliner

Σε αντίθεση με το πρόβλημα που εντοπίστηκε στα Max, η αστοχία στα 787 Dreamliner προκαλεί πραγματική ζημιά στους κινητήρες των επιβατικών αεροσκαφών.

Η οδηγία αξιοπλοΐας της FAA για το 787 αναφέρει ότι «κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης διαπιστώθηκε ζημιά σε πολλαπλές εισαγωγές γύρω από τον αγωγό κατά του πάγου του κινητήρα εντός του πρυμναίου διαμερίσματος εισαγωγής».

Ο αγωγός που μεταφέρει τον θερμό αέρα στην είσοδο του κινητήρα για να αποτρέψει τη συσσώρευση πάγου διαθέτει σφραγίδες σε βασικά σημεία σύνδεσης. Αυτές οι σφραγίδες τοποθετούνται από τον προμηθευτή Collins Aerospace, που τώρα ανήκει στην εταιρεία RTX, πρώην Raytheon. Η Kowal εξήγησε ότι οι σφραγίδες των αεραγωγών στα 787 στα οποία εντοπίστηκαν προβλήματα, είχαν υποβαθμιστεί με την πάροδο του χρόνου.

Έτσι, ακόμα και όταν το αεροπλάνο πετούσε σε ξηρό αέρα και το σύστημα προστασίας από τον πάγο δεν ήταν ενεργοποιημένο, παρατηρούνταν διαρροή θερμού αέρα στο μπροστινό μέρος του κινητήρα «εκθέτοντας τα εξαρτήματα σε υψηλές θερμοκρασίες».

Σε ακραίες συνθήκες, το πρόβλημα αυτό δύναται να οδηγήσει σε αποκόλληση του μπροστινού μέρους του κινητήρα, που θα μπορούσε κατόπιν να χτυπήσει τα φτερά, την ουρά ή την άτρακτο του αεροπλάνου. Όπως σχολιάζουν οι Seattle Times, ήταν ακριβώς ένα τέτοιο περιστατικό το 2018 που προκάλεσε το μοναδικό θανατηφόρο αεροπορικό ατύχημα στις ΗΠΑ τα τελευταία 15 χρόνια, όταν ένας αεραγωγός κινητήρα αποσπάστηκε σε ένα 737 της Southwest Airlines που εκτελούσε δρομολόγιο από τη Νέα Υόρκη στο Ντάλας και χτύπησε την άτρακτο.

Πάντως η FAA δεν αξιολογεί το πρόβλημα αυτό ως παράγοντα υψηλού κινδύνου, επιτρέποντας στις αεροπορικές εταιρείες να το διορθώσουν μέσα σε εύλογο διάστημα τη βλάβη.

 

Προς εξαγορά της Spirit AeroSystems

Στο μεταξύ, όπως μεταδίδει η Wall Street Journal, η Boeing βρίσκεται σε συνομιλίες για την εξαγορά της Spirit AeroSystems, τον προβληματικό προμηθευτή ατράκτων αεροσκαφών, από τον οποίο αποσχίστηκε πριν από δύο δεκαετίες και ο οποίος βρέθηκε στο επίκεντρο των ζητημάτων ποιότητας που επηρεάζουν τα αεροσκάφη 737 MAX.

Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, η Spirit προσέλαβε τραπεζικούς συμβούλους για να διερευνήσεις τις στρατηγικές επιλογές που διαθέτει και έχει εισέλθει ήδη σε προκαταρκτικές συζητήσεις με την εταιρεία που αποτελεί τον πρώην ιδιοκτήτη της. Οι συζητήσεις ωστόσο ενδέχεται να μην καταλήξουν σε συμφωνία.

Η Spirit διερευνά επίσης την πώληση μονάδας στην Ιρλανδία που κατασκευάζει εξαρτήματα για τον κύριο αντίπαλο της Boeing, την Airbus.

Υπό έλεγχο

Με χρηματιστηριακή αποτίμηση περίπου 3,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Spirit έχει τεθεί υπό έλεγχο για τα κατασκευαστικά προβλήματα που έχουν θέσει εμπόδια στην παραγωγή της Boeing. Το περασμένο φθινόπωρο, η Spirit εκδίωξε τον διευθύνοντα σύμβουλό της και έφερε στη διοίκηση ένα πρώην στέλεχος της Boeing. Η αξία της μετοχή της, που πριν από πέντε χρόνια ανερχόταν σε περίπου 100 δολάρια, διαπραγματευόταν κάτω από τα 30 δολάρια το πρωί της Παρασκευής.

Η Spirit, η οποία κατασκευάζει ατράκτους 737 και άλλα εξαρτήματα αεροσκαφών, δημιουργήθηκε όταν η Boeing πούλησε ορισμένα από τα εργοστάσιά της το 2005. Η Boeing αντιπροσωπεύει σχεδόν τα δύο τρίτα των πωλήσεων της Spirit, με την Airbus και τις αμυντικές εταιρείες να αποτελούν τα υπόλοιπα.

 

Μετά το ατύχημα στην Alaska Airlines, όπου πόρτα αεροσκάφους αποκολλήθηκε από την άτρακτο ενώ το αεροπλάνο βρισκόταν εν πτήσει, τόσο η Boeing όσο και η Spirit έχουν δεχθεί αυξανόμενες πιέσεις από τις αεροπορικές εταιρείες – πελάτες τους και τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές για να βελτιώσουν τα ζητήματα ποιότητας.

Η WSJ υπογραμμίζει ότι μια συμφωνία θα αποτελούσε στρατηγική ανατροπή για την Boeing, που τα προηγούμενα χρόνια είχε επιλέξει να απεμπλακεί από τα ενδιάμεσα στάδια της παραγωγής για να επικεντρωθεί στην τελική συναρμολόγηση.

Η Spirit αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες εδώ και χρόνια, ενώ τα εξαρτήματα που παρέχει στην Boeing παρουσιάζουν συχνά προβλήματα. Σε διοικητικό επίπεδο η Boeing τα τελευταία χρόνια ελέγχει στενά την Spirit, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει προχωρήσει σε εξαγορά της.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή