Οι διαφημίσεις γρήγορης μόδας θα μπορούσαν σύντομα να απαγορευτούν στη Γαλλία σύμφωνα με μια νέα πρόταση για την πάταξη της ρυπογόνου βιομηχανίας.

Το νομοσχέδιο, το οποίο κατέθεσε η βουλευτής Anne-Cécile Violland, επιδιώκει επίσης να επιβάλει κυρώσεις στα ρούχα χαμηλού κόστους για την κάλυψη των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.

Γρήγορη μόδα: Κούρσα από τις εταιρείες για μείωση των αποβλήτων σε ρούχα

Θα συζητηθεί από την Επιτροπή Βιώσιμης Ανάπτυξης στις 14 Μαρτίου, μετά την οποία θα μπορούσε να περάσει στη Γερουσία.

«Η γρήγορη μόδα είναι μια οικολογική καταστροφή: τα ρούχα είναι κακοφτιαγμένα, αγοράζονται ευρέως, φοριούνται σπάνια και πετιούνται γρήγορα», έγραψε ο υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Christophe Béchu στο X την Τρίτη, μετά από συζήτηση που διεξήχθη με φορείς του κλάδου.

Υποστηρίζει την προτεινόμενη απαγόρευση της διαφήμισης των προϊόντων γρήγορης μόδας, μεταξύ άλλων μέσω των κοινωνικών μέσων επιρροής, και την καθιέρωση οικολογικών κυρώσεων στα είδη ένδυσης.

Ο Béchu εξέφρασε επίσης την υποστήριξή του για ενισχυμένη ενημέρωση των καταναλωτών από τις μάρκες γρήγορης μόδας σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ρούχων τους και δήλωσε ότι θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να τα  επαναχρησιμοποιούν και όχι να τα αναλώνουν με ευκολία.

Η Shein στο στόχαστρο

Η κινεζική-σιγκαπουριανή εταιρεία λιανικής πώλησης γρήγορης μόδας Shein αποτελεί συγκεκριμένο στόχο της πρότασης.

«Η Shein προσφέρει 900 φορές περισσότερα προϊόντα από ό,τι μια παραδοσιακή γαλλική μάρκα», αναφέρεται, προσθέτοντας ότι το κινεζικό app κυκλοφορεί περισσότερα από 7.200 νέα μοντέλα ρούχων την ημέρα, με συνολικά 470.000 διαφορετικά προϊόντα διαθέσιμα συνολικά.

Αυτό επιτρέπει στην εταιρεία να προσελκύει ένα ευρύ φάσμα πελατών, να επιτυγχάνει τεράστιες οικονομίες πωλήσεων και να χρεώνει ολοένα και χαμηλότερες τιμές.

Αυτό με τη σειρά του αναγκάζει τις ευρωπαϊκές μάρκες μόδας να αυξήσουν την παραγωγή τους προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικές.

Τον περασμένο μήνα, η Shein εξέταζε το ενδεχόμενο εισαγωγής της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου. Στην αίτησή της, το fast fashion brand που στέλνει προϊόντα του σε περισσότερες από 150 χώρες σε όλο τον κόσμο, στόχευε σε αποτίμηση περίπου 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με το Bloomberg. Αυτό θα ήταν η μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά (IPO) που έγινε ποτέ στο LSE, αλλά θα μπορούσε να ανοίξει τις πρακτικές παραγωγής της σε έλεγχο.

Ο υψηλός κύκλος εργασιών των φθηνών ειδών μόδας «επηρεάζει τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών δημιουργώντας αγοραστικές παρορμήσεις και τη συνεχή ανάγκη για ανανέωση», προειδοποιεί η πρόταση νόμου, «με αρνητικές περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες».

Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της γρήγορης μόδας

Κάθε χρόνο, περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια είδη ένδυσης πωλούνται παγκοσμίως, σύμφωνα με τη γαλλική Υπηρεσία Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ADEME).

Στη Γαλλία, μέσα σε μια δεκαετία, ο αριθμός των ρούχων που πωλούνται ετησίως αυξήθηκε κατά ένα δισεκατομμύριο, φτάνοντας τα 3,3 δισεκατομμύρια προϊόντα ή περισσότερα από 48 ανά κάτοικο, σημειώνει η οικολογική οργάνωση Refashion.

Παγκοσμίως, η βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης είναι υπεύθυνη για περίπου το 10% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) – περισσότερο μάλιστα από το σύνολο των αεροπορικών και θαλάσσιων μεταφορών.

Συμβάλλει επίσης στη ρύπανση των υδάτων, το 20% της οποίας οφείλεται στη βαφή και την επεξεργασία των υφασμάτων, μαζί με τα μικροπλαστικά που αποβάλλουν τα συνθετικά υλικά όταν πλένονται.

Ενώ σε ένα δεύτερο επίπεδο, η παραγωγή φθηνών ρούχων συνδέονται με τεκμηριωμένες παραβιάσεις της εργασίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η καταπολέμηση στην Ευρώπη

Η ΕΕ θεσπίζει σταδιακά διάφορους νόμους για τον περιορισμό των επιπτώσεων των ρυπογόνων βιομηχανιών. Ο νόμος για το κλίμα και την ανθεκτικότητα, για παράδειγμα, σχεδιάζει να καταστήσει υποχρεωτική την αναγραφή περιβαλλοντικών πληροφοριών σε προϊόντα όπως τα ρούχα. Επίσης, στοχεύει στις παραπλανητικές περιβαλλοντικές ετικέτες, στη μείωση της συσκευασίας και προωθεί την επισκευή και επαναχρησιμοποίηση των αγαθών.

Η δέσμη μέτρων της ΕΕ για την κυκλική οικονομία προωθεί αυτόν τον στόχο με την εισαγωγή ενός μπόνους για την επισκευή προϊόντων, την προώθηση της κυκλικής και τοπικής οικονομίας και την ενθάρρυνση του οικολογικού σχεδιασμού.

Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής απειλής της γρήγορης μόδας, υποστηρίζει το γαλλικό νομοσχέδιο, προσθέτοντας ότι πρέπει να υπάρξει επιστροφή σε βιώσιμους όγκους παραγωγής.

Τι θα αλλάξει με το γαλλικό νομοσχέδιο για την ταχεία μόδα;

Το νομοσχέδιο προτείνει την ενίσχυση της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της γρήγορης μόδας. Επιδιώκει επίσης να ενθαρρύνει την επαναχρησιμοποίηση και την επιδιόρθωση των ρούχων για την καταπολέμηση της κουλτούρας της απόρριψης.

Θέτοντας μεγαλύτερη ευθύνη στους παραγωγούς, προτείνει πρόστιμα με βάση τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την παραγωγή άνθρακα των προϊόντων, παρόμοια με αυτά που ήδη επιβάλλονται στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία, όπως η βιωσιμότητα και η ανακυκλωσιμότητα, η επιβολή τους θα γίνεται σε μια κλιμακούμενη κλίμακα και θα μπορούσε να φτάσει έως και τα 10 ευρώ ανά πωλούμενο είδος ή το 50% της τιμής αγοράς μέχρι το 2030, δήλωσε η βουλευτής Anne-Cécile Violland στο Radio France.

Εκτός από την προώθηση του δίκαιου ανταγωνισμού για τις εταιρείες που λειτουργούν με πιο βιώσιμα κριτήρια, τα πρόστιμα θα χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση της διαχείρισης των αποβλήτων, των μπόνους για τις επισκευές και των εκστρατειών ευαισθητοποίησης του κοινού.

Τέλος, το νομοσχέδιο θα απαγόρευε τη διαφήμιση για τις μάρκες και τα προϊόντα γρήγορης μόδας, παρόμοια με τον τρόπο με τον οποίο απαγορεύτηκε η διαφήμιση ορυκτών καυσίμων στο πλαίσιο του νόμου για το κλίμα και την ανθεκτικότητα.

Το νομοσχέδιο έχει ήδη κερδίσει την υποστήριξη και εκπροσώπων του κλάδου, όπως είνι ο Γάλλος σχεδιαστής ανδρικών ενδυμάτων και επικεφαλής της Fédération Nationale de l’Habillement (Εθνική Ομοσπονδία Ένδυσης της Γαλλίας) Pierre Talamon, ο οποίος ισχυρίζεται πως θα πρέπει να τιμωρούνται οι μάρκες που εμπλέκονται σε «τεχνικές εμπορικού μάρκετινγκ και υπερπαραγωγής που ωθούν τους καταναλωτές να αγοράζουν ρούχα για να τα φορούν επτά με οκτώ φορές και στη συνέχεια να τα πετούν στα σκουπίδια».

Αυτές οι εταιρείες «δεν δημιουργούν θέσεις εργασίας αλλά τις καταστρέφουν», προσθέτει.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
TikTok: Φλερτάρει και η Ευρώπη με την απαγόρευσή του
Διεθνή |

Ακόλουθος των ΗΠΑ και στο TikTok η Ευρώπη; – Στο «τραπέζι» η απαγόρευσή του

«Γνωρίζουμε ακριβώς τον κίνδυνο του TikTok», είπε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σχεδόν μια εβδομάδα αφότου ο Τζο Μπάιντεν υπέγραψε την αμερικανική νομοθεσία που απειλεί με πανεθνική απαγόρευση