Τον Μάρτιο του 2020, η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών εισηγήθηκε στη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Πειραιώς την απονομή του τίτλου του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος στον Ιωάννη Αγγελικούση, ηγετική προσωπικότητα της Ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας, την οποία η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου αποδέχθηκε ομοφώνως. Οι περιορισμοί στις εκδηλώσεις, λόγω της πανδημίας, και ο αιφνίδιος θάνατος του Ιωάννη Αγγελικούση (10/4/2021), δεν επέτρεψαν την διοργάνωση της τελετής απονομής.
Τρία χρόνια μετά το θάνατο του αείμνηστου Ιωάννη Αγγελικούση, σε μια σεμνή τελετή, παρουσία των αρχών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, της οικογένειας του τιμώμενου και των διευθυντικών στελεχών του Ομίλου Αγγελικούση, επιδόθηκε από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πειραιώς καθηγητή Μιχαήλ Σφακιανάκη, τον Κοσμήτορα του Τμήματος Ναυτιλίας και Βιομηχανίας καθηγητή Άγγελο Παντουβάκη και τον Πρόεδρο του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών καθηγητή Γιάννη Θεοτοκά, στην κόρη του Μαρία Αγγελικούση και στη σύζυγό του Λιζ Αγγελικούση, το δίπλωμα του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών και το επιτηβέννιο του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Παρόντες στην τελετή ήταν επίσης ο καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών Κωνσταντίνος Χλωμούδης και ο κ. Κωνσταντίνος Παναγόπουλος, νομικός σύμβουλος και φίλος του Ιωάννη Αγγελικούση.
Κατά τη διάρκεια της τελετής, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου καθηγητής Μιχαήλ Σφακιανάκης αναφέρθηκε στην προσωπικότητα του Ιωάννη Αγγελικούση και στα στοιχεία που τον κατέταξαν ως ηγετική φυσιογνωμία της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ο Κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας καθηγητής Άγγελος Παντουβάκης αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη επιχειρηματική προσέγγισή του και στο παράδειγμα που αυτή συγκροτεί.
Ηγετική μορφή
Ο Πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών καθηγητής Γιάννης Θεοτοκάς παρουσίασε στη συνέχεια τα βασικά σημεία της εισήγησης του Τμήματος και απόφασης της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου για την απονομή του τίτλου, τονίζοντας ότι ο Ιωάννης Αγγελικούσης αντιμετωπίστηκε ως ηγετική μορφή από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς, οι επιχειρηματικές κινήσεις του υπήρξαν, κατά κανόνα, ιδιαίτερα επιτυχημένες.
Στα στοιχεία της επιχειρηματικής φιλοσοφίας του, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την κατανόηση των πρωτοποριακών και καινοτόμων κινήσεων του, μεταξύ των άλλων, περιλαμβάνονταν:
- Έμφαση στην ποιότητα διαχείρισης, την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος, με στόλο υψηλών προδιαγραφών, νέας ναυπήγησης, την ανάπτυξη αντίστοιχων συστημάτων διοίκησης και την πιστοποίησή τους από αναγνωρισμένους νηογνώμονες. Πρέπει να τονιστεί ότι διαχρονικά, για την επέκταση του στόλου των εταιρειών του Ομίλου ο Ι. Αγγελικούσης επέλεγε τη ναυπήγηση πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μόνο στα ναυπηγεία Daewoo της Κορέας έχουν ναυπηγηθεί για τις εταιρείες του περισσότερα από 100 πλοία.
- Υποστήριξη της ελληνικής σημαίας. Σχεδόν το σύνολο των πλοίων του στόλου του είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, παραμένοντας σταθερά η εταιρεία με τον μεγαλύτερο, υπό την ελληνική σημαία, στόλο.
- Έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα τόσο στα πλοία, όσο και στα γραφεία της επιχείρησης, με σταθερή επιδίωξη τη διαρκή αναβάθμιση της εκπαίδευσής του.
- Πίστη στους Έλληνες ναυτικούς, τους οποίους θεωρούσε καθοριστικό παράγοντα της αυξημένης απόδοσης του στόλου του. Στο πλαίσιο αυτό, η επιλογή στελεχών για τα γραφεία και τις εταιρείες του Ομίλου για το τμήμα διαχείρισης των πλοίων, γίνεται πάντα από αξιωματικούς που έχουν υπηρετήσει στα πλοία του Ομίλου.
- Υποστήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ο Όμιλος Αγγελικούση αποτελεί σταθερά τον μεγαλύτερο υποστηρικτή των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού της χώρας, αφού, μεγάλος αριθμός σπουδαστών εκτελεί τα εκπαιδευτικά ταξίδια στα πλοία του.
- Η πρωτοπόρος στα τέλη της δεκαετίας του 1980 κίνηση για την εισαγωγή της εταιρείας Anangel American Shipholding στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, αλλά και η επιλογή του, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αντίθετα από την τάση της εποχής, για την έξοδό της από το χρηματιστήριο και τη διατήρηση του οικογενειακού χαρακτήρα στον Όμιλο.
Συνοψίζοντας, ο καθηγητής Γιάννης Θεοτοκάς ανέφερε ότι ο Ι. Αγγελικούσης με τη δράση του είχε συμβάλλει πολλαπλά στην ανάπτυξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας και της ελληνικής οικονομίας, όπως επίσης και την ανάπτυξη του ανθρώπινου παράγοντα στον κλάδο της ναυτιλίας. Η επιχειρηματική του δραστηριότητα διατηρούσε και αναδείκνυε την ελληνική ταυτότητά της, είτε μέσω της ελληνικής σημαίας που φέρουν τα πλοία, είτε μέσω της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών σε αυτά, είτε μέσω της διατήρησης της κέντρων διαχείρισης του στόλου στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα με την επιτυχημένη επαγγελματική πορεία του, ο τιμώμενος διακρίθηκε για την σημαντική κοινωνική του προσφορά στους χώρους της παιδείας, της έρευνας και του πολιτισμού.
Τι είπε η Μαρία Αγγελικούση
Στη συνέχεια, η κόρη του τιμώμενου κυρία Μαρία Αγγελικούση, με εμφανή συγκίνηση, μίλησε για τον πατέρα της Ιωάννη Αγγελικούση, αναφέροντας τα ακόλουθα:
«Αποτελεί τιμή για τον αείμνηστο πατέρα μου και εμάς την οικογένειά του, η αναγόρευσή του σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Ο πατέρας μου ανέλαβε τη διοίκηση της οικογενειακής επιχείρησης στα φορτηγά πλοία αμέσως μετά το θάνατο του παππού μου Αντώνη Αγγελικούση, το 1989 δίπλα στον οποίο, είχε μαθητεύσει για 15 ολόκληρα χρόνια . Ήταν ένας σεμνός, προοδευτικός και φιλόδοξος πλοιοκτήτης, αφοσιωμένος με πάθος και δυναμισμό στη ναυτιλιακή επιχειρηματική δραστηριότητα. Οι επαγγελματικές επιλογές του ήταν αποτέλεσμα βαθιάς σκέψης, διορατικότητας και μελέτης των διεθνών συνθηκών της αγοράς και ήθελε πάντοτε οι κινήσεις του να είναι προσεκτικές, σταθερές, μακρόπνοες και με όσο το δυνατόν λιγότερο κίνδυνο.
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής το έτος 1992 επέκτεινε τις δραστηριότητες της επιχείρησης και στον τομέα των tankers. Ήταν ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που παρήγγειλε το ίδιο έτος φορτηγά πλοία τύπου CAPE SIZE, κάτι το οποίο για πολλούς θεωρήθηκε επιχειρηματικά επικίνδυνο, λόγω του μεγάλου μεγέθους των πλοίων, και αντιμετωπίστηκε με επιφυλακτικότητα. Σύντομα όμως αποδείχθηκε απόλυτα επιτυχημένη απόφαση, η οποία άνοιξε το δρόμο στις παραγγελίες αυτού του τύπου φορτηγών πλοίων στην Ελληνική και διεθνή αγορά.
Στη συνέχεια το 2003 είναι ο πρώτος Έλληνας πλοιοκτήτης ο οποίος επεκτείνει τις δραστηριότητές του στην αγορά πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου- LNG. Η δομή του Ομίλου άλλαξε και η διαχείριση του στόλου γίνεται από τρεις διαφορετικές εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα και στελεχωμένες με το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Σήμερα ο Όμιλος έχει έναν από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς στόλους παγκοσμίως και είναι ο μεγαλύτερος ελληνόκτητος στόλος με Ελληνική σημαία.
Ο πατέρας μου έδινε έμφαση στην ποιότητα της διαχείρισης, την ασφάλεια του πλοίου, τις υψηλές προδιαγραφές του πλοίου, τις νέες ναυπηγήσεις, είχε πίστη στους Έλληνες ναυτικούς και το ανθρώπινο δυναμικό στα πλοία και στα γραφεία και ήταν υποστηρικτής της ναυτικής εκπαίδευσης μέσω του κοινωφελούς ιδρύματος που συνέστησε με την επωνυμία: ΙΔΡΥΜΑ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ.
Το όραμα του αείμνηστου πάτερα μου είναι μια πραγματικότητα!
Δυστυχώς η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να μην είναι ο ίδιος εδώ σήμερα να παραλάβει τον τιμητικό τίτλο του Πανεπιστημιακού Διδάκτορα, αλλά είμαστε εδώ εμείς, η οικογένειά του για την παραλαβή αυτού, οι οποίοι και υποσχόμαστε ότι θα συνεχίσουμε το έργο του και την οικογενειακή παράδοση».
Η τελετή ολοκληρώθηκε σε κλίμα έντονης συγκίνησης με την επίδοση του Διπλώματος Επίτιμου Διδάκτορα, των ψηφισμάτων της Συγκλήτου Πανεπιστημίου Πειραιώς και της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών και του επιτηβέννιου του Ιδρύματος στη σύζυγο και την κόρη του Ιωάννη Αγγελικούση, κυρίες Λίζ και Μαρία Αγγελικούση.
Latest News
Σπύρος Μπλαβούκος: Ο «πρόεδρος της Ευρώπης» και η εξωτερική πολιτική
Ο Σπύρος Μπλαβούκος, καθηγητής στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
Η δύσκολη πρόκληση της ΕΚΤ στην πολιτική μείωσης των επιτοκίων
Η ΕΚΤ καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στη στήριξη της οικονομίας και στη διατήρηση σταθερού πληθωρισμού
Γιώργος Αλογοσκούφης: Πριν και Μετά τη Μεταπολίτευση Θεσμοί, Πολιτική και Οικονομία στην Ελλάδα
O Γ. Αλογοσκούφης εξετάζει, αναλύει και ερμηνεύει την εξέλιξη του κράτους και της οικονομίας της μεταπολεμικής Ελλάδας, πριν και μετά τη μεταπολίτευση του 1974
Πού βλέπουν 28 οίκοι το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό το 2025 και 2026
Σύμφωνα με τη Focus Economics o ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ προβλέπεται το 2025 να κυμανθεί κοντά στην πρόβλεψη του 2024