Ακριβότερα αλλά όχι πανάκριβα είναι εφέτος τα πασχαλινά σοκολατένια αυγά και τα σοκολατένια λαγουδάκια στην εγχώρια αγορά, με τους βιομήχανους και τους ζαχαροπλάστες να εκτιμούν ότι οι τιμές της αγαπημένης σοκολάτας μπορεί και να διπλασιαστούν τους επόμενους μήνες εάν συνεχιστεί το ανεξέλεγκτο ράλι στις διεθνείς τιμές του κακάο.

«Δεν έχουμε κάνει ακόμη ανατιμήσεις» δηλώνει στον ΟΤ ο κος Σπύρος Θεοδωρόπουλος που ελέγχει τη σοκολατοβιομηχανία ΙΟΝ, απαντώντας στην εύλογη ερώτηση που θα ήθελαν να του κάνουν όλοι οι λάτρεις της σοκολάτας, μικροί και μεγάλοι.

Ωστόσο ο γνωστός επιχειρηματίας συμπληρώνει ότι λόγω της πορείας των διεθνών τιμών του κακάο οι ανατιμήσεις δεν θα αποφευχθούν και θα είναι μεγάλες.

Όσον αφορά το ποσοστό των αυξήσεων ο κος Θεοδωρόπουλος δεν έχει συγκεκριμένη απάντηση, καθώς όπως λέει «το ψάχνουμε».

Η ΙΟΝ δεν διαφέρει από τους παγκόσμιους κολοσσούς σοκολάτας, όπως η Hershey, η Mars και η Lindt, που επίσης παλεύουν με τον αντίκτυπο του υψηλότερου κόστους του κακάο και πολλές μεταφέρουν το βάρος στους καταναλωτές αυξάνοντας τις τιμές.

Αυτό, όμως, θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση των καταναλωτών. «Οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές σχετικά με το πώς διαχειρίζονται την ελαστικότητα της ζήτησης σοκολάτας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να μην είναι σε θέση να ακολουθήσουν τις αυξήσεις τιμών που απαιτούνται για να αντισταθμιστεί η τεράστια αύξηση στο κόστος του κακάο», δήλωσε η Celine Pannuti, επικεφαλής του τμήματος European Staples & Beverages στην JP Morgan.

«Καίει» και τα ζαχαροπλαστεία το ράλι στο κακάο

«Τον προηγούμενο μήνα οι τιμές στη σοκολάτα αυξήθηκαν 40-50%» αναφέρει από την πλευρά του ο κος Γιάννης Γλυκός, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος, τονίζοντας ωστόσο ότι τα ζαχαροπλαστεία έχουν ήδη παράξει τις πασχαλινές λιχουδιές με τις προηγούμενες τιμές, άρα η επιβάρυνση των καταναλωτών «δεν θα ξεπεράσει το 10%».

Από Σεπτέμβρη όμως οι τιμές μπορεί να διπλασιαστούν, όπως λέει ο ίδιος, ενώ δεν αποκλείει όλη αυτή η αναστάτωση να κρύβει και κερδοσκοπικά χρηματιστηριακά παιχνίδια, φέρνοντας ως παράδειγμα το ηλιέλαιο. «Παρότι ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται οι τιμές μετά το δυσθεώρητο ύψος που έφτασαν πριν ενάμισι χρόνο επέστρεψαν στα επίπεδα του 2019», λέει χαρακτηριστικά.

Πόσο έχουν «τσιμπήσει» οι τιμές

Ας σημειωθεί ότι σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων σοκολάτας πραγματοποιείται την περίοδο του Πάσχα λόγω και των πασχαλινών σοκολατένιων αυγών.

Οι τιμές για τα τυποποιημένα σοκολατένια αυγά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ έχουν «τσιμπήσει» κάπου ένα ευρώ σε σχέση με πέρσι, ενώ σύμφωνα στα ζαχαροπλαστεία οι τιμές έχουν ανέβει 10-15% συγκριτικά με την περσινή πασχαλινή περίοδο.

Το 2023 οι τιμές στα σούπερ μάρκετ για τα πασχαλινά σοκολατένια αβγά των 150 γραμμαρίων (επώνυμη σοκολάτα γάλακτος με κάποιο δώρο) ξεκινούσαν από 8,49 ευρώ.

Αντίστοιχα στα ζαχαροπλαστεία τα σοκολατένια αυγά των 220 γραμμαρίων κόστιζαν από 17 έως 25 ευρώ ανάλογα με τη διακόσμηση.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον Φεβρουάριο εφέτος οι τιμές της σοκολάτας και των προϊόντων σοκολάτας κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 7,4% σε σχέση με 12 μήνες πριν (Φεβρουάριος του 2023), η οποία θα πρέπει να αναφερθεί ότι κινήθηκε σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (+7,7%).

Η «μάχη» μεταξύ επώνυμης και ανώνυμης σοκολάτας

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το 2023 στην Ελλάδα οι πωλήσεις σοκολάτας (πλάκες σοκολάτας) μέσω των σούπερ μάρκετ ανήλθαν σε αξία στα 174,56 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 143,73 εκατ. ευρώ αφορούσαν επώνυμα προϊόντα και τα 30,83 εκατ. ευρώ σοκολάτες ιδιωτικής ετικέτας.

Το αντίστοιχο ποσό για το 2022 ήταν 161,44 εκατ. ευρώ (132,62 εκατ. ευρώ για τα επώνυμα προϊόντα και 28,82 εκατ. ευρώ για τα PL).

Σε ότι αφορά τις πωλήσεις σε όγκο την περίοδο 2020 – 2023 οι επώνυμες πλάκες σοκολάτας έχουν χάσει 7,3%, ενώ οι «ανώνυμες» έχουν κερδίσει 10,8%. Ωστόσο συνολικά η κατανάλωση σοκολάτας στην 4ετία είναι κάτω σε ποσοστό 3,4%.

Πάντως για εφέτος (μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα) αν και καταγράφεται υποχώρηση πωλήσεων σε όγκο και στις δύο κατηγορίες όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ, οι επώνυμες σοκολάτες καταγράφουν καλύτερες επιδόσεις (-2,8%) σε σχέση με τις «ανώνυμες» (-6%) προφανώς και λόγω προσφορών.

Παγκοσμίως υπολογίζεται ότι το μέγεθος της αγοράς σοκολάτας ήταν περίπου 120 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2023 και προβλέπεται να αυξηθεί σε 4,1% έως το 2030. Η Ελβετία εξακολουθεί να ηγείται στην κατανάλωση, με 11,8 κιλά ανά κάτοικο, αλλά η αναδυόμενη μεσαία τάξη σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία είναι ένας μεγάλος μοχλός ανάπτυξης.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις