Μπακάλικο, συνοικιακό καφέ, λίγο από φούρνο και περίπτερο όλα σε ένα. Αυτή είναι η νέα τάση στη μικρή λιανική, που με βασικό πλεονέκτημα το διευρυμένο ωράριο, ακόμη και 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο, αθροίζει τζίρο πάνω από 2 δισ. ευρώ.

Η καθόλου τυχαία κίνηση του efood να επεκταθεί με δικά του φυσικά καταστήματα στη μικρή λιανική επιβεβαιώνει ότι ο τζίρος της «γειτονιάς» γίνεται στόχος όχι μόνο από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου των σούπερ μάρκετ αλλά και και από τις ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομών.

Βεβαίως για το efood υπήρχε ήδη η εμπειρία από το 2021 όταν εξαγόρασε τις εταιρείες του ομίλου Μούχαλη, συμπεριλαμβανομένου του δικτύου convenience stores με την επωνυμία Kiosky’s, δίκτυο που σήμερα αριθμεί 51 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις. Ωστόσο τα «efood local», όπως είναι το όνομα των νέων καταστημάτων, αποτελούν μια διαφορετική πρόταση, με έμφαση στο φαγητό, ενώ παράλληλα θα διαθέτει κατηγορίες προϊόντων όπως κάβα, καπνικά και είδη mini market, κυρίως τρόφιμα και snacks.

Τα δύο πρώτα νέα καταστήματα efood local θα ανοίξουν μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε κεντρικές γειτονιές της Αθήνας, με τα εγκαίνια για το πρώτο κατάστημα να προγραμματίζονται στις αρχές του καλοκαιριού.

Η efood local, θα έχει διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, με βάση το μοντέλο που λειτουργούν σήμερα τα καταστήματα ευκολίας ενώ κάποια εξ αυτών θα λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως.

Βεβαίως το efood δεν ανακάλυψε… την Αμερική, καθώς τo μοντέλο 24ωρης λειτουργίας, 7 ημέρες την εβδομάδα, που συνδυάζει εστίαση, καφέ και μικρή λιανική αναπτύσσει στη Βόρεια Ελλάδα από το 2003 η Today Group.

Παράλληλα, η αλυσίδα μίνι μάρκετ Τwenty Four Shopen του ομίλου Ισηγόνη, που τζιράρει πάνω από 21 εκατ. ευρώ, παραμένει ανοικτή 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, ακόμη και τις αργίες.

Ας σημειωθεί πάντως ότι το food to go είναι μία από τις πέντε κορυφαίες τάσεις για το 2024 στο grocery σύμφωνα με τη McKinsey.

Οι κινήσεις των μεγάλων

Ο δυναμικός τζίρος των καταστημάτων γειτονιάς δεν περνά απαρατήρητος ούτε από τους μεγάλους παίκτες, με τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, My market και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός να διευρύνουν το «αποτύπωμά» τους χρησιμοποιώντας το μοντέλο του franchise, ενώ παραδοσιακός παίκτης στον τομέα των convenience stores είναι η ΟΚ! Anytime Markets.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 τα μικρά καταστήματα στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής, δηλαδή όσα έχουν επιφάνεια από 0 έως και 400 τετραγωνικά μέτρα, σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με τις λοιπές τυπολογίες καταστημάτων.

Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη πωλήσεων για τα συγκεκριμένα καταστήματα στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς Circana, ανήλθε στο 14,2%. Τα πολύ μεγάλα καταστήματα (hyper market), με επιφάνεια που υπερβαίνει τα 2.500 τ.μ., ακολούθησαν αμέσως μετά, καταγράφοντας ανάπτυξη 13%. Τα μεσαία καταστήματα, με επιφάνεια από 400 τ.μ. έως και 1.000 τ.μ., βρέθηκαν στην 3η θέση όσον αφορά την ανάπτυξη πωλήσεων με 9,5%, ενώ τα μεγάλα καταστήματα με επιφάνεια από 1.000 έως και 2.500 τ.μ. παρουσίασαν ανάπτυξη 6,9%.

Το μερίδιο των μικρών καταστημάτων στο σύνολο των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, που το 2023 έφθασε τα 11,8 δισ. ευρώ, διαμορφώθηκε σε 11,5%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία φέρεται να παίζει κυρίαρχο ρόλο η προσθήκη πολλών νέων καταστημάτων στα δίκτυα των αλυσίδων που συνέβη μέσα στο 2023.

Σε κάθε περίπτωση το μεγαλύτερο μερίδιο από πλευράς πωλήσεων εξακολουθεί να ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων καταστημάτων 1.000 έως 2.500 τ.μ., από όπου προέρχεται το 43,5% του τζίρου της οργανωμένης λιανικής.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις