Καθώς τα διοικητικά συμβούλια παλεύουν με τις ευκαιρίες και τους κινδύνους της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, οι εταιρείες προσανατολίζονται σε έναν νέο ρόλο: τον επικεφαλής αξιωματούχο τεχνητής νοημοσύνης.

Ο αριθμός των εταιρειών που έχουν ορίσει θέση επικεφαλής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) έχει σχεδόν τριπλασιαστεί παγκοσμίως τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με το κοινωνικό δίκτυο LinkedIn. Ο Fawad Bajwa, επικεφαλής AI στην εταιρεία προσλήψεων Russell Reynolds Associates, έχει «δει το τοπίο να αλλάζει» από την έναρξη της ChatGPT.

BBC: Σε συνομιλίες με Big Tech για συμφωνία στην τεχνητή νοημοσύνη

Η θέση αυτή αναβαθμίστηκε περαιτέρω τον περασμένο μήνα, όταν ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε ότι οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες υποχρεούνται να ορίσουν επικεφαλής αξιωματούχους ΤΝ «για να διασφαλίσουν τη λογοδοσία, την ηγεσία και την εποπτεία» της τεχνολογίας.

Απαιτήσεις

Ωστόσο, οι αρμοδιότητες του ρόλου εξακολουθούν να είναι υπο επεξεργασία – και με την άνοδο και την πτώση των τίτλων θέσεων εργασίας να είναι πλέον μια σταθερά στην εταιρική ζωή, μπορεί να μην παραμείνει επίκαιρος για πάντα.

Οι υπεύθυνοι Τεχνητής Νοημοσύνης (CAIOs) εποπτεύουν την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) και της δημιουργικής ΤΝ σε έναν οργανισμό: βελτιώνοντας την αποδοτικότητα του εργατικού δυναμικού, εντοπίζοντας νέες πηγές εσόδων και μετριάζοντας τους ηθικούς κινδύνους και τους κινδύνους ασφαλείας.

Ο ρόλος απαιτεί «βαθιά κατανόηση της τεχνολογίας ΑΙ, της μηχανικής μάθησης, της επιστήμης των δεδομένων και της ανάλυσης», λέει ο David Mathison, ο οποίος ίδρυσε πέρυσι την πρώτη Σύνοδο Κορυφής των Chief AI Officer.

Ωστόσο, οι υποψήφιοι «πρέπει επίσης να κατανοούν καλά τα νομικά» και τη διαχείριση των αλλαγών- πολλοί προέρχονται από ηγετικούς ρόλους στα δεδομένα, τη διαχείριση κινδύνων και τη συμμόρφωση.

Η άνοδός τους έρχεται εν μέσω μιας σκληρής μάχης για την τεχνογνωσία της ΤΝ ευρύτερα, με ακόμη και σχετικά νεαρούς μηχανικούς σε εταιρείες αιχμής να απαιτούν επταψήφιους μισθούς.

«Η πρόσληψη έχει γίνει πιο δύσκολη από ποτέ», λέει ο Bajwa για τον ρόλο του επικεφαλής για την Τεχνητή Νοημοσύνη. «Υπάρχει μια μικρή δεξαμενή ταλέντων που [αναζητείται] από πολύ περισσότερους ανθρώπους».

Διακυβέρνηση

Ωστόσο, οι επικεφαλείς τεχνητής νοημοσύνης (CAIOs) δεν προσλαμβάνονται απαραίτητα από την ίδια δεξαμενή με εκείνους που ασχολούνται με την τεχνολογία αιχμής – ούτε και διοικούν τα ίδια μισθολογικά ύψη.

Ο Tom Hurd, διευθύνων σύμβουλος της Zeki, η οποία παρακολουθεί τις προσλήψεις επιστημόνων, λέει ότι οι τεχνολόγοι προέρχονται συνήθως από πανεπιστημιακά εργαστήρια τεχνητής νοημοσύνης και στη συνέχεια συνεργάζονται με εταιρείες Big Tech με υψηλούς πόρους για να μετατρέψουν τις ιδέες σε προϊόντα, ενημερωμένοι από “βαθιά γνώση και έντονο ενδιαφέρον για το πώς να αναπτύξουν περαιτέρω την τεχνητή νοημοσύνη”.

Οι CAIOs, από την άλλη πλευρά, τείνουν να έχουν υπόβαθρο στην επιστήμη των υπολογιστών και στη διοίκηση επιχειρήσεων. «Ηγούνται του μετασχηματισμού και της προσέγγισης εντός και εκτός μιας εταιρείας … . Πρόκειται περισσότερο για τη διακυβέρνηση, την κοινωνικοποίηση της τεχνολογίας», λέει ο Hurd.

Η Lan Guan, CAIO στην Accenture, λέει ότι η δουλειά της είναι «διεπιστημονική, απαιτώντας ένα μείγμα ισχυρών τεχνικών γνώσεων και αιχμηρής επιχειρηματικής διορατικότητας σε τομείς [τόσο διαφορετικούς] όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση, η επιστήμη των υπολογιστών, η στατιστική, η ανάλυση δεδομένων, η δεοντολογία, η κανονιστική συμμόρφωση και η εξειδίκευση σε συγκεκριμένους κλάδους».

Η τεχνολογία, εκτιμά η ίδια, αποτελεί “πιθανώς μόνο το 35-40%” της εργασίας – η ίδια ηγείται του Κέντρου Προηγμένης Τεχνητής Νοημοσύνης της Accenture, το οποίο αναπτύσσει προϊόντα για πελάτες. «Το να έχεις το υπόβαθρο στρατηγικής και την ικανότητα να διαχειρίζεσαι την αβεβαιότητα, [καθώς και] να αντιμετωπίζεις τις πιθανές αντισταθμίσεις είναι εξαιρετικά σημαντικό».

Ποιοι κλάδοι τους αναζητούν

Η εστίαση σημαίνει ότι οι CAIOs αναζητούνται όχι μόνο στην τεχνολογία, αλλά σε όλους τους κλάδους, και ιδιαίτερα στους χρηματοπιστωτικούς, υγειονομικούς και καταναλωτικούς ομίλους, λέει ο Bajwa, αν και οι τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, και της βαριάς βιομηχανίας, υστερούν.

Ορισμένοι CAIO αναφέρονται στον διευθύνοντα σύμβουλο ή στον διευθύνοντα σύμβουλο λειτουργίας- άλλοι στον διευθύνοντα σύμβουλο τεχνολογίας, όπως ο Daniel Hulme, ο οποίος ανέλαβε τον ρόλο αυτό στην WPP μετά την εξαγορά της εταιρείας του Satalia, η οποία δημιουργεί προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης και συμβουλευτικές υπηρεσίες, από τον διαφημιστικό όμιλο πριν από σχεδόν τρία χρόνια.

Στο πλαίσιο ενός διπλού ρόλου που συνεχίζει να ηγείται της Satalia, η δουλειά του είναι να εντοπίζει τρόπους με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία περιεχομένου για την WPP. Μια πρωτοβουλία εκπαιδεύει την τεχνολογία σε δεδομένα πελατών και τρίτων – συμπεριλαμβανομένων στοιχείων όπως ο τόνος της φωνής – για να προβλέψει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές θα λάβουν τις καμπάνιες.

Μετασχηματισμός

Ο D.Hulme συνεργάζεται στενά με τον επικεφαλής τεχνολογίας της WPP, αλλά κάνει λόγο για έναν αποκλειστικό ρόλο της AI για να παρακολουθεί την ταχεία εξέλιξή της. «Απαιτεί κάποιον που θα διασφαλίζει ότι θα παραμείνει στην πρώτη γραμμή, θα κατανοεί την ανάπτυξη, θα βελτιώνει τις προσφορές προς τους πελάτες και το εργατικό δυναμικό … για να δει πώς μπορούν να ενισχύσουν την ανθρώπινη δημιουργικότητα».

Ωστόσο, πρέπει να υπάρχει ένα άτομο με γνώμονα, όποιος κι αν είναι ο τίτλος του, λέει ο Vin. «Ο πραγματικός μετασχηματισμός πρέπει να αποκεντρωθεί, αλλά η λειτουργία πρέπει να συγκεντρωθεί. Δεν πρόκειται για μετασχηματισμό που γίνεται εφάπαξ. Τα μηχανήματα θα γίνονται όλο και καλύτερα. Καθώς γίνονται πιο έξυπνοι, ανοίγονται περισσότεροι δρόμοι. Είναι σαν να οδηγείς σε συνεχή μεταμόρφωση».

Σύμφωνα με την Gartner, την ερευνητική εταιρεία, η ευθύνη για την τεχνητή νοημοσύνη γενικά εξακολουθεί να βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό στον τομέα του Chief Technology Officer και του Chief Information Officer, οι οποίοι αντίστοιχα αναλαμβάνουν την ηγεσία σε πρωτοβουλίες AI στο 23 τοις εκατό των οργανισμών.

Το Foundry καταγράφει ότι μόνο το 21 τοις εκατό των εταιρειών σχεδιάζει να δημιουργήσει μια θέση CAIO, αν και αυτό το συναίσθημα είναι υψηλότερο μεταξύ των ερωτηθέντων στον τομέα της υγείας (35 τοις εκατό) και της εκπαίδευσης (33 τοις εκατό).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tεχνητή νοημοσύνη
Πιτσάι (Google): Επιτέλους επιβραδύνεται η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης
Tεχνητή νοημοσύνη |

«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης επιτέλους επιβραδύνεται» - Τι προβλέπει τώρα ο CEO της Google

Θα χρειαστεί χρόνος για μια άλλη τεχνολογική ανακάλυψη για να θέσει ξανά την ΑΙ σε εξαιρετικά γρήγορη αναπυτξιακή ταχύτητα, προβλέπει ο CEO της Google Σουντάρ Πιτσάι

Παπαστεργίου: Ωραίο αλλά ακριβό σπορ η AI – Συνεργασία με το Υπερταμείο για τον «Φάρο»
Tεχνητή νοημοσύνη |

Παπαστεργίου: Ωραίο αλλά ακριβό σπορ η AI – Συνεργασία με το Υπερταμείο για τον «Φάρο»

Στις πρωτοβουλίες της Ελλάδας στο πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης αναφέρθηκε κατά τον χαιρετισμό του στο 2ο Growthfund Summit ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου