Τα τεράστιακέρδη που αποκόμισαν την περίοδο του κορωνοϊού οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών τα επένδυσαν –ένα μέρος τουλάχιστον – σε νεότευκτα πλοία και αγορές από «δεύτερο χέρι», με αποτέλεσμα να μεγαλώσουν τους ιδιόκτητους στόλους τους.
Ναυτιλία: Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Υπολογίζεται ότι τα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) που κατέγραψε η ναυτιλία τακτικών γραμμών που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια από τη μία περιοχή του κόσμου στην άλλη έφτασαν το 2022 τα 208 δισ. δολάρια, ενώ το 2021 ανήλθαν στα 164 δισ. δολάρια, όταν το 2020 υπολογίζονταν από τηSea Intelligences στα μόλις 24 δισ. δολάρια.
Οι liners
Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκτείνουν τον στόλο τους, μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων, εκτιμά ηAlphaliner, σημειώνοντας ότι η εξέλιξη αυτή συντελείται παράλληλα με τη συνολική μεγέθυνση του στόλου που διαχειρίζονται.
Αξιοποιώντας τα κέρδη τους αλλά και την απόφαση πολλών ανεξάρτητων πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως από τη Γερμανία να αποχωρήσουν από τον κλάδο, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμώναπέκτησαν πολλά πλοία μεγαλώνοντας το κομμάτι του στόλου τους που είναι ιδιόκτητο. Η MSC υπήρξε το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η ναυτιλιακή εταιρεία ξεκίνησε ένα «κρεσέντο» αγορών, αποκτώντας 88 νεότευκτα και 355 μεταχειρισμένα πλοία. Πάνω από το 60% του στόλου της είναι τώρα ιδιόκτητο, ενώ πριν από 10 χρόνια ήταν το 40%. Σημειώνεται ότι η MSC διαθέτει σήμερα έναν υπερδιπλάσιοστόλο με όρουςμεταφορικής ικανότητας, στα5,7 εκατ. teu, έναντι 2,4 εκατ. teu πριν από 10 χρόνια, με αποτέλεσμα τα ναυλωμένα πλοία της να είναι σήμερα περισσότερα από ό,τι πριν από 10 χρόνια.
Παραδείγματα
Η γαλλική ναυτιλιακή CMA CGM έχει επίσης αυξήσει μαζικά τον αριθμό των ιδιόκτητων πλοίων. Ενώ πριν από 10 χρόνια ηCMA CGM είχε υπό την ιδιοκτησία της
μόλις το 20% του στόλου που διαχειριζόταν, με το 80% να είναι ναυλωμένο, ο πολύ μεγαλύτερος στόλος τηςσήμερα είναι κατά 40% ιδιόκτητος. Στην Ασία, η κορεατική HMM ακολούθησε την ίδια πολιτική. Περισσότερα από τα μισά πλοία της είναι πλέον στην κατοχή της έναντι 30% πριν από 10 χρόνια. Επίσης άλλο παράδειγμα είναι η X-Press Feeders (Sea Consortium) από τη Σιγκαπούρη, στην οποία ο ναυλωμένος στόλος πριν από 10 χρόνια αντιπροσώπευε το 85% του συνόλου ενώ τώρα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 50%! Η Maersk, η Hapag-Lloyd, η ONE, η Evergreen, η Yang Ming, η Wan Hai και η PIL ακολουθούν ανάλογη πολιτική. Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της ισραηλινής ΖΙΜ, η οποία αποφάσισε πριν από μερικά χρόνια να αξιοποιήσει μαζικά τη ναύλωση των πλοίων, με αποτέλεσμα σήμερα το 93% του στόλου που διαχειρίζεται να είναι ναυλωμένο.
Latest News
Νέο χτύπημα Χούθι σε ελληνόκτητο πλοίο με βαλλιστικό πύραυλο
Επίθεση με βαλλιστικό πύραυλο δέχθηκε ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Παναμά που πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα
Αυξημένη ζήτηση για πλοία με καύσιμο LNG
Ταχεία ανάπτυξη του στόλου έως το 2027 προβλέπει οίκος αναλύσεων ? Αγκάθι οι ελλείψεις σε υποδομές όπως δεξαμενές αποθήκευσης και μονάδες εφοδιασμού
Πλέοντας σε ταραγμένα ύδατα – Οι κίνδυνοι για τη ναυτιλία το 2024
Σύμφωνα με την Allianz Comercial η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει από τους πολέμους και τη γεωπολιτική αστάθεια μέχρι την κλιματική κρίση και την πειρατεία
Έπεσαν οι υπογραφές για τη σύνδεση του Λιμένα Αλεξάνδρούπολης με την Περιφερειακή Οδό
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπτυξης του εμπορικού λιμένα - Το έργο ωρίμασε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ
Στυλιανίδης: Ρεαλιστικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για ναυτιλία ουδέτερη από άνθρακα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωσε ότι προς την πράσινη μετάβαση θα κινηθούν ακτοπλοΐα και λιμενικές υποδομές
Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές κοντράρονται στις αγορές πλοίων
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Στην Κέρκυρα η γ.σ. της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε απολογισμός του έργου της Ένωσης, της πορείας του κλάδου και των προοπτικών ανάπτυξης
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεά νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού στις ΑΕΝ
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 47 σταθερούς υπολογιστές, tablet, laptop, headsets και διαδραστική οθόνη
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων
Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Κίνα και Κορέα διεκδικούν την μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις