Τα τεράστιακέρδη που αποκόμισαν την περίοδο του κορωνοϊού οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών τα επένδυσαν –ένα μέρος τουλάχιστον – σε νεότευκτα πλοία και αγορές από «δεύτερο χέρι», με αποτέλεσμα να μεγαλώσουν τους ιδιόκτητους στόλους τους.
Ναυτιλία: Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Υπολογίζεται ότι τα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) που κατέγραψε η ναυτιλία τακτικών γραμμών που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια από τη μία περιοχή του κόσμου στην άλλη έφτασαν το 2022 τα 208 δισ. δολάρια, ενώ το 2021 ανήλθαν στα 164 δισ. δολάρια, όταν το 2020 υπολογίζονταν από τηSea Intelligences στα μόλις 24 δισ. δολάρια.
Οι liners
Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκτείνουν τον στόλο τους, μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων, εκτιμά ηAlphaliner, σημειώνοντας ότι η εξέλιξη αυτή συντελείται παράλληλα με τη συνολική μεγέθυνση του στόλου που διαχειρίζονται.
Αξιοποιώντας τα κέρδη τους αλλά και την απόφαση πολλών ανεξάρτητων πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως από τη Γερμανία να αποχωρήσουν από τον κλάδο, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμώναπέκτησαν πολλά πλοία μεγαλώνοντας το κομμάτι του στόλου τους που είναι ιδιόκτητο. Η MSC υπήρξε το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η ναυτιλιακή εταιρεία ξεκίνησε ένα «κρεσέντο» αγορών, αποκτώντας 88 νεότευκτα και 355 μεταχειρισμένα πλοία. Πάνω από το 60% του στόλου της είναι τώρα ιδιόκτητο, ενώ πριν από 10 χρόνια ήταν το 40%. Σημειώνεται ότι η MSC διαθέτει σήμερα έναν υπερδιπλάσιοστόλο με όρουςμεταφορικής ικανότητας, στα5,7 εκατ. teu, έναντι 2,4 εκατ. teu πριν από 10 χρόνια, με αποτέλεσμα τα ναυλωμένα πλοία της να είναι σήμερα περισσότερα από ό,τι πριν από 10 χρόνια.
Παραδείγματα
Η γαλλική ναυτιλιακή CMA CGM έχει επίσης αυξήσει μαζικά τον αριθμό των ιδιόκτητων πλοίων. Ενώ πριν από 10 χρόνια ηCMA CGM είχε υπό την ιδιοκτησία της
μόλις το 20% του στόλου που διαχειριζόταν, με το 80% να είναι ναυλωμένο, ο πολύ μεγαλύτερος στόλος τηςσήμερα είναι κατά 40% ιδιόκτητος. Στην Ασία, η κορεατική HMM ακολούθησε την ίδια πολιτική. Περισσότερα από τα μισά πλοία της είναι πλέον στην κατοχή της έναντι 30% πριν από 10 χρόνια. Επίσης άλλο παράδειγμα είναι η X-Press Feeders (Sea Consortium) από τη Σιγκαπούρη, στην οποία ο ναυλωμένος στόλος πριν από 10 χρόνια αντιπροσώπευε το 85% του συνόλου ενώ τώρα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 50%! Η Maersk, η Hapag-Lloyd, η ONE, η Evergreen, η Yang Ming, η Wan Hai και η PIL ακολουθούν ανάλογη πολιτική. Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της ισραηλινής ΖΙΜ, η οποία αποφάσισε πριν από μερικά χρόνια να αξιοποιήσει μαζικά τη ναύλωση των πλοίων, με αποτέλεσμα σήμερα το 93% του στόλου που διαχειρίζεται να είναι ναυλωμένο.
Latest News
Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας
Η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας από το Yπουργείο Οικονομικών κρίνεται επιβεβλημένη για την ομαλή ολοκλήρωση της υποβολής των εν λόγω δηλώσεων
Συνεχίζονται οι έκτακτες επιθεωρήσεις σε πλοία από το Λιμενικό Σώμα - Τι παραβάσεις εντοπίζονται
Οι επιθεωρητές από το Λιμενικό Σώμα επέβαλαν επίσης απαγόρευση απόπλου σε 28 περιπτώσεις
Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό
Αναγκαία η ύπαρξη ρυμουλκών με ισχυρή πυροσβεστική ικανότητα για την κατάσβεση πυρκαγιών όχι μόνο στα πλοία αλλά και στις χερσαίες εγκαταστάσεις των ελληνικών λιμανιών
«Κουμπαρά» για τα λιμάνια αποκτά το ΤΑΙΠΕΔ
Με διατάξεις στο νομοσχέδιο για το Υπερταμείο προβλέπεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί τα μισά έσοδα από παραχωρήσεις να τα αξιοποιεί για επενδύσεις στα λιμάνια
Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων
Τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν το 60% του συνόλου των παραγγελιών ? Ο ρόλος της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας
Δυστύχημα σε ταχύπλοο της SeaJets κατά την διάρκεια εργασιών στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας
Ο τραυματίας σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας μεταφέρθηκε στο κέντρο Υγείας Σαλαμίνας
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Τα δύο έργα περιλαμβάνονται στον πυλώνα «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0». Υπουργείο ευθύνης και φορέας χρηματοδότησης για τα δύο έργα είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ
Την άμεση κινητοποίηση της Πυροσβεστικής προκάλεσε η φωτιά σε κοντέινερ
Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν με τα LNG
Το ξέφρενο αγοραστικό ενδιαφέρον έχει ανεβάσει τις τιμές των παλαιότερων πλοίων, καθώς η Μόσχα προετοιμάζεται για νέες κυρώσεις
ΤΑΙΠΕΔ: Το σχέδιο για την Μαρίνα Καλαμαριάς - Το χτίσιμο 14.900 τ.μ., το ξενοδοχείο και οι κατοικίες
Ο «οδηγός» του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει απαντήσεις σε όλες τις ενστάσεις που εκφράστηκαν για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς στη δημόσια διαβούλευση