![EE: Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι επιδοτήσεις σε ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/ot_no_toChina_cars.png)
Ανεβαίνει κι άλλο το θερμόμετρο στο εμπόριο μεταξύ των τριών μεγαλύτερων οικονομιών στον κόσμο, της ΕΕ, των ΗΠΑ και της Κίνας, με αφορμή τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Την ώρα που η Ουάσιγκτον αποφασίζει να αυξήσει σημαντικά τους δασμούς από 25% σε 100% για εισαγωγές EV που παράγονται στην Κίνα, η Κομισιόν καλείται μέχρι τις 5 Ιουνίου να πάρει τις δικές της σχετικές αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές μάλιστα είναι πιο δύσκολες αφού η αλληλεξάρτηση στην παραγωγή EV είναι μεγάλη.
Οι Βρυξέλλες φέρονται να πιστεύουν ότι το Πεκίνο επιδοτεί την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων σε κινεζικό έδαφος προκαλώντας στρέβλωση στις ευρωπαϊκές αγορές εις βάρος των ευρωπαίων κατασκευαστών. Σε περίπτωση που επιβληθούν νέοι δασμοί σε εισαγωγές κινεζικών EV, η Κίνα εμφανίζεται έτοιμη να απαντήσει με τους δικούς τους δασμούς, που υπολογίζονται περίπου σε 25%. Ταυτόχρονα όμως δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις για να επιτευχθούν οι -υπερβολικά φιλόδοξοι- στόχους της ΕΕ για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσα στα επόμενα χρόνια.
Κίνα: Στοχεύει σε αγορές εκτός Ευρώπης μετά τις έρευνες για τις επιδοτήσεις
Αθέμιτες κρατικές επιδοτήσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, φέρεται να έχει συγκεντρώσει επαρκή στοιχεία ότι οι εισαγωγές καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία από την Κίνα έχουν αυξηθεί κατά 14% το τελευταίο διάστημα και ότι πολλές από αυτές τις εισαγωγές στην ΕΕ είχαν λάβει κρατικές επιδοτήσεις το τη μορφή φορολογικών ελαφρύνσεων ή άμεσης μεταφοράς κεφαλαίων, ανέφεραν δημοσιεύματα από τη Γερμανία.
Η εταιρεία ερευνών Rhodium Group, την οποία επικαλούνται διεθνή μέσα ενημέρωσης, θεωρεί ότι για να ανακοπούν οι κινεζικές εισαγωγές EV στην Ευρώπη θα πρέπει να επιβληθούν δασμοί της τάξης του 40% με 50%. Η Κομισιόν από την πλευρά της φέρεται να αξιολογεί την πιθανή απάντησή της με βάση τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, οι οποίοι ορίζουν ως πιθανό εύρος των δασμών το 15% με 30%.
Η αξία στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ από την Κίνα εκτινάχθηκε από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020 σε 10,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, αντιπροσωπεύοντας το 37% του συνόλου των εισαγωγών οχημάτων τύπου EV στο μπλοκ, ανέφερε η Rhodium.
Το μεγάλο δίλημμα της ΕΕ
Η ΕΕ από τη μία θέλει να εξαναγκάσει, ουσιαστικά, τους ευρωπαίους πολίτες να αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να πέσουν οι υψηλότερες τιμές τους σε σχέση με τα συμβατικά. Εάν επιβληθούν δασμοί, οι τιμές όχι μόνο δεν θα πέσουν αλλά θα ανέβουν. Εάν όμως μείνει η κατάσταση όπως έχει, οι Βρυξέλλες βλέπουν ότι τα κινεζικής παραγωγής ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τα οχήματα ευρωπαϊκής κατασκευής επειδή τα πρώτα μπορούν να πωλούνται φθηνότερα λόγω κρατικών επιδοτήσεων από το Πεκίνο.
Τι λένε κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη
Η όλη κατάσταση με τους δασμούς εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα δημιουργεί προβληματισμό ακόμη και στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι περισσότερες από τις οποίες διατηρούν στενούς δεσμούς –περιλαμβανομένης και παραγωγικής ικανότητας- στην Κίνα. Ο πρωθυπουργός της Σουηδίας Ουλφ Κρίστερσον ανέφερε στο Politico ότι η επιβολή τιμωρητικών δασμών σε οριζόντια βάση «δεν αποτελεί καλή ιδέα για χώρες που εισάγουν κι εξάγουν». Ο Καγκελάριος της Γερμανίας Όλαφ Σολτς έχει πει ότι «σήμερα τουλάχιστον το 50% των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα αφορούν εταιρείες της Δύσης που παράγουν εκεί οι ίδιες και τα εισάγουν έπειτα στην Ευρώπη».
Οι ίδιες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική αγορά, εμφανίζονται πολύ συγκρατημένες για τις εξελίξεις. Στελέχη από τις BMW, Volkswagen και Mercedes Benz ανέφεραν ότι η επιβολή δασμών από την ΕΕ ενέχει τον κίνδυνο εμπορικού πολέμου και ανταποδοτικών δασμών. Αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών παράγονται σήμερα στην Κίνα και εισάγονται έπειτα στην Ευρώπη για να πουληθούν εκεί.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία