Kλιμακώνεται η διαμάχη που ξέσπασε με αφορμή την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αθέμιτο ανταγωνισμό με τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πλέον είναι ορατός ο κίνδυνος ενός εμπορικού πολέμου της Ευρώπης με την Κίνα.
Η εξέλιξη της διαμάχης θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την απόφαση που αναμένεται να λάβει η Κομισιόν στις αρχές Ιουνίου για την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, με την πρόεδρο της, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να δηλώνει την περασμένη Τρίτη ότι η Ευρώπη θα έχει μία «εξατομικευμένη προσέγγιση» και οι όποιοι δασμοί επιβληθούν θα «είναι αντίστοιχοι με το επίπεδο της ζημιάς» που προκαλείται.
Κίνα: Στην Ευρώπη μέσω… Τουρκίας τα κινεζικά EV – Οι συζητήσεις για επενδύσεις
Από την πλευρά της, η Κίνα θεωρεί ότι μία τέτοια κίνηση θα παραβίαζε τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και ότι έχει το δικαίωμα να απαντήσει με περιοριστικά μέτρα στις εισαγωγές που κάνει από χώρες της ΕΕ. Τις περασμένες ημέρες, το Πεκίνο διέρρευσε ότι θα επιβάλει δασμούς στο κρασί και σε γαλακτοκομικά προϊόντα από την ΕΕ καθώς και σε αεροπλάνα. Προειδοποίησε, επίσης, για αύξηση από το 15% στο 25% των δασμών σε εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
Οι δασμοί
Αν και οι εισαγωγές κρασιών, γαλακτοκομικών και αεροπλάνων αντιστοιχούσαν μόνο στο 3% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών από την ΕΕ το 2023, μία τέτοια κίνηση θα είχε πιθανόν και συνέχεια με νέους περιορισμούς, ανάλογα με την απόφαση που θα λάβει η ΕΕ τον Ιούνιο.
Σε κάθε περίπτωση, η επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχει κόστος και για την Ευρώπη, ενώ το όφελος για τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι αμφίβολο και μάλλον βραχυπρόθεσμο, όπως θεωρούν ακόμη και παράγοντες του κλάδου.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει στενές σχέσεις με την κινεζική αγορά, από την οποία προμηθεύεται σε σημαντικό βαθμό τα εξαρτήματα που είναι αναγκαία για την παραγωγή της και στην οποία κατευθύνεται ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσοστό των συνολικών εξαγωγών της (η γερμανική Mercedes έχει το 16% των συνολικών εσόδων της από πωλήσεις στην Κίνα). Επομένως, αν η Κίνα αυξήσει τους δασμούς στα προϊόντα αυτά, το όφελος για τις ευρωπαϊκές εταιρείες αυτόματα περιορίζεται.
Αυτή είναι και μία σημαντική διαφορά της Ευρώπης σε σχέση με τις ΗΠΑ, οι οποίες ανακοίνωσαν πριν από δύο εβδομάδες τετραπλασιασμό των δασμών που επιβάλλουν στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα – από το 25% στο 100% – στο πλαίσιο μίας ευρύτερης εμπορικής σύγκρουσης με την Κίνα από την περίοδο της προεδρίας του Ντόναλντ Τραμπ. Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως, δεν έχουν ουσιαστική εξάρτηση από κινεζικές εταιρείες για τα εξαρτήματά τους και επομένως έχουν άλλα περιθώρια χειρισμών στο θέμα αυτό.
Η απάντηση των κατασκευαστών
Εκπρόσωποι κορυφαίων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών αναγνωρίζουν ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εταιρείες από το να καλύψουν το κενό που έχουν με αυτές αναφορικά με το κόστος παραγωγής, το οποίο σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις είναι της τάξης του 30%. Μέλος του Δ.Σ. της Volkswagen δήλωσε σε συνέδριο που έγινε στο Μόναχο αυτή την εβδομάδα ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προθεσμία δύο ή τριών ετών να προσαρμοστούν.
«Αν δεν κινηθούμε γρήγορα… θα είναι πραγματικά δύσκολο (για τη γερμανική βιομηχανία) να επιβιώσει», δήλωσε.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis – της εταιρείας που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και του γαλλικού ομίλου της Peugeot – είπε ότι οι δασμοί αποτελούν «παγίδα» και ότι δεν υπάρχει πολύς χρόνος για την προσαρμογή των επιχειρήσεων.
Το μερίδιο των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά αυξήθηκε στο 19% πέρυσι από 16% το 2022, ενώ ιδιαίτερη ανησυχία προκάλεσε η πρόθεση της κινεζικής BYD να πουλά από το επόμενο έτος στην Ευρώπη το πεντάθυρο μοντέλο της Seagull σε τελική τιμή για τον καταναλωτή χαμηλότερη από 20.000 ευρώ, μετά τους δασμούς και τις όποιες άλλες υποχρεώσεις συμμόρφωσης σε ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Χωρίς... φρένο η BYD - Ξεπερνά Ford-Honda σε πωλήσεις, 200.000 νέες προσλήψεις
Η BYD βρίσκεται σε μια εκπληκτική επέκταση φέτος - Αυξημένη ικανότητα παραγωγής, πολλές χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια
Η ηλεκτροκίνηση... μπήκε στο Βατικανό με υπογραφή Mercedes-Benz
Ο Πάπας Φραγκίσκος παρέλαβε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Όμιλος ΟΤΕ: Πάνω από 90% η εταιρική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2028
Ο Όμιλος ΟΤΕ στοχεύει στην επίτευξη κλιματικής ουδετρότητας έως το 2040 - Θα διαθέτει 828 νέα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τεχνικούς έως τις αρχές του 2025
Νέο δικαστικό «όχι» στον Μασκ για τα 56 δισ. που θα λάμβανε από την Tesla
Μια δικαστής του Ντέλαγουερ αποφάσισε ότι ο Ιλον Μασκ εξακολουθεί να μην δικαιούται να λάβει το παχυλό πακέτο αποζημίωσης
H Τeslα πάτησε... γκάζι στην αξία της με τον πιο γρήγορο ρυθμό παγκοσμίως [πίνακας]
Η κεφαλαιοποίηση της Tesla αυξήθηκε κατά 38,1%, στα 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια - Ποιες εταιρείες αποτελούν την πρώτη 20άδα
Σκληρό παζάρι στη Βρετανία για φθηνά δάνεια και μικρότερα πρόστιμα στις βιομηχανίες για τα EV
Οι προκλήσεις της αγοράς στη Βρετανία καθιστούν το οικονομικό καθεστώς γύρω από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα «ανεφάρμοστο»
Δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»
Επαναδιατέθηκαν 4 εκατ. ευρώ για νέες αιτήσεις φυσικών προσώπων για το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 3
Η Καλιφόρνια προτείνει εκπτώσεις για αγορά EV ως απάντηση στα σχέδια Τραμπ
Η μεταβατική ομάδα του Ντόναλντ Τραμπ εξετάζει την κατάργηση της ομοσπονδιακής έκπτωσης φόρου για αγορές σε ηλεκτρικά οχήματα
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων