Ο τουρισμός στην Ελλάδα ανθεί. Οι τουρίστες πάλι, ζορίζονται. Τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας είναι ξεκάθαρα: Έρχονται περισσότεροι ταξιδιώτες από το εξωτερικό, αλλά αφήνουν λιγότερα χρήματα. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξάνονται μεν, αλλά μόνο επειδή αυξάνονται οι αφίξεις, αφού η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώνεται αισθητά.
Χαρακτηριστικά, τον Μάιο οι συνολικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 6,8%, ενώ οι αφίξεις ήταν αυξημένες κατά 21,3%. Αντίστοιχα, η μέση δαπάνη για κάθε ταξίδι ήταν μειωμένη κατά -12,2%.
Μύκονος και Σαντορίνη ψάχνουν τουρίστες μέσα στον Αύγουστο – Εκπτώσεις από ξενοδοχεία και Airbnb
Η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι πέρυσι υποχώρησε κατά 11,2% και διαμορφώθηκε στις 6,5 διανυκτερεύσεις
Η κατάσταση είναι πιο ισορροπημένη σε επίπεδο πενταμήνου, όπου οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 16,2% (στα 3,8 δισ. ευρώ). Όπως σημειώνει η ΤτΕ η άνοδος των ταξιδιωτικών εισπράξεων και στο πεντάμηνο οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης, μη κατοίκων ταξιδιωτών, κατά 20,6%. Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι, σε επίπεδο πενταμήνου μειώθηκε κατά 3,6%.
Μείωση δαπανών ανά ταξίδι
Η τάση μείωσης των δαπανών ανά ταξίδι έχει ξεκινήσει από πέρυσι. Με βάση τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΤτΕ για το σύνολο του 2023, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι – από τους ταξιδιώτες εξωτερικού κυμάνθηκε στα 570,7 ευρώ, μειωμένη κατά 3,5% ή περίπου 21 ευρώ σε σχέση με το 2022. Αναλογικά, μια νέα μείωση 3,6% κατεβάζει τη μέση δαπάνη περίπου στα 550 ευρώ.
Η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι πέρυσι υποχώρησε κατά 11,2% και διαμορφώθηκε στις 6,5 διανυκτερεύσεις
Σε απόλυτα μεγέθη, ένα 20ευρω λιγότερο ανά τουρίστα δεν φαίνεται και ως τεράστια απώλεια. Είναι περίπου όσο μια χωριάτικη και δυο μπύρες σε εξοχική ταβέρνα (όχι βέβαια στα μπιτς μπαρ με τις χρυσές ξαπλώστρες). Ωστόσο σε επίπεδο διετίας η μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά -7% δεν είναι διόλου αμελητέα. Πόσο μάλλον όταν όλο αυτό το διάστημα μεσολάβησαν έντονες πληθωριστικές πιέσεις και τσουχτερές ανατιμήσεις σε μια σειρά αγαθών και υπηρεσιών.
Κρίση κόστους ζωής
Πριν αρχίσουμε να γκρινιάζουμε, για τους σφιχτοχέρηδες τουρίστες, με τα καβούρια στις τσέπες, που μένουν όλη μέρα στο all inclusive με το βραχιολάκι και δεν αφήνουν χρήματα στην τοπική οικονομία, καλό είναι να έχουμε υπ΄όψιν τα εξής:
Οι αυξημένες τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αλλά και των ακτοπλοϊκών ναύλων, αναγκάζουν τους ταξιδιώτες του εξωτερικού να αναθεωρήσουν τον προϋπολογισμό τους, «ψαλιδίζοντας» τα έξοδα διαμονής. Οι βασικές περικοπές αφορούν τη μείωση του αριθμού των διανυκτερεύσεων, αλλά δεν λείπουν κι εκείνοι που αναζητούν πιο οικονομικούς τρόπους για να περάσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.
Για παράδειγμα η μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι πέρυσι υποχώρησε κατά 11,2% και διαμορφώθηκε στις 6,5 διανυκτερεύσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον εσωτερικό τουρισμό, αφού η αύξηση του κόστους αναγκάζει τους Ελληνες να κάνουν όλο και λιγότερες μέρες διακοπές.
Παράλληλα, η κρίση του κόστους ζωής πλήττει πλέον και κατοίκους πιο εύπορων χωρών, που είναι πολύ πιο προσεκτικοί στο τι ξοδεύουν και πού. Τέλος, η αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες, από νεότερες γενιές, επηρεάζει και το τουριστικό μοντέλο.
Gen Z: Ξοδεύουν λιγότερο, ταξιδεύουν περισσότερο
Οι σημερινοί Ευρωπαίοι 20άρηδες (GenZ), αλλά ακόμα οι 45άρηδες, ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε κάθε ταξίδι, από ό,τι οι γονείς και οι παππούδες τους (Baby boomers). Σύμφωνα με έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας Simon-Kucher, σε περισσότερους από 5.400 Ευρωπαίους ταξιδιώτες, ενώ οι Baby Boomers αύξησαν τον προϋπολογισμό των ταξιδιών τους κατά 19% το 2024, οι ταξιδιώτες της GenZ τον αύξησαν μόνο 1%. Με δεδομένο ότι όλα ακρίβυναν (μεταφορικά, καταλύμματα κ.λπ.), αυτό σημαίνει ότι περιόρισαν σημαντικά τις δαπάνες τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Γενικά οι ηλικίες ως 25 ετών δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις εμπειρίες, από ό,τι στις αγορές, κάνουν ευρεία χρήση των διαδικτυακών εφαρμογών, ενημερώνονται καλύτερα και είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν «υπεύθυνες» ταξιδιωτικές επιλογές που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες τους.
Συμβουλές για μείωση τουριστικού κόστους στην Ελλάδα
Στο διαδίκτυο κυκλοφορούν ουκ ολίγες συμβουλές από τουρίστες προς τουρίστες, για το πώς να περιορίσουν τα έξοδά τους στα ταξίδια τους στην Ελλάδα. Αντιγράφουμε μερικές από το blog GreeceTravel.Com
– Mην πηγαίνετε στα μπαρ και τα καφέ που χρεώνουν 10 και 15 ευρώ για ένα κοκτέιλ. Ψάξτε ένα παραδοσιακό καφενείο, και παραγγείλτε μπύρα ή ούζο. Αποφύγετε τα καφέ στους κεντρικούς δρόμους, είναι πιο ακριβά από αυτά σε πιο απόμερους δρόμους
-Μην παίρνετε ταξί από το ξενοδοχείο στο φέριμποτ. Χρησιμοποιείστε το μετρό.
-Προτιμήστε νησιά όπως η Τήνος και η Λέσβος αντί για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Θα περάσετε καλύτερα και με λιγότερα χρήματα.
-Μην πάτε τον Αύγουστο. Ακόμα και τους μήνες εκτός σεζόν, το πιο πιθανό είναι ότι ο καιρός θα ‘ναι καλύτερος από ό,τι στη χώρα σας.
– Αναζητήστε τα απλά μαγέρικα, που τρώνε οι εργαζόμενοι. Παραγγείλτε χόρτα, λαχανικά, τζατζίκι και ψωμί, αντί για πιάτα με κρεας.
– Να αρνηθείτε το πρωϊνό στο ξενοδοχείο με έξτρα χρέωση. Μια τυρόπιτα ή μια σπανακόπιτα από το φούρνο είναι πιο φθηνές.
Πηγή: In.gr
Latest News
Το «mega στόρι» της επόμενης δεκαετίας στον τουρισμό μυρίζει... κάρι
Μέχρι το 2034, οι δαπάνες των Ινδών ταξιδιωτών για ταξίδια εκτός συνόρων προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν στα 76,8 δισεκατομμύρια δολάρια
Όμιλος Λάμψα: Ανοίγει το 4ο ξενοδοχείο στην Αθήνα - Η ιστορία του ακινήτου από την εποχή της κατοχής
Ο όμιλος Λάμψα επένδυσε πάνω από 2,5 εκατ. ευρώ για να το «μεταμορφώσει» από χώρο κατοικιών σε ξενοδοχείο
Παράθυρο Κεφαλογιάννη για αλλαγές στο πλαίσιο των Airbnb
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιμέρους αλλαγές στο νομοσχέδιο που αφορά στις μισθώσεις τύπου Airbnb
Ερχονται «χρυσές» ημέρες στον τουρισμό - Η πρόβλεψη του WTO
Οι περισσότερες περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη ξεπεράσει to 100% της τουριστικής ανάκαμψης, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού
Επένδυση ύψους 200 εκατ. προωθεί στο Καβούσι το Metaxa Hospitality Group
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το ΠΔ που εγκρίνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης της Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) «CAPE THOLOS»
Ο Μισέλ Ρουσό , νέος πρόεδρος ανώτατου εκτελεστικού συμβουλίου της Star Alliancεe
Ο Μισελ Ρουσσώ ηγείται της στρατηγικής κατεύθυνσης της Star Alliance, η οποία απαρτίζεται από 25 αεροπορικές εταιρείες - μέλη σε παγκόσμιο επίπεδο.
Airbnb: Επιπλέον «χαράτσι» 600 ευρώ φέρνουν τα νέα μέτρα
Έντονες είναι οι αντιδράσεις για το νομοσχέδιο βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb)
EasyJet: Αυξάνει τα δρομολόγια της στην Αθήνα - Ο νέος στόχος για επιβάτες το 2025
Η EasyJet επανατοποθετείται στην ελληνική τουριστική αγορά ανεβάζοντας το καλοκαίρι σε 15 τον αριθμό των δρομολογίων από Αθήνα - Σενάριο και για βάση στο «Ελ. Βενιζέλος»
Χειμερινή εξοχική κατοικία: Οι Ελληνες γυρνούν την πλάτη παρά την πτώση των τιμών [γραφήματα]
Ούτε η πώληση κάτω από το κόστος δείχνει να «συγκινεί» τους αγοραστές
Χρονιά ανάκαμψης το 2024 για τη Goldair
Μέσα στο 2024 η Goldair πρόσθεσε δυο ακόμα εμπορικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες για εξαγωγή εμπορευμάτων στις αγορές της Κίνας και του Ισραήλ