Τα μποϊκοτάζ γνωστών δυτικών εμπορικών σημάτων τροφίμων και ποτών στις μουσουλμανικές χώρες πλήττουν τις πολυεθνικές και τις επιχειρήσεις franchise τους, επιδεινώνοντας τον αντίκτυπο της παγκόσμιας καταναλωτικής επιβράδυνσης στα αποτελέσματά τους.
Από την Αίγυπτο έως την Ινδονησία και από τη Σαουδική Αραβία έως το Πακιστάν, οι καταναλωτές αποφεύγουν τα προϊόντα που παράγονται από εταιρείες όπως η Coca-Cola, η KFC, η Starbucks, η Mondelez και η Pizza Hut, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την εκλαμβανόμενη υποστήριξή τους προς το Ισραήλ στον πόλεμο στη Γάζα, σημειώνουν οι Financial Times.
Ανησυχία για γενική ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή
«Το γεγονός αυτό είναι πρωτοφανές. Η διάρκεια αυτής της σύγκρουσης είναι πρωτοφανής. Η ένταση είναι άνευ προηγουμένου», δήλωσε ο Αμαρπάλ Σάντου, διευθύνων σύμβουλος της Americana Restaurants, η οποία διαχειρίζεται εμπορικά σήματα όπως τα KFC, Pizza Hut και Krispy Kreme σε όλη τη Μέση Ανατολή και το Καζακστάν.
Το μποϊκοτάζ αυτό είναι το πιο διαδεδομένο των τελευταίων ετών, το οποίο διαδόθηκε μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και υποκινήθηκε από κυβερνήσεις και διάφορα κινήματα, υπογραμμίζοντας το κίνδυνο του πώς οι εκστρατείες διαμαρτυρίας πολιτών μπορούν να φουντώσουν ξαφνικά και να πλήξουν εταιρικά μεγαθήρια.
Κατά τη διάρκεια των ενημερώσεων για τα κέρδη του δεύτερου τριμήνου, πολλές πολυεθνικές δίστασαν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα κατά μέτωπο και αναφερόντουσαν αόριστα στις γεωπολιτικές εντάσεις, ενώ λίγες προσπάθησαν να ποσοτικοποιήσουν άμεσα τον αντίκτυπο.
Οι πολυεθνικές απορροφούν τις απώλειες, τα franchise υποφέρουν
Ενώ οι πολυεθνικές επιχειρήσεις είναι σε θέση να απορροφήσουν το πλήγμα στις πωλήσεις ως αποτέλεσμα της γεωγραφικής τους εξάπλωσης και της εξάπλωσης των κατηγοριών τους, οι επιχειρήσεις στις franchise σε χώρες όπου τα μποϊκοτάζ είναι διαδεδομένα, δεν τα καταφέρνουν τόσο εύκολα.
Η Americana Restaurants, η οποία ανήκει στο σαουδαραβικό κρατικό επενδυτικό ταμείο και στον επενδυτή Μοχάμεντ Αλαμπάρ με έδρα το Ντουμπάι, ανακοίνωσε ότι τα κέρδη της κατά το δεύτερο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 40% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, παρά το άνοιγμα 81 εστιατορίων κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Δυτικές μάρκες που έχουν μιλήσει για τα μποϊκοτάζ έχουν απορρίψει σθεναρά την αντίληψη ότι υποστηρίζουν μια συγκεκριμένη πλευρά στη σύγκρουση. Ο Κρις Κεμπτζίνσκι, διευθύνων σύμβουλος της McDonald’s, ο οποίος δήλωσε στα εξαμηνιαία κέρδη ότι ο πόλεμος εξακολουθεί να «επηρεάζει αρνητικά» την επιχείρηση, έχει καταγγείλει στο παρελθόν την «παραπληροφόρηση» που πλήττει τους τοπικούς φορείς της.
Στο Πακιστάν, όπου ζει ο δεύτερος μεγαλύτερος μουσουλμανικός πληθυσμός στον κόσμο μετά την Ινδονησία, η κυβέρνηση υποσχέθηκε τον Ιούλιο να συγκροτήσει μια επιτροπή για τον εντοπισμό και το μποϊκοτάζ προϊόντων εταιρειών που υποστηρίζουν «άμεσα ή έμμεσα» το Ισραήλ ή τον στρατό του.
Η Coca-Cola İçecek, ο εμφιαλωτής της Coca-Cola στο Πακιστάν, ανέφερε ότι ο όγκος πωλήσεων στη χώρα μειώθηκε σχεδόν κατά ένα τέταρτο σε ετήσια βάση τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, γεγονός που απέδωσε σε «αντίξοους μακροοικονομικούς παράγοντες», χωρίς να αναφέρει τις επιπτώσεις του πολέμου στη Γάζα.
Η Starbucks στην Ινδονησία έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν συνδέεται με κανέναν τρόπο με τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή. Στην πρωτεύουσα Τζακάρτα, πολλά καταστήματα Starbucks φέρουν επιγραφές στις πόρτες και τα τραπέζια που διευκρινίζουν τη θέση της εταιρείας σχετικά με τη σύγκρουση.
Οι εκρήξεις αντιδυτικού συναισθήματος έχουν μερικές φορές πυροδοτήσει βίαια επεισόδιο. Ένας όχλος επιτέθηκε σε ένα Starbucks στη νοτιοανατολική Τουρκία αυτή την εβδομάδα μετά τη δολοφονία του πολιτικού ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια, όπως μετέδωσαν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Latest News
Ποια αυτοκίνητα αγοράζουν πλέον οι Ευρωπαίοι -Το νέο τοπίο [γράφημα]
Η μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) δημιούργησε προϋποθέσεις να αλλάξουν πολλά στον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας
Τζεντιλόνι: Η Ευρώπη διέψευσε τις Κασσάνδρες- Πρόκληση η Κίνα
Η Ευρώπη πρέπει να κρατήσει τις πόρτες του εμπορίου ανοικτές, υποστηρίζει ο απερχόμενος Επίτροπος, Πάολο Τζεντιλόνι
Τα μίνι μάρκετ χωρίς υπαλλήλους που «σπάνε» τις αργίες
Τα μίνι μάρκετ στη Γερμανία που «παρακάμπτουν» την εργατική νομοθεσία για τις Κυριακές και φέρνουν όλο και περισσότερους καταναλωτές στο ταμείο τους
Γιατί η Κίνα «έβαλε πάγο» στην αγορά χρυσού
Η κεντρική τράπεζα ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής χρυσού στον κόσμο το 2023
Οι 5 ευρωπαϊκές πόλεις που οι εκατομμυριούχοι επιλέγουν να μετακομίσουν και... μία έκπτωτη
Ερευνα της Knight Frank δείχνει πώς επιλέγουν τόπο κατοικίας οι πλούσιοι και ποιες πόλεις αναδεικνύονται «πρωταθλήτριες»
Εκτοξεύθηκαν τα κέρδη του OnlyFans - Πόσα κέρδισε ο ιδιοκτήτης της πλατφόρμας
Τα κέρδη του Λιο Ραντβίνσκι, ιδιοκτήτη της συνδρομητικής πλατφόρμας OnlyFans, απο το 2020 έως και πέρυσι ξεπέρασαν τα 1,3 δισ. δολάρια
Οι Αμερικανοί δεν βγαίνουν ποτέ στη... σύνταξη - Γιατί συνεχίζουν να εργάζονται
Η πλειονότητα των συνταξιούχων (το 53%) της επόμενης γενιάς προβλέπει ότι θα εργαστεί, είτε επειδή θα το θέλει είτε για να συμπληρώσει το εισόδημά του, σύμφωνα με έρευνα του CNBC
Το Πεκίνο μπροστά στο δίλημμα αύξησης του χρέους
Αν και η αναλογία χρέους - ΑΕΠ είναι πολύ χαμηλή για την κεντρική κυβέρνηση, οι τοπικές κυβερνήσεις λυγίζουν από τα δικά τους ομόλογα,
Πιο κοντά οι πόλεμοι για το νερό - Οι 9 πιο πιθανές εστίες συγκρούσεων
Ο μέσος αριθμός μηνιαίων περιστατικών ασφάλειας που σχετίζονται με τη λειψυδρία αυξήθηκε 230% μεταξύ 2019 και 2024
Νέα μπλεξίματα για την Google - Γιατί μπαίνει στο μικροσκόπιο των αγγλικών αρχών
Οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ έχουν επίσης επικρίνει την κυριαρχία της Google στην τεχνολογική διαφήμιση