Η Γερμανία αντιμετωπίζει την πιο συμβολική στιγμή στην ιστορία της βιομηχανικής παρακμής, καθώς ο μεγαλύτερος κατασκευαστής της είναι έτοιμος να διαβεί τον Ρουβίκωνα του κλεισίματος εργοστασίων, σύμφωνα με το Bloomberg.
Volkswagen: Γιατί οι εργαζόμενοι μιλούν για «μανιφέστο… χρεοκοπίας»
Η ανακοίνωση της VW είναι κάτι περισσότερο από μια καθυστερημένη αναγνώριση της εμπορικής πραγματικότητας. Είναι ένα πλήγμα στην εικόνα της χώρας ως αυτοκινητοβιομηχανίας και μιας οικονομίας που ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο νωρίτερα αυτόν τον αιώνα.
Ο απόηχος είναι πολιτιστικός και οικονομικός επίσης σε ένα έθνος που ράφτηκε βιαστικά μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, αλλά αντιμετωπίζει την πραγματικότητα ότι το σχέδιο επανένωσης είχε κόστος.
Η αντιμεταναστευτική Εναλλακτική για τη Γερμανία, γνωστή ως AfD, και οι αριστεροί λαϊκιστές έχουν ευδοκιμήσει εκμεταλλευόμενοι το χάσμα ανατολής-δύσης και το κυρίαρχο πολιτικό κατεστημένο ήταν ανίσχυρο να το σταματήσει.
Το απαιτητικό στοίχημα
Βραχυπρόθεσμα, τα εκλογικά τους κέρδη είναι ένα ακόμη χτύπημα στον ταλανιζόμενο συνασπισμό του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς. Μακροπρόθεσμα, με τις ομοσπονδιακές εκλογές στον ορίζοντα το 2025, το ερώτημα γίνεται πώς να αντιμετωπιστεί η βασική αιτία της δυσαρέσκειας των ψηφοφόρων. Και πολλά από αυτά εξαρτώνται από το αν η Γερμανία θα είναι σε θέση να επιτύχει ένα άλλο οικονομικό θαύμα: Μία ταχεία μετάβαση από έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων που βασίζεται στις εξαγωγές σε μια καθαρή ενέργεια που βρίσκεται στην πρωτοπορία των τσιπ και των μπαταριών.
Το χρονικό της παρακμής της VW αντικατοπτρίζει τα ελαττώματα σε αυτό που ήταν το μοντέλο επιτυχίας της Γερμανίας και θέτει υπό αμφισβήτηση την οικονομική κινητήρια δύναμη της Ευρώπης για να συνεχίσει να ηγείται στην ήπειρο.
Χαμένη ανταγωνιστικότητα
Τα προβλήματα της Volkswagen οφείλονται εν μέρει σε κακές επιχειρηματικές αποφάσεις, αλλά η VW είναι επίσης ένα καλό παράδειγμα των τεράστιων δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Γερμανία ως επιχειρηματική τοποθεσία», δήλωσε ο Carsten Brzeski, επικεφαλής μακροοικονομικών στην ING. «Η Γερμανία χάνει ανταγωνιστικότητα εδώ και χρόνια και αυτό επηρεάζει τώρα και τα πρώην πετράδια του στέμματος της γερμανικής οικονομίας».
Στο Zwickau, μια μεσαίου μεγέθους πόλη στα ανατολικά, όπου η VW κατασκεύασε 247.000 πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα πέρυσι, μαζί με 12.000 αμαξώματα για τα μοντέλα Lamborghini και Bentley, τα μέτρα μείωσης του κόστους ήταν ήδη σε εξέλιξη πριν εμφανιστεί η προοπτική κλεισίματος εργοστασίων χονδρικής.
Η δύσκολη μετάβαση
Το εργοστάσιο είναι πλήρως εκτεθειμένο στην πολύ βραδύτερη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή, καθώς τα μοντέλα παραμένουν πολύ ακριβά και τα κίνητρα ξεθωριάζουν. Η VW, αν και εξακολουθεί να είναι πολύ κερδοφόρα, είχε μια ανώμαλη πορεία στη μετάβαση, προσκολλώμενη πρώτα σε κινητήρες ντίζελ και στη συνέχεια υπερβαίνοντας με μια πλήρη επίθεση.
Η εταιρεία, με την έδρα της στο Βόλφσμπουργκ στο δυτικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, ήταν μία από τις εκατοντάδες επιχειρήσεις που άρπαξαν την ευκαιρία να καταλάβουν ανατολικά εργοστάσια μετά την επανένωση, συμπεριλαμβανομένου του Zwickau. «Δευτερόλεπτο παρά δευτερόλεπτο οικογένεια συνδέεται με αυτό το εργοστάσιο της Volkswagen με κάποιο τρόπο, ακόμα κι αν είναι ο κρεοπώλης», δήλωσε ο Thomas Knabel, τοπικός αξιωματούχος του συνδικάτου IG Metall που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στην εγκατάσταση.
Αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ταυτότητας
Το κλείσιμο μεμονωμένων εργοστασίων είναι καταστροφικό για αυτές τις κοινότητες – και έχει πολιτικό κόστος για τον Σολτς. Η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί περίπου το 4% της συνολικής προστιθέμενης αξίας στη γερμανική οικονομία, με ένα επιπλέον 4% όταν λαμβάνονται υπόψη συναφείς τομείς όπως η κατασκευή μετάλλων ή καουτσούκ, σύμφωνα με το Bloomberg Economics.
Όπως το θέτει ο Martin Ademmer, οικονομολόγος στο BE: «Η σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας για τη γερμανική οικονομία έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά εξακολουθεί να παραμένει ένας πολύ κρίσιμος τομέας».
Τα αυτοκίνητα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ταυτότητας της Γερμανίας, λυδία λίθο της ποπ κουλτούρας και πολιτική ράβδο φωτισμού: Είτε ήταν ο Herbie, το Love Bug στις ταινίες του Walt Disney, είτε η Janis Joplin στην pyschedelic Porsche της δεκαετίας του 1960 είτε ο Donald Trump που διαμαρτύρονταν για τον αριθμό των αυτοκινήτων Mercedes-Benz και BMW που οδηγούσαν κατά μήκος της Fifth Avenue στη Νέα Υόρκη.
Πράγματι, η ιστορία της VW είναι η ιστορία της μεταπολεμικής Γερμανίας, μιας υπεροχής ενάντια στις πιθανότητες, που συνδέεται με το μεταπολεμικό θαύμα που μετέτρεψε μια γη που σφυρηλατήθηκε από την καταστροφή στη μεγαλύτερη βιομηχανική δύναμη της περιοχής.
Latest News
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
Σκληρό πόκερ Μελόνι και Stellantis για αύξηση παραγωγής της Fiat στην Ιταλία
Η επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών δημιουργεί νέες ελπίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τους εργαζόμενους
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα