Για την επιτυχία του πειράματος της Αστυπάλαιας και την ελκυστικότητα της Ελλάδας ως επενδυτικό προορισμό για την Volkswagen, έκανε λόγο ο Maik Stephan, Head of Business Development του ομίλου Volkswagen, μιλώντας στο στούντιο του ΟΤ, στο πλαίσιο της ΔΕΘ.
«Τρία χρόνια πριν όταν ξεκινήσαμε το project στην Αστυπάλαια μαζίμε την ελληνική κυβέρνηση, η ιδέα ήταν να μεταμορφώσουμε το σύστημα μετακίνησης σε ένα ευφυές σύστημα κινητικότητας. Η πρόσκληση απέδωσε και τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά», πρόσθεσε ο κ. Stephan.
88η ΔΕΘ – ΟΤ FORUM – Δημητριάδης: «Παράθυρο» για στρατηγικό επενδυτή στα ΕΛΤΑ
Το project της Αστυπάλαιας
Για την υλοποίηση του project ο όμιλος Volkswagen θέλησε να ακολουθήσει τρεις πυλώνες. «Αρχικά εστιάσαμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε ένα μικρό νησί με μικρό αριθμό αυτοκινήτων λόγω λίγων αυτοκινήτων, σκεφτήκαμε ότι ήταν καλή ιδέα για μετατροπή τους σε ηλεκτρικά, παρέχοντας τα αντίστοιχα οχήματα, όπως και τις υποδομές φόρτισης».
Παράλληλα δόθηκαν επιλογές κινητικότητας. «Για παράδειγμα, λεωφορεία που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν κάτοικοι και τουρίστες χωρίς εκπομπές, ενώ προωθήσαμε και την κοινή χρήση αυτοκινήτων, όπως και την παροχή επιλογής ηλεκτρικού σκούτερ και λεωφορείων. Όλα αυτά μέσα από μια εφαρμογή στην οποία μπορεί κάποιος να επιλέξει τι θέλει να οδηγήσει», πρόσθεσε ο κ. Stephan.
«Σήμερα ξέρουμε πως πάνω στο νησί έχουν διανυθεί περισσότερα από 500.000 χιλιόμετρα. Η Αστυπάλαια βεβαίως έχει καταλήξει πολύ πιο high tech ακόμη και από την Αθήνα, ενώ υπάρχει και πολύ μεγάλος βαθμός αποδοχής από το κοινό καθώς παρέχονται οχήματα ακόμη και μέχρι τα 2 τα ξημερώματα. Ενδεικτικό της αποδοχής είναι ότι κάποιες μέρες όπως οι Κυριακές, έχουμε περισσότερες από 500 τέτοιες διαδρομές», εξήγησε ο κ. Stephan.
Αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία του ομίλου της Volkswagen με το πανεπιστήμιο Αιγαίου και ένα ακόμη στη Σκωτία για συνεντεύξεις με ντόπιους και τουρίστες προκειμένου να αποτυπωθεί πόσο έχει γίνει αποδεκτός αυτός ο μετασχηματισμός. «Οι άνθρωποι ήταν όντως πολύ διστακτικοί στην αρχή», διευκρίνισε ο κ. Stephan. «Αναρωτιόντουσαν γιατί ερχόταν ο όμιλος να κάνει κάτι τέτοιο. Σήμερα τρία χρόνια μετά, το βλέπουν πολύ θετικά. Για παράδειγμα, οι υπηρεσίες που παρέχονται θεωρούνται ως θετική εξέλιξη από το 79% των ερωτώμενων. Ένας στους 3 χρησιμοποιούν την AstyBus, ενώ το 55% των τουριστών θέλουν να επιστρέψουν στην Αστυπάλαια ακριβώς λόγω αυτών των υπηρεσιών».
Σχετικά με τον τρίτο πυλώνα του project του ομίλου Volkswagen στην Αστυπάλαι, ο κ. Stephan αναφέρθηκε στο ότι δεν αρκούν μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. «Μέχρι πρότινος χρειαζόταν πολύ μεγάλη κατανάλωση ντίζελ για τον ηλεκτρισμό αυτό.και με το δεδομένο πως η Αστυπάλαια δεν συνδέεται με το κεντρικό σύστημα της χώρας, σκεφτήκαμε ότι αποτελεί ιδανικό πεδίο ώστε να φτάσουμε το 85% του ηλεκτρισμού να προέρχεται μόνο από την ηλιακή ενέργεια και τις ανεμογεννήτριες. Θα καταφέρουμε έτσι να έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα με σύγχρονη οργάνωση και πράσινη ενέργεια».
Δυνατότητες για επέκταση
Το σχέδιο αυτό βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης, σύμφωνα με τον κ. Stephan. «Έχουμε μάθει τόσα πολλά από το feedback από τα πανεπιστήμια και τις παρατήσεις μας που βλέπουμε πως είναι εύκολο να μεταφερθεί και σε άλλα νησιά. Και το κυριότερο μάθαμε πώς μπορεί να υλοποιηθεί ένα τέτοιο έργο με τη συμβολή των ιθυνόντων, των δήμων, της κυβέρνησης, των φορέων και των ιδιωτών. Όταν συνεργάζονται τότε μπορούν να υπάρχουν θετικά αποτελέσματα και να μεταφερθούν και αλλού».
«Συζητάμε ήδη με την ελληνική κυβέρνηση και άλλα έργα σαν της Αστυπάλαιας», αποκάλυψε στο στούντιο του ΟΤ ο κ. Stephan. «Είμαστε ανοιχτοί σαν όμιλος να γίνει κάτι παρόμοιο, γιατί αξίζει πραγματικά να προσπαθήσουμε περισσότερο καθώς προσφέρει μόνο θετικά στους ανθρώπους που ζουν στα νησιά, με τους τουρίστες να επισκέπτονται ξανά και περισσότερο τα νησιά αυτά και το περιβάλλον προστατεύεται», σημείωσε.
Σχετικά δε με τη δυνατότητα μεταφοράς σε μια πόλη, ο κ. Stephan εμφανίστηκε αισιόδοξος. «Είναι εφικτό κάτι τέτοιο. Επιλέξαμε ένα μικρό νησί γιατί όλα τα μεγέθη ήταν μικρά, λίγοι κάτοικοι -μόλις 1.300-, λίγα αυτοκίνητα και απουσία σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο κι έτσι πέτυχε το πείραμα. Ένα project για τη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα θα είναι πιο περίπλοκο αλλά όχι αδύνατο», εξήγησε.
Έρχονται κι άλλες επενδύσεις
«Η Ελλάδα είναι όντως ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις», τόνισε ο κ. Stephan. «Πριν από τρία χρόνια είπαμε με τον κ. Μητσοτάκη να κάνουμε το πείραμα στην Αστυπάλαια, ώστε να δούμε τι θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε 20-30 χρόνια. Από το έργο αυτό διαπιστώσαμε ότι μπορεί να υπάρξει αποδοτική συνεργασία με την κυβέρνηση. Και από τόσες συμπράξεις που έχουμε σε διάφορα μέρη του κόσμου, δεν θυμάμαι ποτέ τόσο παραγωγική και αποδοτική συνεργασία με την τοπική κυβέρνηση».
«Είναι ένα σύνθετο έργο. Και σ’ αυτό η κυβέρνηση στάθηκε τόσο δίπλα μας και στήριξε τόσο πολυ το πείραμα που θα θέλαμε να σκεφτούμε και περαιτέρω επενδύσεις και σχέδια», πρόσθεσε.
Είναι τελικά μόδα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
«Όπως και εάν φαίνεται τώρα, είναι τομοναδικό μέλλον», τόνισε ο κ. Stephan. «Τις επόμενες δεκαετίες θα είναι η μοναδική τεχνολογία για αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία. Ειδικά για την Ελλάδα όπου ο ηλεκτρισμός προμηθεύεται από διάφορες πηγές, αιολική και ηλεκτρική και ηλιακή, γι’ αυτό και έχει χαμηλό αντίτιμο».
«Είναι το ιδανικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της πράσινης ενέργειας. Τι καλύτερο για την εξέλιξη του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων καθώς αυτά είναι το μέλλον κι εμείς ως όμιλος θα κινηθούμε προς τα εκεί. Θα μεταμορφώσουμε ως Volkswagen όλα μας τα αυτοκίνητα σε ηλεκτρικά», πρόσθεσε.
Σε αυτή τη στροφή της Volkswagen, η τεχνητή νοημοσύνη δεν μένει εκτός. «Προσπαθοπύμε να χρησιμοποιούμε την τεχνητή νοημοσύνη με κάθε δυνατό τρόπο, για παράδειγμα το πράξαμε και στην εφαρμογή AstyBus στην Αστυπάλαια ώστε όχι απλώς να μεταφέρουμε έναν μόνο άνθρωπο από το σημείο Α στο σημείο Β, αλλά να έχουμε δεδομένα για περισσότερα άτομα», κατέληξε.