
Το έχουμε δει ξανά και ξανά τις τελευταίες δεκαετίες. Σε μια κρίσιμη εκλογική αναμέτρηση να έχουμε από τη μια κάποια φιγούρα η οποία αντιμετωπίζεται με ως το πολιτικό «κακό» και από την άλλη μια φιγούρα η οποία ως βασικό επιχείρημα έχει ότι «δεν πρέπει να εκλεγεί ο άλλος».
Είναι η εκλογική στρατηγική που έχει περιγραφεί ως «οποιοσδήποτε εκτός από…». Και δεν έχει υπάρξει, στην πράξη, ιδιαίτερα πετυχημένη.
Κυρίως η στρατηγική δοκιμάστηκε – και εξακολουθεί να δοκιμάζεται… – από χώρους που διεκδικούν το χώρο από το πολιτικό Κέντρο και αριστερότερα.
Η δαιμονοποίηση κυρίως αφορά κάποιον που βρίσκεται δεξιότερα και συχνά χρεώνεται κάποια παραλλαγή «λαϊκισμού» (άλλη μια έννοια εκρηκτικής ασάφειας), απέναντι στον οποίο υποτίθεται ότι χρειάζεται η μέγιστη δυνατή συσπείρωση.
Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό παίρνει και την παραλλαγή του «ώριμου φρούτου»: επειδή έχει προκαλέσει μεγάλη δυσαρέσκεια οι ψηφοφόροι θα συσπειρωθούν γύρω από την υποψηφιότητα που θα εκπροσωπήσει τη διαμαρτυρία.
Το πρόβλημα είναι ότι απέναντι στον όποιο πόλο δαιμονοποιείται δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο περιεχόμενο, ένα θετικό όραμα, μια δυνατότητα να εκπροσωπηθούν κοινωνικά στρώματα όχι απλώς επειδή είναι «δυσαρεστημένα», αλλά επειδή βλέπουν ότι με μια τέτοια επιλογή οι ζωές τους θα γίνονταν καλύτερες.
Το γεγονός ότι το Κέντρο (και η «Κεντροαριστερά») έχουν δεκαετίες τώρα προσχωρήσει στον πυρήνα της νεοφιλελεύθερης ορθοδοξίας, προσυπογράφουν τις πολιτικές της αυταρχικής σκλήρυνσης, ουσιαστικά αποδέχονται την αντιμεταναστευτική πολιτική και με την εξαίρεση μιας μεγαλύτερης έμφασης στα ατομικά δικαιώματα δεν προτείνουν κάποια συνολικά εναλλακτική πολιτική πρόταση, απλώς επιτείνει την αίσθηση σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας ότι «κανείς δεν μιλά για εμάς» και ότι δεν υπάρχει έξοδος από μια συνθήκη δομικής επισφάλειας.
Είναι σε αυτό το τοπίο που προηγούμενες πολιτικές ταυτότητες και εκπροσωπήσεις ρευστοποιούνται και κατά συνέπεια δεν μπορούν να λειτουργήσουν παραδοσιακές μορφές «αντισυσπείρωσης».
Και αυτό θα συνεχιστεί όσο η πολιτική δεν επιστρέφει στην αντιπαράθεση όχι απλώς ρητορικών αλλά ιστορικών οριζόντων.


Latest News

Σε μια κανονική χώρα η δικαιοσύνη θα έψαχνε την Αλήθεια για το πολιτικό χρήμα, και η αντιπολίτευση θα πρωτοστατούσε σε αυτό το αίτημα
Κάποια στιγμή πρέπει να εξετάσουμε τι σημαίνει θεσμική αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων. Και η διαφάνεια στο πολιτικό χρήμα είναι εξόχως κρίσιμο ζήτημα.

Η ελευθερία στην περιέργεια – Μια τεράστια μεταρρύθμιση
Σε εποχές μετασχηματισμού η ανάπτυξη δεν είναι, όπως κάποιοι νομίζουν, μία απλή τεχνική διαδικασία - Απαιτεί όραμα, τόλμη και ελεύθερο χώρο στην περιέργεια

Τα «μαύρα» ενοίκια
Αν κάτι ξένισε είναι η σπουδή για μια ακόμα φορά με την παρούσα κυβέρνηση να δώσει πρώτα νέα επιδόματα, αντί να προηγηθούν φοροελαφρύνσεις

Οταν διώχνεις έναν κεντρικό τραπεζίτη
Ο Τραμπ βλέπει τον εκπρόσωπο ενός ανεξάρτητου θεσμού, όπως είναι η κεντρική του τράπεζα, είτε ως κομματικό αντίπαλο είτε ως ένα απλό στέλεχος της διοίκησης

Η τεχνολογία και τα νέα σύνορα των επιχειρήσεων
Η ψηφιοποίηση δεν αλλάζει μόνον τον τρόπο που οι επιχειρήσεις λειτουργούν, αλλά υπαγορεύουν και πώς ή πού θα έπρεπε να λειτουργήσουν….

Φραγκίσκος: Ο Πάπας που ξανάδωσε ηθικό κύρος στην Καθολική Εκκλησία
Σε μια δύσκολη περίοδο για την Καθολική Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος κατάφερε να ξαναδώσει στην Καθολική Εκκλησία ένα μέρος από το χαμένο κύρος της

Τι κάνει η Ελλάδα;
Το πρόβλημά μας είναι ότι συνήθως όλα αυτά τα «θάβουμε κάτω από το χαλί» και όταν σκάει μια κρίση, αρχίζουμε να τα συζητάμε

Αδιέξοδη πολιτική
Η εισαγωγή των δασμών έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αρνητικές οικονομικές συνέπειες για την οικονομία των ΗΠΑ

Η πολιτική Τραμπ απειλεί το οικοδόμημα της Δύσης
Η δασμολογική πολιτική Τραμπ είναι βραχυπρόθεσμα στασιμοπληθωριστική για τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τον εγχώριο πληθωρισμό και συρρικνώνοντας την οικονομική δραστηριότητα

Ανάσταση! Δηλαδή, ζωή, ανάσα και ελπίδα
Ανάσταση σημαίνει τερματισμός κάθε λογής θανάτου, νίκη απέναντι σε ό,τι σκοτώνει τη ζωή. Να ξαναβρούμε τον τρόπο να ζούμε, να ανασαίνουμε και να ελπίζουμε