![Πειραιάς: Οι Χούθι έριξαν το λιμάνι στην 6η θέση των 15 μεγαλύτερων της Ευρώπης [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/piraeus-port.jpg)
Σημαντικές μεταβολές στην κατάταξη των 15 μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης καταγράφονται το 2024 και ανάμεσα τους σε αυτά και ο Πειραιάς.
Ο Πειραιάς και άλλα λιμάνια έχουν επηρεαστεί από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία. Οι επιπτώσεις είναι εμφανείς στη γεωστρατηγική σημασία των λιμανιών.
Ο Πειραιάς
Έτσι ο Πειραιάς υποχώρησε στην έκτη θέση, από την τέταρτη.
Αυτό συνέβη, σύμφωνα με έρευνα του Portoeconomics αφού πλέον από τις ναυτιλιακές επιλέγεται η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ. Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στέλνουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Έτσι, μεταβλήθηκε ριζικά ο ρόλος των λιμανιών της Μεσογείου και κυρίως ο Πειραιάς που είναι το πρώτο λιμάνι μετά το Σουέζ, ως κέντρο μεταφόρτωσης.

Ο Πειραιάς και η έρευνα στα λιμάνια
Η έρευνα του Porteconomics, αφορά στην κίνηση των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024.
Και όπως τονίζεται εάν οι τρέχουσες τάσεις της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στα ευρωπαϊκά λιμάνια συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, η κατάταξη μεταξύ των 15 μεγαλύτερων λιμανιών θα μεταβληθεί. Και ο Πειραιάς θα υποχωρήσει από την τέταρτη θέση το 2023 στην έκτη θέση το 2024. Τα λιμάνια της Μπενελούξ, Ρότερνταμ και Αμβέρσα-Μπριζ, θα παραμείνουν τα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ με σημαντική διαφορά, σημειώνει το Porteconomics.
Οι διαφορές
Ωστόσο εάν οι παρούσες τάσεις συνεχιστούν για το υπόλοιπο του έτους, η διαφορά στον όγκο διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των δύο μεγάλων λιμένων θα συρρικνωθεί σε λιγότερο από 0,5 εκατ.teu, ενώ η διαφορά του Ρότερνταμ με το τρίτο λιμάνι της Ευρώπης του Αμβούργου διευρύνεται σε περισσότερα από 6 εκατ. teu.
Επίσης το λιμάνι της Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024 και περίπου σε μια απόσταση μόλις 2 εκατ. teu από το Αμβούργο. Επίσης, το λιμάνι της Αλγεθίρας ενδέχεται να ξεπεράσει τον Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στην 6η θέση, ακολουθούμενο στενά από τη Βαρκελώνη.
Το γαλλικό HAROPA (Χάβρη και Ρουέν) αναμένεται να κερδίσει δύο θέσεις και να φτάσει στη δέκατη θέση της κατάταξης.
Τα λιμάνια σε ανάπτυξη
Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική ευνοούν τη Δυτική Μεσόγειο και τις ακτές του Ατλαντικού.
Τα λιμάνια Σινές στην Πορτογαλία, η Βαρκελώνη και η Βαλένθια καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη. Επίσης, το λιμάνι Gioia Tauro στην Ιταλία καταγράφει διψήφια αύξηση.
Το Marsaxlokk στη Μάλτα, σημειώνει άνοδο 2,3%. Ο ισπανικός κόμβος μεταφόρτωσης Algeciras παρουσίασε την ίδια περίοδο μια μικρή άνοδο 0,9% ωστόσο πιέζεται από τον ισχυρό ανταγωνισμό από το Μαροκινό Tanger Med, το οποίο είναι διπλάσια σε μέγεθος και βρίσκεται στην απέναντι πλευρά του στενού του Γιβραλτάρ.
Το Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά, πλησιάζει στη διακίνηση το λιμάνι της Μασσαλίας και θα μπορούσε ενδεχομένως να εισέλθει στην πρώτη 15άδα μέχρι το τέλος του έτους, χάρη στην αύξηση κατά 10,1% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, επισημαίνει το Porteconomics.
Η Ανατολική Μεσόγειος
Ο Πειραιάς, όπως αναφέρεται αντιμετώπισε σημαντικές απώλειες στην κίνηση.
Η Ανατολική Μεσόγειος μετατράπηκε σε ναυτιλιακό αδιέξοδο λόγω της δραματικής μείωσης των διελεύσεων από τη διώρυγα του Σουέζ. Το Porteconomics σημειώνει ότι το λιμάνι του Πειραιά καταγράφει στο εννεάμηνο πτώση στη διακίνησης containers κατά 9,7%.
Μεταξύ των τριών κορυφαίων λιμένων της ΕΕ, το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσας-Βρυξελλών παρουσιάζει μακράν τις καλύτερες επιδόσεις με αύξηση 6,8% σε ετήσια βάση, υπερτριπλάσια από την αύξηση του γειτονικού Ρότερνταμ. Ο όγκος του Αμβούργου παρέμεινε στάσιμος. Το γερμανικό Bremerhaven σημείωσε μια πολύ υγιή εξέλιξη της κίνησης (+9,6%).


Latest News

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)