
Προνόμιο μιας ευάριθμης ελίτ κάποτε, το αεροπορικό ταξίδι έχει γίνει σήμερα μέρος της καθημερινότητας των ανθρώπων. Η επιβατική κίνηση και η κερδοφορία των αερομεταφορέων το 2024 ξεπέρασε τις προσδοκίες της αγοράς και οι εταιρείες διαγκωνίζονται για να εξασφαλίσουν όλο και περισσότερες νέες γραμμές και slots (δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης σε αεροδρόμια).
Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όμως δεν είναι τόσο ο συνωστισμός στα αεροδρόμια, όσο η αδυναμία να εξασφαλίσουν αεροσκάφη προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση.
«Η λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας στην παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία θα βελτιωθεί, αλλά οι δυσκολίες θα συνεχιστούν, αφήνοντας τις αεροπορικές εταιρείες να αντιμετωπίζουν ενοχλητικές και δαπανηρές προκλήσεις σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό του στόλου τους τα επόμενα χρόνια», προβλέπει σε έκθεση που έδωσε τη Δευτέρα στη δημοσιότητα η εταιρεία συμβούλων PwC.
Ειδικότερα, οι παραδόσεις αεροσκαφών θα αυξηθούν σημαντικά το 2025 συγκριτικά με πέρυσι, με τη μεγαλύτερη ανάκαμψη να έρχεται από την Boeing παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αμερικανική αεροναυπηγική εταιρεία, κατά την εκτίμηση της 2025 Aviation Industry Review & Outlook της PwC που υπογράφει ο Ντικ Φόρσμπεργκ, ανώτερος οικονομικός σύμβουλος ειδικευμένος στον κλάδο των αερομεταφορών.
Οι παραδόσεις αεροσκαφών ήταν την χρονιά που πέρασε χαμηλότερες κατά 20% από τις προβλεπόμενες, λόγω προβλημάτων κατασκευής των κινητήρων και διαφόρων άλλων εξαρτημάτων, πολλά εκ των οποίων κρίνονταν αναξιόπιστα. Και ο Ντικ Φόρσμπεργκ δεν έκρυψε ότι το έλλειμμα στις παραδόσεις αεροσκαφών θα συνεχιστεί σε ένα βαθμό και φέτος.
Σύμφωνα με την PwC, η μέση ηλικία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια και έφτασε τα 14,8 χρόνια το 2024
Γερνούν οι στόλοι
Είναι σαφές ότι τα νέα αεροσκάφη που κατασκευάζονται δεν φτάνουν για να καλύψουν τη ζήτηση. Σημειωτέον ότι τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) λίγο προτού εκπνεύσει το 2024 έδειξαν ότι την χρονιά που πέρασε ο αριθμός των αεροπορικών επιβατών στον πλανήτη έφθασε τα 4,96 δισεκατομμύρια ξεπερνώντας κατά πολύ τα 4,54 δισεκατομμύρια που είχαν καταγραφεί το 2019, την τελευταία χρονιά προτού ξεσπάσει η πανδημία.
Η Ένωση προβλέπει ότι το 2025 οι αεροπορικοί επιβάτες θα ξεπεράσουν τα 5 δισεκατομμύρια. Ενώ όμως η ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι αυξάνεται, οι στόλοι των αερομεταφορέων γερνούν αυξάνοντας. Και όσο γερνούν αυξάνουν και τα κόστη συντήρησης των αεροπορικών εταιρειών.
Σύμφωνα με την PwC, η μέση ηλικία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια και έφτασε τα 14,8 χρόνια το 2024. Είναι η μεγαλύτερη μέση ηλικία που έχει καταγραφεί, ξεπερνώντας πολύ το μακροπρόθεσμο μέσο όρο των 13,6 ετών.
Η έκθεση της εταιρείας ερευνών καταγράφει έλλειμμα άνω των 4.500 εμπορικών αεροσκαφών παγκοσμίως. Μόνο το 2024 επρόκειτο να παραδοθούν περίπου 560 αεροσκάφη και οι κατασκευαστές (η ευρωπαϊκή κοινοπραξία Airbus και η αμερικανική Boeing κατά κύριο λόγο) για διάφορους λόγους (πρωτίστως λόγω των προβλημάτων με την αξιοπιστία εξαρτημάτων σε μοντέλα της Boeing) δεν κατάφεραν να τιμήσουν τα συμβόλαια που είχαν υπογράψει, αφήνοντας τους αερομεταφορείς με ελλείψεις χωρητικότητας για τα επόμενα χρόνια.
Πτώση παραγγελιών
Σημειωτέον ότι ο αριθμός των παραγγελιών για νέα αεροσκάφη μειώθηκε αισθητά το 2024 από το επίπεδο-ρεκόρ που είχε φτάσει το 2023. Τα ελλείμματα χωρητικότητας είχαν ως αποτέλεσμα σχεδόν όλα τα εναπομείναντα αξιόπλοα αεροσκάφη να τεθούν σε μίσθωση από τους εκμισθωτές τους την χρονιά που πέρασε.
«Ο τομέας της εκμίσθωσης αεροσκαφών ήταν ο μεγάλος κερδισμένος από τα ελλείμματα χωρητικότητας και την αύξηση της υποκείμενης ζήτησης στις αερομεταφορές. Ωστόσο, οι αδυναμίες των κατασκευαστών σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις αεροσκαφών απειλούν να περιορίσουν τις αναπτυξιακές στρατηγικές των εκμισθωτών μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα», δήλωσε στους «Irish Times» ο Μπράιαν Λέοναρντ της PwC.
Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, ένας επιχειρηματικός κλάδος με αξία που υπολογίζεται στα 1,5 τρισ. δολάρια, διαχειρίζεται περισσότερα από 30.000 αεροσκάφη μεταφέροντας σχεδόν 5 δισ. επιβάτες ετησίως και επίσης το 30% του παγκόσμιου εμπορίου σε αξία.
Οι ερευνητές της PwC επισημαίνουν ότι ενώ η καθαρή κερδοφορία για τις αεροπορικές εταιρείες το 2024 ξεπέρασε τις προβλέψεις του κλάδου, υπολείπετο κατά 10% από τα επίπεδα στα οποία είχε φθάσει το 2023, με τις αποδόσεις να υστερούν σε σχέση με το κόστος των επενδύσεων.
Παρά τις προκλήσεις, οι αεροπορικές εταιρείες μετέφεραν περισσότερους επιβάτες και περισσότερα εμπορεύματα σε σύγκριση με το 2023
Αισιοδοξία για το 2025
«To 2025 η αεροπορική βιομηχανία θα επωφεληθεί από μια σειρά συγκυριών και εξελίξεων, όπως είναι η ισχύς της παγκόσμιας οικονομίας, η υποχώρηση στις τιμές του πετρελαίου, η περαιτέρω αποκλιμάκωση των επιτοκίων και του πληθωρισμού και η ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάκαμψης των αεροπορικών ταξιδιών μετά το τελευταίο κύμα της Covid-19 στην Ασία», προέβλεψε ο Ντικ Φόρσμπεργκ.
Όσο για τις αλυσίδες εφοδιασμού, το στέλεχος της PwC ανέφερε πως αυτές «συνεχίζουν να παρουσιάζουν προκλήσεις, αλλά θα πρέπει συν τω χρόνω να βελτιωθούν».
Η PwC συνοψίζει την έκθεσή της στη διαπίστωση ότι παρά τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν την χρονιά που έφυγε, οι αεροπορικές εταιρείες μετέφεραν περισσότερους επιβάτες και περισσότερα εμπορεύματα σε σύγκριση με το 2023. Και παρατηρεί ότι τόσο η λειτουργική όσο και η καθαρή κερδοφορία των αερομεταφορέων, αν και υποχώρησε συγκριτικά με το 2023, το 2024 ήταν εν τέλει πολύ καλύτερη από τις προβλέψεις. «Αυτοί είναι καλοί λόγοι για να αισιοδοξεί κανείς για το 2025 και για μετά», είπε ο Φόρσμπεργκ.


Latest News

Δύσκολοι καιροί… για την πολυτέλεια – Τι έδειξαν τα αποτελέσματα των Big 4
Από τη LVMH, την Burberry και την Kering, μέχρι την Hermès, η πολυτέλεια αντιμετωπίζει ισχυρές καταναλωτικές προκλήσεις - Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι

ΑΑΔΕ: Τα τρία συν ένα «αναχώματα» κατά της φοροδιαφυγής το 2025
Κλειδωμένες δηλώσεις ΦΠΑ, Ψηφιακό Πελατολόγιο, Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής και περιορισμός των δυνατοτήτων για φουσκωμένες δαπάνες

Σχέδια... «διαμελισμού» της Intel κάνουν TSMC και Broadcom
Πιθανές συμφωνίες θα ήταν αδιανόητες πριν από τα πρόσφατα προβλήματα της Intel που την έκαναν στόχο εξαγοράς

Περιορισμούς τύπου «Τραμπ» στις εισαγωγές τροφίμων σχεδιάζει η ΕΕ
Περιορισμό εισαγόμενων αγροτικών προϊόντων σχεδιάζει η ΕΕ στον απόηχο των απειλών Τραμπ για επιβολή δασμών

Με «δυτικό εγχειρίδιο» η Κίνα περιορίζει τις εξαγωγές τεχνολογίας εν μέσω εμπορικού πολέμου
Η Κίνα προχωρά μεταξύ άλλων σε περιορισμούς που αφορούν την προηγμένη τεχνολογία μπαταριών

Σολτς: Η ΕΕ είναι αρκετά ισχυρή για να αντιμετωπίσει τους δασμούς του Τραμπ αλλά «προτιμούμε συμφωνία»
Ο Σολτς δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τις ΗΠΑ να συζητήσουν τρόπους αποφυγής της κλιμάκωσης της εμπορικής διαμάχης

«Φιλί της ζωής» 2,5 δισ. λιρών στη βρετανική χαλυβουργία - Η απάντηση στους δασμούς Τραμπ
Βρετανικός χάλυβας θα χρησιμοποιηθεί από το αεροδρόμιο Heathrow στα σχέδια αναβάθμισης υποδομών στον νέο τερματικό σταθμό

Ως άλλος... Ναπολέων - Ο Τραμπ στρέφεται και κατά της δικαιοσύνης
Προκαλεί με το μήνυμα και τις αναρτήσεις του ο πρόεδρος Τραμπ - Ποια είναι η ρήση του Ναπολέοντα που προκάλεσε αντιδράσεις

Τα εστιατόρια της Νέας Υόρκης ακόμη περιμένουν έγκριση για εστίαση σε πεζοδρόμια
Η Νέας Υόρκη θέσπισε νέο πρόγραμμα για υπαίθριους χώρους εστίασης, το οποίο καθυστερεί υπερβολικά εξαντλώντας την υπομονή των επιχειρήσεων εστιάσης

Το νέο ενοχλητικό κόλπο της αυτοκινητοβιομηχανίας
Μερικοί ιδιοκτήτες νέων οχημάτων δέχονται αναδυόμενες διαφημίσεις μέσα στα αυτοκίνητά τους—και όλα αυτά αποτελούν μέρος του σχεδίου του Stellantis να κερδίσει επιπλέον 20 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο