Το σύνδρομο του Ίκαρου έχει κατακυριεύσει τους ανθρώπους σε κάθε γωνιά της γης. Τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) έδειξαν ότι ο «εκδημοκρατισμός» του μέσου με την πτώση των ναύλων σε επίπεδα ακτοπλοϊκών, ακόμα και σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, έχει κατανικήσει τις φοβίες των ανθρώπων που συνδέονται με το αεροπορικό ταξίδι (υψοφοβία, κλειστοφοβία, αγοραφοβία, μικροβιοφοβία, νοσοφοβία μετά την πανδημία), ενώ έχει αμβλύνει και την περιβαλλοντική τους συνείδηση (διότι το αεροπλάνο είναι μεν το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο, αλλά είναι και το πλέον ρυπογόνο).

Τα στοιχεία της ΙΑΤΑ έδειξαν κατ’ αρχάς ότι το 2024 ο αριθμός των αεροπορικών επιβατών στον πλανήτη ξεπέρασε κατά πολύ τα 4,54 δισεκατομμύρια, που είχαν καταγραφεί το 2019, την τελευταία χρονιά προτού ξεσπάσει η πανδημία, και έφθασαν τα 4,96 δισεκατομμύρια (εντάξει, πρόκειται για εκτιμούμενο αριθμό, στον οποίο περιλαμβάνεται και η επικείμενη χριστουγεννιάτικη κίνηση).

Ινδία: Πώς θα γίνει το «στόρι» της επόμενης 10ετίας στην παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία

Η Ένωση στην οποία μετέχουν οι 340 αεροπορικές εταιρείες από όλες τις χώρες του πλανήτη που μοιράζονται το 80% της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης, εκτιμά ότι την επόμενη χρονιά το «ψυχολογικό όριο» των 5 δισ. αεροπορικών επιβατών θα ξεπεραστεί και οι αεροπορικοί επιβάτες θα φτάσουν τα 5,2 δισεκατομμύρια. Για την ακρίβεια 5,2 δισ. θα είναι οι αεροπορικές μετακινήσεις ανθρώπων που θα πραγματοποιηθούν το 2025.

Όταν μιλά για τόσα δισεκατομμύρια επιβάτες η ΙΑΤΑ δεν εννοεί ότι την επόμενη χρονιά 5 στους 8 ανθρώπους στον πλανήτη θα ταξιδέψουν με αεροπλάνο. Είναι προφανές ότι λίγοι έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν αρκετές φορές τον χρόνο με αεροπλάνο. Το αεροπορικό ταξίδι για τη μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων στην Ασία, την Αφρική, την Κεντρική και Νότια Αμερική, αλλά και για πάμπολλους στις δυτικές κοινωνίες παραμένει κάτι αντικειμενικά ανέφικτο.

Οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να παρουσιάσουν το 2025 σωρευτικά καθαρά κέρδη 36,6 δισ. δολαρίων, αυξημένα κατά 16,1% από τα αναμενόμενα εφετινά κέρδη

Τρελές δουλειές

Η αύξηση της επιβατικής κίνησης φέρνει βέβαια χρήμα στα ταμεία των εταιρειών του κλάδου. Ο παγκόσμιος κύκλος εργασιών των αερομεταφορέων αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,4% το 2025 συγκριτικά με το 2024 και να ξεπεράσει για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων της ΙΑΤΑ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσαν στην έδρα της Ένωσης στη Γενεύη.

Η IΑΤΑ προειδοποίησε για «προβλήματα με τις αλυσίδες εφοδιασμού, την ελλιπή υποδομή και την αύξηση της φορολογικής πίεσης εκ μέρους των κυβερνήσεων», που εμποδίζουν «την ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη του κλάδου».

Δεν αναφέρθηκε η Ένωση σε πιο σοβαρά προβλήματα για το μέλλον των αερομεταφορών που διαφαίνονται στον ορίζοντα και έχουν να κάνουν με την ενοχοποίηση του αεροπλάνου ως μεταφορικού μέσου λόγω του μεγάλου περιβαλλοντικού αποτυπώματος όσων το χρησιμοποιούν. Κάτι που δημιουργεί πιέσεις στις εταιρείες να μετατρέψουν τα bonus μιλίων που δίνουν στους καλούς και πιστούς πελάτες τους σε malus, ώστε να τους αποθαρρύνουν να ταξιδέψουν αντί να τους ενθαρρύνουν.

Μέχρι να συμβούν όλα αυτά τα μίζερα πάντως, ο κλάδος απολαμβάνει το πάρτι. Έτσι οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να παρουσιάσουν το 2025 σωρευτικά καθαρά κέρδη 36,6 δισ. δολαρίων, αυξημένα κατά 16,1% από τα αναμενόμενα εφετινά κέρδη. Ο κύκλος εργασιών των αερομεταφορέων αναμένεται να φτάσει συγκεκριμένα στα 1,007 τρισ. δολάρια, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 4,4% σε διάστημα ενός έτους, ενώ το λειτουργικό κόστος θα αυξηθεί μόνο κατά 4% στα 940 δισ. δολάρια.

Φθηνότερα καύσιμα

Όλα δείχνουν ότι το 2025 οι αερομεταφορείς θα έχουν σύμμαχο την περαιτέρω υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Έτσι την επόμενη χρονιά ένα βαρέλι κηροζίνης θα κοστίζει κατά μέσο όρο 87 δολάρια, ενώ το 2024 κόστιζε 99 δολάρια. Ως αποτέλεσμα, τα καύσιμα θα αντιπροσωπεύουν μόνο το 26,4% του λειτουργικού κόστους των εταιρειών, έναντι 28,9% το 2024, κατά τις προβλέψεις της IΑΤΑ.

Σε απόλυτη τιμή οι δαπάνες των εταιρειών για καύσιμα θα ανέλθουν την επόμενη χρονιά σε 248 δισ. δολάρια. Θα είναι δηλαδή μειωμένες κατά 4,8% συγκριτικά με το 2024 παρά την αναμενόμενη αύξηση της κατανάλωσης (λόγω της αυξημένης ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια), που προβλέπεται να είναι της τάξεως του 6% και να φτάσει στα 405 δισ. λίτρα καυσίμων.

«Με τόσα πολλά θετικά στοιχεία και τόσο καλές προοπτικές μετά από τη λαίλαπα της πανδημίας, αξίζει να ανοίξει κανείς μια σαμπάνια», παραδέχθηκε η επικεφαλής οικονομολόγος της IΑΤΑ Μέρι Όουενς Τόμσεν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Ιταλία: Μάχες δισεκατομμυριούχων καθώς επιταχύνονται οι συγχωνεύσεις και εξαγορές τραπεζών
Διεθνή |

Μάχες δισεκατομμυριούχων στην Ιταλία καθώς επιταχύνονται οι συγχωνεύσεις και εξαγορές τραπεζών

Δύο από τις ισχυρότερες οικογένειες δισεκατομμυριούχων στην Ιταλία αναδεικνύονται ως βασικοί ισχυροί παίκτες στη μεγαλύτερη αναμόρφωση του τραπεζικού κλάδου της χώρας εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία.