
Τον περασμένο Δεκέμβριο σημειώθηκε για πρώτη φορά ύστερα από 3,5 χρόνια αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα. Την είδηση υποδέχθηκαν με ικανοποίηση τόσο η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης όσο και το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Έρευνα ΟΠΑ: Ο μισός μισθός πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ – Το φταίξιμο στις πολυεθνικές
Υπάρχουν ωστόσο φωνές στον χώρο που επιμένουν πως τα πράγματα θα ήταν καλύτερα, εάν υπήρχε περισσότερος ανταγωνισμός. Κάποιοι μάλιστα θεωρούν πως ίσως να μην χρειαζόταν να ληφθούν τόσο παρεμβατικά μέτρα για την συγκράτηση των τιμών.
Η συγκέντρωση του τζίρου στα χέρια λίγων, σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες, ατονεί την ένταση της εμπορικής σύγκρουσης για την προσέλκυση των καταναλωτών. Καθώς και την «ευρηματικότητα» στην ενσωμάτωση καινοτόμων project που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού.
Η συγκέντρωση
Σύμφωνα με την NielsenIQ, το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2022 με βάση τον τζίρο έχει φθάσει το 82,3% όταν το 2009 ήταν κάτω από 70%.
Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ μέσα σε περίπου 12 χρόνια κατάφεραν να διευρύνουν τη διείσδυσή τους, σε βάρος των μικρότερων σχημάτων
Η οικονομική κρίση και πιο πρόσφατα η πανδημία φαίνεται πως ευνόησαν τα μεγαλύτερα δίκτυα, τα οποία είχαν τη δυνατότητα να προσφέρουν καλύτερες τιμές στους καταναλωτές. Και να απευθυνθούν σε μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού χάρη στο εκτεταμένο δίκτυό τους. Μέσα σε περίπου 12 χρόνια κατάφεραν να διευρύνουν τη διείσδυσή τους, σε βάρος των μικρότερων σχημάτων που δεν μπόρεσαν να… ακολουθήσουν.
Η «φρενίτιδα» των εξαγορών
Καταλυτικό ρόλο έπαιξαν οι αλυσιδωτές εξαγορές που έλαβαν χώρα, με τις πιο εύρωστες εταιρείες να «βγαίνουν» επιθετικά και να εκμεταλλεύονται τους αδύναμους κρίκους του κλάδου.
Από τα deals που ξεχώρισαν και άλλαξαν άρδην τους συσχετισμούς δυνάμεων ήταν η συμφωνία για την απόκτηση του «Μαρινόπουλου» από τον Σκλαβενίτη και του Βερόπουλου από τον όμιλο METRO της οικογένειας Παντελιάδη στα μέσα της περασμένης δεκαετίας.
Και φυσικά η κάθοδος του Μασούτη στην Αθήνα, μέσα από την εξαγορά της «Προμηθευτικής». Η φρενίτιδα συνεχίστηκε και στη διάρκεια της πανδημίας. Υπολογίζεται πως περίπου 180 καταστήματα μικρομεσαίων αλυσίδων «πέρασαν» την τριετία 2022-2024 στην ομπρέλα κάποιου μεγάλου παίκτη.
Η απόκτηση «έτοιμων» καταστημάτων έχει αποδειχθεί πιο φθηνός και πιο εύκολος τρόπος επέκτασης στο… «μεσαίο ράφι». Ειδικά σε περιοχές που ευνοούνται από τις αυξημένες τουριστικές ροές και υπόσχονται μεγαλύτερα κέρδη στο μέλλον.
Ο «disruptor» που θα φέρει τα πάνω κάτω…
Τι θα μπορούσε να κινητοποιήσει τον κλάδο και να προκαλέσει τα αντανακλαστικά του; Να ταρακουνήσει με άλλα λόγια τους υφιστάμενους συσχετισμούς; Η έλευση ή και ανάδειξη κάποιου καινούργιου παίκτη που θα λειτουργήσει ως… disruptor. Ως μια άλλη δύναμη αλλαγής που θα ανατρέψει το status quo.
Το ερώτημα είναι ποιος έχει τη διάθεση να επενδύσει κεφάλαια για να ρίξει τις τιμές 10% με 20% κάτω, ώστε να αναγκάσει τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν
Και σε επίπεδο τιμών όσο και σε επίπεδο concept και καινοτόμων πρακτικών. Κάτι που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. «Το ερώτημα είναι ποιος έχει τη διάθεση να επενδύσει κεφάλαια για να ρίξει τις τιμές 10% με 20% κάτω και να αναγκάσει τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν», σημειώνει έμπειρο στέλεχος του κλάδου που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Υπήρξαν όπως λέει προσπάθειες στο παρελθόν που ήθελαν να παίξουν αυτό το ρόλο, ωστόσο για πολλούς και διάφορους λόγους δεν ευοδώθηκαν. Η περίοδος της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που βίωσε η ελληνική οικονομία άλλωστε λειτούργησε αποτρεπτικά.


Latest News

Νέα βάρη 2,4 δισ. ευρώ για τους επαγγελματίες, βλέπει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ
Το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατά 37,4%, λέει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ

Αύξησε η Latsco στο 8,11% τη συμμετοχή της στην Trade Estates
Η “Latsco Hellenic Holdings S.à.r.L” κατέχει ποσοστό 8,11% της Trade Estates ήτοι 9.780.869 μετοχές - Τι αναφέρει σε ανακοίνωση η Trade Estates

Εξαγορά του 70% της Vitamin Media από την Softweb
Στόχος της Softweb με την εξαγορά της Vitamin Media είναι η δημιουργία ενός ομίλου τεχνολογίας και digital marketing

Τα οφέλη για την Πειραιώς από το deal για την Εθνική Ασφαλιστική - Τι λέει η Goldman Sachs
Η Goldman Sachs επισημαίνει ότι τα κεφαλαιακά αποθέματα θα είναι επαρκή ώστε η Πειραιώς να διατηρήσει τους δείκτες διανομής μερισμάτων

Breezy: Ρομποτική μονάδα αναβάθμισης μεταχειρισμένων smartphone στην Πολωνία
Το νέο εργοστάσιο της Breezy στην Πολωνία ευθυγραμμίζεται με τα πρότυπα «Βιομηχανία 5.0»

ΟΛΘ: Η Belterra αύξησε το ποσοστό της σε 72,75%
Νέα αγορά μετοχών από την εταιρεία Belterra

Τιτάν: Ισχυρή ζήτηση για το IPO της Titan America – Κλείνει το βιβλίο
Ο όμιλος Τιτάν ολοκληρώνει το roadshow για τη δημόσια προσφορά του 13% με 15% της Ttian America μέσω του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης

Έκτακτα μέτρα για τους εμπόρους της Σαντορίνης ζητά η ΕΣΕΕ
Οι συνέπειες της σεισμικής έξαρσης είναι ήδη εμφανείς στην τοπική οικονομία, καθώς το νησί ερημώνει και η συνοχή του κοινωνικού ιστού δοκιμάζεται, τονίζει η ΕΣΕΕ

Η Πειραιώς προσφέρει 469 εκατ. για το 70% της Εθνικής Ασφαλιστικής – Ξεκίνησε συζητήσεις με το CVC
Διαπραγματεύσεις της Πειραιώς με CVC - Ποια η επίπτωση στην κεφαλαιακή θέση - Επιδίωξη για υιοθέτηση του Danish Compromise

Η «χρυσή» τύχη της Pandora - Από τις ουρές στην Ερμού στην αύξηση εσόδων διεθνώς
Οι συγκρίσιμες πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 6% κατά τη διάρκεια του τριμήνου και κατά 9% - Ανοδική και η ελληνική αγορά