
Τα πάνω κάτω φέρνει στη ναυτιλία και ειδικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς στο Μεξικό, τον Καναδά και την Κίνα.
Η πρώτη επίπτωση από την επιβολή των δασμών ήρθε στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες υποχώρησαν την Παρασκευή, όπως και συνολικά οι αγορές. Ωστόσο οι αναλυτές έχουν βάλει κάτω τα μολύβια και ψάχνουν να δουν τι μπορεί να σημαίνουν για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι νέοι δασμοί και όσοι άλλοι ενδεχομένως έρθουν στο μέλλον.
Πώς θα επηρεάσουν οι δασμοί Τραμπ την Ελλάδα – Τι ανησυχεί την κυβέρνηση
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες. Το είδαμε αυτό μετά την κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας το 2018 κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ ως προέδρου, αναφέρει ο αναλυτής Peter Sand της εταιρείας συμβούλων Xeneta.
Η αύξηση των δασμών στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα το 2018 ώθησε τους φορτωτές να εξετάσουν τις επιλογές τους, όπως η εισαγωγή αγαθών στις ΗΠΑ μέσω Μεξικού και Καναδά. Αυτό συνέβαλε στην εξαιρετική αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων σε Teu (ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) που αποστέλλονται από την Κίνα στο Μεξικό – κατά 76% μεταξύ 2019 και 2024. Στον Καναδά, οι όγκοι Teu αυξήθηκαν κατά 54% την ίδια περίοδο.
Οπως εκτιμά η Xeneta, ίσως η θηριώδης αύξηση των όγκων προς το Μεξικό και τον Καναδά θα μειωθεί αν οι δασμοί τις καταστήσουν λιγότερο «ελκυστική κερκόπορτα» προς τις ΗΠΑ, αλλά οι φορτωτές δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν εύκολα αυτή τη διαδρομή αφού ξόδεψαν χρόνια για να τη στήσουν και να επενδύσουν σε υποδομές όπως κέντρα εφοδιαστικής.
Η πολυπλοκότητα
Επίσης είναι πιο εύκολο να αλλάξει ο προορισμός των εισαγωγών παρά η προέλευση των εξαγωγών. Η εισαγωγή στο Μεξικό για περαιτέρω μεταφορά στις ΗΠΑ προσθέτει πολυπλοκότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά ωχριά σε σύγκριση με την αναστάτωση που προκαλεί η μετακίνηση των εξαγωγών από την Κίνα και η διάλυση καθιερωμένων παραγωγικών μονάδων.
Τούτου λεχθέντος, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα εμπορευματοκιβώτια που εξάγονται προς τις ΗΠΑ από την Ινδία, ενώ γειτονικές χώρες του Πεκίνου στη Νοτιοανατολική Ασία, όπως το Βιετνάμ, αποκτούν επίσης όλο και μεγαλύτερη σημασία.
Από την Ινδία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 14,5% σε ετήσια βάση το 2024. Ισως οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αποφύγουν τους δασμούς στέλνοντας αγαθά από την Κίνα σε ένα κράτος όπως το Βιετνάμ για επανασυσκευασία/επαναχρησιμοποίηση πριν από τη μεταφορά τους στις ΗΠΑ. Εάν αυξηθούν οι δασμοί στην Κίνα, θα μπορούσε να επιταχυνθεί αυτή η προσέγγιση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες