Τον εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ με την… πανδημία έφτασε να συγκρίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon Andy Jassy, μιλώντας σε αναλυτές, θέλοντας να περιγράψει την διακαή επιθυμία της πλατφόρμας να κερδίσει κι άλλα μερίδια αγοράς.
Η όρεξη αυτή ήρθε, αφού οι δασμοί δεν φάνηκε να είχαν σημαντικό αντίκτυπο στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, καθώς οι καθαρές πωλήσεις των ηλεκτρονικών δραστηριοτήτων αυξήθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση στα 57,4 δισ. δολάρια και οι πωλήσεις των φυσικών καταστημάτων αυξήθηκαν κατά 6% στα 5,5 δισ. δολάρια.
Οι δείκτες της Amazon
Οι καθαρές πωλήσεις προϊόντων αυξήθηκαν κατά 5% σε σχεδόν 64 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι υπηρεσίες τρίτων πωλητών αυξήθηκαν κατά 6% στα 36,5 δισ. δολάρια, η διαφήμιση αυξήθηκε κατά 18% στα σχεδόν 14 δισ. δολάρια και οι συνδρομητικές υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 9% στα 11,7 δισ. δολάρια.
Τα έξοδα αποστολής παγκοσμίως αυξήθηκαν κατά 3% σε 22,5 δισ. δολάρια. Η εταιρεία δεν αναλύει τα κέρδη από τις δραστηριότητες λιανικής πώλησης: Συμπεριλαμβανομένων των 11,5 δισ. δολαρίων από τις υπηρεσίες cloud της AWS, τα λειτουργικά έσοδα αυξήθηκαν περισσότερο από 20% σε 18,4 δισ. δολάρια.

Γιατί θυμήθηκαν την πανδημία
Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο συνέρρευσαν στην Amazon κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ο Andy Jassy δήλωσε ότι οι δασμολογικές πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ θα μπορούσαν να τους ωθήσουν και πάλι στην τεράστια ποικιλία και τις ανταγωνιστικές τιμές της.
«Όταν υπάρχουν αβέβαια περιβάλλοντα, οι πελάτες τείνουν να επιλέγουν τον πάροχο που εμπιστεύονται περισσότερο», είπε. «Δεδομένης της πραγματικά ευρείας επιλογής μας, της χαμηλής τιμολόγησης και της γρήγορης παράδοσης, έχουμε βγει από αυτές τις αβέβαιες περιοχές με μεγαλύτερο σχετικό μερίδιο τμήματος της αγοράς από ό,τι ξεκινήσαμε και είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για το μέλλον. Είμαι αισιόδοξος ότι αυτό μπορεί να συμβεί ξανά».
Η εταιρεία και πολλοί από τους πωλητές της έχουν αποθηκεύσει τα προϊόντα τους προκειμένου να αποφύγουν κι άλλα «καπέλα», σύμφωνα με τον CEO της Amazon. «Σε γενικές γραμμές, ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου διαθέτει μια ποικίλη βάση πωλητών στην αγορά και δεν προβλέπεται να αυξήσουν όλοι οι πωλητές τις τιμές, ενώ η ίδια η εταιρεία φροντίζει για τη διαχείριση των αποθεμάτων ώστε να διασφαλιστεί ότι οι τιμές στον ιστότοπο δεν θα εκτοξευθούν σε όλους τους τομείς», συμπλήρωσε.
«Ίσως δεν υπήρξε ποτέ πιο σημαντική στιγμή στην πρόσφατη μνήμη από το να προσπαθούμε να κρατήσουμε τις τιμές χαμηλά, κάτι στο οποίο είμαστε με το κεφάλι κάτω, αρκετά μανιακά επικεντρωμένοι, και στη συνέχεια να παραδίδουμε τα πράγματα στους ανθρώπους γρήγορα και να φροντίζουμε τους πελάτες», διευκρίνισε.
Τι είδαν οι αγορές
Αυτή φαίνεται να είναι η έκταση της τιμολογιακής στρατηγικής της Amazon, τουλάχιστον προς το παρόν, ανέφεραν οι αναλυτές της William Blair με επικεφαλής τον Dylan Carden σε ερευνητικό σημείωμα της Παρασκευής. Ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου δεν συμμετείχε στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης Walmart, Target και Home Depot για μια συνάντηση με τον πρόεδρο Τραμπ σχετικά με τον εμπορικό πόλεμο, στα τέλη του περασμένου μήνα.
«Τα σχόλια της διοίκησης σχετικά με τη δασμολογική στρατηγική της ήταν ελαφριά, αν και φαίνεται να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε μια διαφοροποιημένη βάση περίπου 2 εκατομμυρίων πωλητών που θα πρέπει να επιτρέπει γεωγραφική ευελιξία για την αρμπιτράζ των πραγματικών εισφορών που καθορίζονται από τις εκκρεμείς διαπραγματεύσεις», δήλωσε ο Carden.

Η γενική αβεβαιότητα που προκαλείται από τους δασμούς, οδήγησε την εταιρεία να δώσει ένα ευρύτερο εύρος για τις προοπτικές της στο β’ τρίμηνο, υπογράμμισε ο οικονομικός διευθυντής Brian Olsavsky στους αναλυτές. Η Walmart τον περασμένο μήνα τόνισε ομοίως ότι θα δώσει προτεραιότητα στη διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα και προειδοποίησε ότι αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει τα περιθώρια κέρδους. Ωστόσο, οι προβλέψεις της Amazon φαίνεται να επηρεάζονται λιγότερο από τους δασμούς παρά από το κόστος του δορυφορικού προγράμματος Project Kuiper της εταιρείας, σύμφωνα με τους αναλυτές της William Blair.
Το πλήγμα στο Amazon Haul
Τουλάχιστον μία τακτική έχει φύγει από το τραπέζι. Η Amazon νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα δήλωσε ότι είχε εξετάσει αλλά τελικά απέρριψε την ιδέα να καταγράψει τις επιπτώσεις των δασμών στις τιμές του Amazon Haul, toy ανταγωνιστή της Shein και της Temu που ξεκίνησε τον Νοέμβριο.
Αυτοί οι εξαιρετικά φθηνοί ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου θα πληγούν σκληρά από το τέλος της δασμολογικής εξαίρεσης de minimis, η οποία είχε απαλλάξει τις εισαγωγές κάτω των 800 δολαρίων από τους εισαγωγικούς δασμούς. Ο Λευκός Οίκος χτύπησε την ιδέα της τιμολόγησης ως «εχθρική και πολιτική», αν και η Amazon δήλωσε ότι «δεν εγκρίθηκε ποτέ και δεν πρόκειται να συμβεί».