Σαφή προειδοποίηση προς την Ευρωπαική Ενωση, ότι μπορεί να αναγκαστούν να λάβουν «επώδυνες αποφάσεις» σχετικά με το μέλλον των εργοστασίων τους στην Ευρώπη, απηύθυναν η Stellantis, ιδιοκτήτρια εταιρεία της Citroën και η Renault καλώντας , παράλληλα, την ΕΕ να υιοθετήσει ευνοϊκότερους κανόνες για τα μικρά αυτοκίνητα.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αυτοκινητοβιομηχανιών δήλωσαν ότι πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα μικρότερα, προσιτά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, καθώς τα SUV συνεχίζουν να κερδίζουν δημοτικότητα.
Σε κοινή συνέντευξή τους στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, ο διευθύνων σύμβουλος της Renault Λούκα ντε Μεο και ο πρόεδρος της Stellantis, Τζον Ελκαν, ζήτησαν ξεχωριστή ρύθμιση για τα μικρότερα αυτοκίνητα.
Κανόνες για μεγάλα αυτοκίνητα
Ο Ντε Μεο δήλωσε: «Αυτό που ζητάμε είναι ένας διαφοροποιημένος κανονισμός για τα μικρότερα αυτοκίνητα. Υπάρχουν πάρα πολλοί κανόνες σχεδιασμένοι για μεγαλύτερα και ακριβότερα αυτοκίνητα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε μικρότερα αυτοκίνητα με αποδεκτές συνθήκες κερδοφορίας».
Ο Ντε Μεο , πρώην επικεφαλής του ευρωπαϊκού οργανισμού εμπορίας αυτοκινήτων ACEA, έχει διαμαρτυρηθεί στο παρελθόν για το αυξανόμενο μέγεθος των αυτοκινήτων, διερωτώμενος γιατί η Ευρώπη δεν μπορεί να ακολουθήσει την προτίμηση της Ιαπωνίας για την κατηγορία «ελαφρών αυτοκινήτων» Kei, η οποία επωφελείται από εκπτώσεις σε φόρους και στάθμευση.
Ωστόσο, οι premium αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η γερμανική BMW, η Mercedes και ορισμένες μάρκες του ομίλου Volkswagen, επικεντρώνονται περισσότερο στις εξαγωγές, δήλωσε ο Ντε Μεο.
Στρατηγικό ζήτημα
«[Γι’ αυτούς], η Ευρώπη μετράει, αλλά [η] προτεραιότητά τους είναι οι εξαγωγές. Τα τελευταία 20 χρόνια, η λογική τους υπαγόρευε τους κανονισμούς της αγοράς. Και το αποτέλεσμα είναι ότι οι ευρωπαϊκοί κανόνες σημαίνουν ότι τα αυτοκίνητά μας είναι όλο και πιο πολύπλοκα, όλο και πιο βαριά, όλο και πιο ακριβά και οι περισσότεροι άνθρωποι απλά δεν μπορούν να τα αγοράσουν πια», πρόσθεσε ο Ντε Μεο.
Ο Ελκαν, απο τον όμιλο Stellantis , στον οποίο ανήκουν η Fiat και η Jeep, δήλωσε στην εφημερίδα ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ βρίσκονται σε καταστροφικά επίπεδα υποστηρίζοντας ότι η ύπαρξη ειδικών κανονισμών για τα μικρότερα αυτοκίνητα είναι «στρατηγικό ζήτημα».
«Με αυτόν τον ρυθμό, αν η πορεία δεν αλλάξει, θα πρέπει να πάρουμε κάποιες επώδυνες αποφάσεις για την παραγωγική μας βάση τα επόμενα τρία χρόνια», δήλωσε.
Τα σχόλιά τους ήρθαν καθώς νέα στοιχεία την Τρίτη έδειξαν ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά περισσότερο από 10% τον Απρίλιο, συμπεριλαμβανομένης της πτώσης 62% για την Tesla, καθώς επλήγησαν από την αδύναμη καταναλωτική εμπιστοσύνη και τις αυξήσεις φόρων.
Η Society of Motor Manufacturers and Traders ανέφερε ότι ταξινομήθηκαν 120.331 οχήματα, καθώς οι πωλήσεις των νέων Tesla υποχώρησαν σε 512 από 1.352 τον ίδιο μήνα πριν από ένα χρόνο.
Η Tesla έχει αντιμετωπίσει αντιδράσεις μετά την κλίση του διευθύνοντος συμβούλου της Ιλον Μασκ προς την πολιτική δεξιά, καθώς και πελάτες που περιμένουν τα αυτοκίνητά της Model Y να φτάσουν στις εκθέσεις τον επόμενο μήνα.
Η Ford έγινε η πιο πρόσφατη αυτοκινητοβιομηχανία που απέσυρε τις προβλέψεις της για τα κέρδη της εν μέσω των συνεχιζόμενων αναταράξεων που προκαλούν οι δασμοί 25% του Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Είπε ότι το κόστος για τις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά θα προσθέσει περίπου 2,5 δισ. δολάρια (1,9 δισ. λίρες) στο συνολικό της κόστος φέτος.
Ευρωπαικά αντίποινα
Ο Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ, Μάρος Σέφτσοβιτς , προέτρεψε τις ΗΠΑ να συνάψουν συμφωνία σχετικά με τους δασμούς.
Μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προειδοποίησε ότι εάν οι συνομιλίες «δεν αποφέρουν τα απαραίτητα αποτελέσματα, θα είμαστε έτοιμοι για την εναλλακτική λύση με στόχο την αποκατάσταση ισότιμων όρων ανταγωνισμού».
Αποκάλυψε επίσης ότι η ΕΕ έχει ξεκινήσει την εποπτεία της αγοράς των εισαγωγών από «άλλες χώρες», με την πρώτη έκθεση να αναμένεται στα μέσα Μαΐου, εν μέσω ανησυχιών ότι οι κινεζικοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων μαζί με τους εκπτωτικούς λιανοπωλητές Temu και Shein εκτρέπουν το εμπόριο προς το μπλοκ.
Είπε ότι αν ο Τραμπ πραγματοποιήσει τις διάφορες απειλές του για δασμούς, επιπλέον των υφιστάμενων εισαγωγικών δασμών στα αυτοκίνητα και τον χάλυβα, οι φόροι στις εισαγωγές του θα εκτοξευθούν από 7 δισ. ευρώ το 2024 σε 100 δισ. ευρώ.
«Αυτή η κατάσταση δεν είναι αποδεκτή και δεν έχουμε την πολυτέλεια να μείνουμε αδρανείς», δήλωσε.
Εάν δεν κλείσει συμφωνία, είναι προετοιμασμένη για αντίποινα δασμών και δικαστικές διενέξεις, προειδοποίησε.