Ως «το χειρότερο δυνατό σενάριο» χαρακτήρισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ, επισημαίνοντας ότι οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή θα έχει άμεσες συνέπειες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την παγκόσμια οικονομία αλλά και στην Ελλάδα.
«Βλέπουμε μια συνεχή κλιμάκωση, η οποία δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού» τονίζει ο Βασίλης Κικίλιας
Ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε εκτενώς στην άμεση επίδραση της γεωπολιτικής αστάθειας στην ελληνική οικονομία, ιδίως στην τιμή των καυσίμων, η οποία επηρεάζει την παραγωγή, τη βιομηχανία, τον τουρισμό και τη ναυτιλία. «Η οικονομία είναι και ψυχολογία. Ο τουρισμός βασίζεται στη σταθερότητα και η συγκυρία αυτή μας βρίσκει στην αρχή της τουριστικής περιόδου», τόνισε χαρακτηριστικά μιλώντας στο ΕΡΤNews.
Ο υπουργός διαβεβαίωσε στη συνέχεια ότι ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος παρακολουθεί στενά τα ελληνικά πλοία που πλέουν στην ευρύτερη περιοχή, με ανανεώσεις δεδομένων κάθε έξι και δώδεκα ώρες. Αν και μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί προβλήματα, οι ελληνικές Αρχές παραμένουν σε διαρκή επιφυλακή.
«Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή είναι πολύ σοβαρή. Βλέπουμε μια συνεχή κλιμάκωση, η οποία δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού», τόνισε ο κ. Κικίλιας υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «ο πόλεμος έχει πάντα απρόβλεπτες διαστάσεις, όπως φάνηκε και στην Ουκρανία».
Επιπλέον προέτρεψε όσους έχουν δημόσιο βήμα να είναι προσεκτικοί στις δημόσιες τοποθετήσεις τους, καθώς «η υπερπροβολή κινδύνων μπορεί να αποβεί ζημιογόνα για τη χώρα».
Ναύλοι και λιμενικές υποδομές
Ο Βασίλης Κικίλιας δήλωσε ικανοποιημένος για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, παρά τις πιέσεις από την αύξηση των καυσίμων λόγω των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών αποφάσεων.
«Από το 2017 έως το 2024 οι τιμές είχαν αυξηθεί 38%. Φέτος, ενώ είχαν ανακοινωθεί αυξήσεις 15%, με μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% και διαβούλευση με την αγορά, πετύχαμε όχι μόνο να μην αυξηθούν αλλά και να μειωθούν σε ορισμένες περιπτώσεις έως 32%», δήλωσε. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό είναι κρίσιμο για την ανακούφιση της μεσαίας τάξης και την ενίσχυση της τουριστικής κινητικότητας.
Όσο για την κατάσταση των λιμενικών υποδομών, ο υπουργός τόνισε την ανάγκη εκσυγχρονισμού τους. Ειδική μνεία έγινε στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, όπου ξεκινά από 1η Ιουλίου η εφαρμογή τέλους κρουαζιέρας που θα κατευθυνθεί σε επενδύσεις λιμενικών έργων.
Για το λιμάνι των Σπετσών, διαβεβαίωσε ότι το υπουργείο θα στηρίξει τις τοπικές αρχές στην εφαρμογή της νομιμότητας και της τάξης, ενώ ήδη ξηλώνονται τα παράνομα ρεμέτζα και προχωρούν παρεμβάσεις για καλύτερη εξυπηρέτηση των σκαφών.
Μεταναστευτικές ροές και νέοι άξονες επιχειρήσεων
Ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε στις μεταναστευτικές ροές λέγοντας ότι η νέα εστίαση είναι πλέον στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και το Λιβυκό Πέλαγος, λόγω των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Ειδική αναφορά έγινε στην ανάγκη ενίσχυσης της συνεργασίας με τη Λιβύη και την υποστήριξη του λιμενικού της. Ο υπουργός τόνισε τη σημασία του νομοθετικού πλαισίου για την επιστροφή παράνομων μεταναστών, το οποίο αναμένεται σύντομα από το αρμόδιο υπουργείο.
Ο κ. Κικίλιας σημείωσε, τέλος, ότι προχωρούν διαγωνισμοί για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του υπουργείου και των Λιμεναρχείων, προμήθειες νέων σκαφών, drones, καμερών και αισθητήρων για την επιτήρηση των 18.500 ναυτικών μιλίων θαλάσσιων συνόρων.
«Είναι υποχρέωσή μας να στηρίξουμε την ισότητα στην πρόσβαση των νησιωτών στις υπηρεσίες», τόνισε, αναφερόμενος και στην παροχή 42 εκατ. ευρώ μέσω του νησιωτικού ισοδυνάμου.