Η Lotus σχεδιάζει να τερματίσει την παραγωγή στη Βρετανία μετά από περισσότερα από 70 χρόνια, θέτοντας σε κίνδυνο 1.300 θέσεις εργασίας, σε μια ακόμη αρνητική εξέλιξη για τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Η βρετανική κατασκευάστρια αθλητικών αυτοκινήτων, που ανήκει στην κινεζική Geely, αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πληρωμή των προμηθευτών της τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με τους Financial Times που επικαλούνται δύο πηγές, γεγονός που οδήγησε σε προσωρινή διακοπή της παραγωγής στο εργοστάσιο του Hethel στο Norfolk για περίπου έναν μήνα. Η ζημιογόνος εταιρεία σχεδιάζει να σταματήσει οριστικά την παραγωγή στο συγκεκριμένο εργοστάσιο – το μοναδικό στη Βρετανία – ήδη από το επόμενο έτος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Σε δήλωσή της στους Financial Times, η Lotus ανέφερε ότι διέκοψε την παραγωγή από τα μέσα Μαΐου για να διαχειριστεί τα αποθέματα, επικαλούμενη προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που σχετίζονται με αμερικανικούς δασμούς.
Ο Φενγκ Κινγκφενγκ, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στις ΗΠΑ Lotus Technology, η οποία ελέγχει τη βρετανική επιχείρηση, δήλωσε στους επενδυτές αυτή την εβδομάδα ότι επιδιώκει να κατασκευάζει περισσότερα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, προκειμένου να ανταποκριθεί στους υψηλότερους δασμούς που έχει επιβάλει ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγωγές ξένων αυτοκινήτων. Η εταιρεία έχει ήδη διακόψει τις αποστολές του μοντέλου Emira στις ΗΠΑ. «Πιστεύουμε ότι η τοπική παραγωγή είναι ένα ρεαλιστικό σχέδιο», πρόσθεσε.
Η πορεία της Lotus
Η Geely απέκτησε το 51% της Lotus το 2017, στο πλαίσιο συμφωνίας για επένδυση στη μαλαισιανή Proton. Η επένδυση της Geely θεωρήθηκε τότε σωτήρια για την εταιρεία, που ιδρύθηκε στο Λονδίνο το 1948, μετά από χρόνια ζημιών. Ο κινεζικός όμιλος επένδυσε περίπου 3 δισεκατομμύρια λίρες σε νέα τεχνολογία και εξοπλισμό, αλλά στη συνέχεια μετέφερε το επίκεντρο της παραγωγής στο νέο εργοστάσιο στη Wuhan.
Το 2023, η Geely εισήγαγε τη Lotus Technology – τον κλάδο ηλεκτρικών οχημάτων της μάρκας – στις ΗΠΑ μέσω συγχώνευσης με εταιρεία-κέλυφος που είχε ιδρύσει επενδυτικός όμιλος με τη στήριξη της LVMH. Τον Απρίλιο, η Lotus Technology ανακοίνωσε ότι θα αποκτήσει το 51% της Geely στη βρετανική επιχείρηση, μετά την άσκηση σχετικού δικαιώματος πώλησης από την κινεζική εταιρεία.
Για το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, η Lotus Technology κατέγραψε λειτουργική ζημιά 103 εκατομμυρίων δολαρίων, έναντι ζημιάς 233 εκατομμυρίων δολαρίων την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ παρέδωσε 1.274 οχήματα, σημειώνοντας μείωση 42%.
Ο Λι Σουφού, ιδρυτής της Geely και δισεκατομμυριούχος, ο οποίος ελέγχει επίσης τις Volvo Cars και Polestar, προχωρά σε αποεπένδυση διεθνών περιουσιακών στοιχείων και αναδιάρθρωση της βασικής του δραστηριότητας από το 2023.
Πού «σκόνταψε» η βρετανική εταιρεία
Με τη στήριξη της Geely, η Lotus προσπαθούσε τα τελευταία χρόνια να αναζωογονήσει το ιστορικό βρετανικό brand, αλλά αντιμετώπισε δυσκολίες στη μετάβαση προς τα premium ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που οδήγησε σε διαδοχικές αλλαγές στη διοίκηση. Από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο τον Φεβρουάριο του 2023, η μετοχή της Lotus Technology έχει υποχωρήσει κατά 84%.
Το επικείμενο τέλος της παραγωγής στο εργοστάσιο του Hethel, που λειτουργεί από το 1966, θα αποτελέσει ακόμη ένα πλήγμα για τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, μετά τα κλεισίματα εργοστασίων από Honda και Ford την τελευταία δεκαετία.
Η παραγωγή οχημάτων στη Βρετανία υποχώρησε τον Μάιο στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1949, καθώς ο δασμολογικός πόλεμος που ξεκίνησε ο Τραμπ ανάγκασε την Aston Martin και άλλες βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να διακόψουν τις εξαγωγές τους στις ΗΠΑ.