Τα συνεχή περιστατικά ασφαλείας στην ακτοπλοΐα προκάλεσαν την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Με ανακοίνωση του πριν από λίγο, το Υπουργείο Ναυτιλίας σημειώνει ότι από τον Μάρτιο του 2025, με πρωτοβουλία του νέου Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια, υλοποιείται ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης της ασφάλειας στα λιμάνια της χώρας, ως απόκριση στις απαιτήσεις της θερινής περιόδου και της αυξημένης επιβατικής κίνησης, αναφέρεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Το Υπουργείο αποφεύγει να αναφερθεί σε συγκεκριμένα περιστατικά ωστόσο η ανακοίνωση έρχεται μια ημέρα κατά το ατύχημα του ταχύπλοου «Champion Jet 3» της ναυτιλιακής εταιρείας SEAJETS
Το ατύχημα του «Champion Jet 3»
Το Υπουργείο αποφεύγει να αναφερθεί σε συγκεκριμένα περιστατικά ωστόσο η ανακοίνωση έρχεται μια ημέρα κατά το ατύχημα του ταχύπλοου «Champion Jet 3» της ναυτιλιακής εταιρείας SEAJETS, το οποίο είχε σφοδρή σύγκρουση στην προβλήτα της Παροικιάς της Πάρου, στις 11 το πρωί του Σαββάτου, κατά τη διαδικασία της πρόσδεσης του, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν τραυματίες.
Η στιγμή της πρόσκρουσης του πλοίου CHAMPION JET 3 στην Πάρο pic.twitter.com/aFgPX04ahT
— Kathimerini_Web (@KathimeriniWeb) June 28, 2025
Η ΠΕΜΕΝ για τις συνθήκες εργασίας
Για το ατύχημα αυτό η ΠΕΜΕΝ (ναυτεργατική οργάνωση των μηχανικών) με ανακοίνωση της αναφέρεται στις συνθήκες εργασίας που επικρατούν στο πλοίο. Όπως αναφέρει «καταγγελίες συναδέλφων που υπηρετούν στο πλοίο, για τις συνθήκες εργασίας που βιώνουν οι ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων, περιγράφουν εξοντωτικά δρομολόγια, ωράρια που φτάνουν έως και τις 12½ ώρες ακατάπαυτης εργασίας – 6:30 το πρωί έως 7 το απόγευμα – στα όρια της ανθρώπινης αντοχής, με σοβαρό κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια των ναυτεργατών και των επιβατών».
Ο «αδυσώπητος ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών»
Επίσης καταγγέλλει τον «αδυσώπητο ανταγωνισμό, των ναυτιλιακών εταιρειών της ακτοπλοΐας και στην προσπάθεια των πλοίων να προλάβουν να βγουν τα δρομολογιακά ωράρια».
Οι συνθήκες αυτές εξηγεί η ΠΕΜΕΝ, «αναγκάζουν τους καπετάνιους να κάνουν ακροβατικά στα λιμάνια, για να μην χαθεί δευτερόλεπτο από την άφιξη και την αναχώρηση του πλοίου, το πλήρωμα να προσπαθεί να ανταπεξέλθει φτάνοντας στα όρια της σωματικής εξάντλησης, ενώ τους επιβάτες τους πετάνε στην κυριολεξία έξω από τα πλοία, στα λιμάνια προορισμού τους, χωρίς να τηρούνται τα στοιχειώδη πρωτόκολλα επιβίβασης – αποβίβασης επιβατών».
Σε πέντε λεπτά αποβίβαση 600 επιβατών…
Χαρακτηριστικό της κατάστασης, που επικρατεί στα ταχύπλοα, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο, είναι σύμφωνα με την ΠΕΜΕΝ ότι «προβλέπεται παραμονή στα λιμάνια φόρτωσης – εκφόρτωσης 5 λεπτών, κάτι που είναι ανέφικτο σε τουριστική σεζόν, που οι συνάδελφοι καλούνται να επιβιβάσουν και να αποβιβάσουν 500 και 600 επιβάτες, με αντίστοιχα αυτοκίνητα στο γκαράζ του πλοίου. Έτσι φτάνουν και στο έσχατο σημείο να κάνουν ψεύτικες καταγραφές άφιξης – αναχώρησης, για να καλύψουν μερικά λεπτά».
Οι έλεγχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Το Υπουργείο Ναυτιλίας «απαντά» ότι «έχει ήδη πραγματοποιήσει φέτος, περισσότερους από 700 έκτακτους ελέγχους που σχετίζονται με την ασφάλεια των πλοίων, των επιβατών και των ναυτεργατών».
Παράλληλα, συμπληρώνει «ενισχύθηκε σημαντικά η επιχειρησιακή παρουσία του Λιμενικού Σώματος στα δύο βασικά λιμάνια της Αττικής, με 70 επιπλέον λιμενικούς να τοποθετούνται στον Πειραιά και 20 λιμενικούς να επιστρέφουν στη Ραφήνα, με στόχο την εντατικοποίηση των ελέγχων και τη διασφάλιση της τάξης και της ασφάλειας στους χώρους επιβίβασης. Αντιστοίχως στις Κυκλάδες, τα Λιμεναρχεία ενισχύονται με επιπλέον 48 λιμενικούς, ενώ τα λιμεναρχεία του ΝΑ Αιγαίου ενισχύθηκαν με επιπλέον 94 στελέχη Λ.Σ.».
Αυστηρό μήνυμα
Τέλος στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απευθύνει αυστηρό μήνυμα προς όλους τους εμπλεκόμενους: Η νομοθεσία οφείλει να τηρείται απαρέγκλιτα, σε ό,τι αφορά τόσο την τεχνική κατάσταση των πλοίων όσο και τις συνθήκες εργασίας των πληρωμάτων. Ταυτόχρονα, ο Υπουργός, από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων του, έχει δώσει σαφή εντολή προς το Λιμενικό Σώμα και σε όλα τα Λιμεναρχεία της χώρας, να εντείνουν τους ελέγχους με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών».