Από βασικοί παίκτες της γρήγορης μόδας, οι εταιρείες Shein και Temu, βλέπουν πλέον τους πελάτες τους να αγοράζουν ρούχα από αλλού στο διαδίκτυο – και όχι απαραίτητα από την Amazon.
Οι αυξημένοι δασμοί στην Κίνα και οι αλλαγές στη διάταξη de minimis έχουν προσθέσει επιπλοκές στη στρατηγική που έκανε τη Shein και την Temu ελκυστική για τους πελάτες με χαμηλό προϋπολογισμό: η χρήση μιας αλυσίδας εφοδιασμού με έδρα την Κίνα και η αποστολή μικρών πακέτων για την αποφυγή πρόσθετων εισαγωγικών δασμών.
Υπό πίεση, Shein και Temu
Οι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ που επιβλήθηκαν στις αρχές Απριλίου κατά την την περίφημη «Ημέρα της Απελευθέρωσης», κλόνισαν τις καταναλωτικές δαπάνες. Τόσο η Shein όσο και η Temu ανακοίνωσαν ότι έπρεπε να αυξήσουν τις τιμές τους για να αναλάβουν τον αντίκτυπο, προτού αργότερα ανακαλέσουν τις αυξήσεις των τιμών τους.
Οι καταναλωτικές δαπάνες και στις δύο πλατφόρμες μειώθηκαν περισσότερο από 10% και 20%, αντίστοιχα, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που έληξε στις 11 Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Consumer Edge. Τις εβδομάδες που ακολούθησαν από τότε, καμία από τις δύο δεν σημείωσε σημαντική επάνοδο, σύμφωνα με τον Michael Gunther, αντιπρόεδρο και επικεφαλής του τμήματος Insights της Consumer Edge.
Ενώ και οι δύο εταιρείες είχαν ήδη δει μια επιβράδυνση των δαπανών το 2025, υπήρξε μια απότομη πτώση μπροστά στις ανακοινώσεις των δασμών του Απριλίου, σύμφωνα με την εταιρεία συγκέντρωσης δεδομένων Similarweb.
Μετά τις ανακοινώσεις των τιμολογίων, τα πρότυπα αγορών των καταναλωτών άλλαξαν γρήγορα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Similarweb. Ορισμένες εταιρείες σημειώνουν βραχύβια αύξηση, όπως σε εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, συμπεριλαμβανομένων των TikTok Shop και DHgate. Εν τω μεταξύ, οι πιο καθιερωμένοι παίκτες Shein και Temu, έχουν μείνει πίσω, να βιώνουν μακροπρόθεσμες μετατοπίσεις.
«Στις ΗΠΑ, θα δούμε κάποια εξισορρόπηση χωρίς ωστόσο να ξαναδούμε τα επίπεδα δαπανών που υπήρχαν προ δασμών για αυτούς τους παίκτες», διευκρίνισε στο RetailDive ο Ben Parkes, σύμβουλος υπηρεσιών για καταναλωτικά αγαθά και λιανικό εμπόριο στην Similarweb, για τη Shein και την Temu.
Οι αναλυτές εκτιμούν πως εταιρείες όπως η Temu θα αρχίσουν να δημιουργούν την αλυσίδα εφοδιασμού τους στις ΗΠΑ
Θα κάνει την αντεπίθεση η Amazon;
Σε αυτό το πλαίσιο, η Amazon έχει ξεχωρίσει ως βασικός παίκτης που μπορεί να επωφεληθεί από την αλλαγή του σημείου, όπου οι Αμερικανοί καταναλωτές βρίσκονται για να αγοράσουν προϊόντα fast fashion.
Τους τελευταίους έξι μήνες, η κατηγορία γυναικείων ενδυμάτων στην Amazon αυξήθηκε περισσότερο από 26%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Similarweb. Τρεις από τις πέντε κορυφαίες μάρκες στην κατηγορία είναι τρίτοι πωλητές με έδρα την Κίνα που χρησιμοποιούν το δίκτυο εκπλήρωσης της Amazon, σύμφωνα με τα δεδομένα της Similarweb. Η συντριπτική πλειοψηφία (92%) των γυναικείων ενδυμάτων στην Amazon προέρχεται από τρίτους πωλητές.
Τα ανδρικά ρούχα στο Amazon δεν έχουν τα ίδια στατιστικά στοιχεία. Τους τελευταίους έξι μήνες, η κατηγορία ανδρικών ειδών αυξήθηκε μόλις κατά 4% και καμία από τις κορυφαίες μάρκες της δεν είναι τρίτος πωλητής με έδρα την Κίνα, σύμφωνα με την Similarweb. Οι πωλητές τρίτων αποτελούν το 57% της κατηγορίας.
«Μακροπρόθεσμα, ποιος ξέρει πού θα πάνε, αλλά αυτή την στιγμή βλέπουμε μια στροφή προς το Amazon για τα γυναικεία ρούχα», πρόσθεσε ο Parkes.

Οι 4 ημέρες της Prime Day
Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου επέκτεινε πρόσφατα την ετήσια εκδήλωση πωλήσεων Prime Day από δύο σε τέσσερις ημέρες. Αν και η Amazon δεν ανέφερε τον σαφή λόγο για την αλλαγή, η εταιρεία θα μπορούσε να το δει ως μια ευκαιρία να εκμεταλλευτεί την τρέχουσα αδυναμία της Shein και της Temu, σύμφωνα με τον Gunther.
«Ίσως προσπαθούν να επωφεληθούν από αυτή την κατάσταση εδώ», δήλωσε ο Gunther. «Δεν μπορώ να φανταστώ ότι κάποια από αυτές τις εταιρείες θα καθίσει άπραγη».
Αλλά δεν είναι μόνο η Amazon που επωφελείται από το χαμένο μερίδιο αγοράς της Temu και της Shein.
Άλλοι έμποροι γρήγορης μόδας, συμπεριλαμβανομένων των Asos και Zara, είδαν αύξηση των δαπανών από τους πελάτες των Temu και Shein, σύμφωνα με τα στοιχεία της Consumer Edge.
Τα καταστήματα λιανικής πώλησης με μόνιμες εκπτώσεις -τύπου outlet-, όπως το Ollie’s Bargain Outlet, είδαν επίσης αύξηση των δαπανών από τους πελάτες των Temu και Shein, μαζί με τις εταιρείες αθλητικών ειδών Columbia και Footlocker, σύμφωνα με την Consumer Edge. Πολυκαταστήματα όπως τα Bloomingdale’s και Nordstrom Rack κέρδισαν επίσης μερίδιο, καθώς και οι μάρκες ρούχων για νέους ενήλικες Aeropostale και American Eagle.
Οι πωλήσεις στις δύο πλατφόρμες κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων εβδομάδων του Μαΐου, σημείωσαν άλμα άνω του 60% στην ΕΕ
Από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη
Πιο μακροπρόθεσμα, ο Parkes αναμένει ότι εταιρείες όπως η Temu θα αρχίσουν να δημιουργούν την αλυσίδα εφοδιασμού τους στις ΗΠΑ.
«Η μεγαλύτερη αλλαγή που θα δούμε στην αμερικανική μόδα είναι η εφοδιαστική αλυσίδα», υπογράμμισ. «Αν σκεφτείτε πώς λειτουργούσαν και οι δύο πλατφόρμες προηγουμένως, με την κατάσταση de minimis, βασίζονταν στην αποστολή μικρότερων δεμάτων και αυτό είναι πλέον κάτι που γίνεται πρόκληση».
Η Temu ανακοίνωσε την πρόθεσή της να τοπικοποιήσει την αλυσίδα εφοδιασμού της, όταν ανακάλεσε τις αυξήσεις των τιμών που είχε ανακοινώσει προηγουμένως και οι οποίες αποδόθηκαν στη μετάβαση σε ένα τοπικό μοντέλο εκτέλεσης.
Εν τω μεταξύ, ωστόσο, τόσο η Shein όσο και η Temu ενδέχεται να έχουν μετατοπίσει τις δαπάνες μάρκετινγκ σε χώρες εκτός των ΗΠΑ. Το αποτύπωμα αυτή της κίνησης φαίνεται από τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων εβδομάδων του Μαΐου, όταν και σημείωσαν άλμα άνω του 60% στην ΕΕ, σε σύγκριση με 40% έως 50% τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, σύμφωνα με την Consumer Edge.
Αναλυτικά ανά χώρα, η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση με σχεδόν πάνω από 100% αύξηση από τον Απρίλιο έως τον Μάιο, σύμφωνα με τα στοιχεία, τα οποία ανέφεραν ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στις αυξημένες διαφημιστικές δαπάνες στη χώρα.
Για τη Shein, οι πωλήσεις στην ΕΕ αυξήθηκαν σχεδόν 20% τον Μάιο, σε σύγκριση με χαμηλή διψήφια αύξηση τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Consumer Edge. Η αύξηση των πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν σχεδόν 50% σε ετήσια βάση.
«Και οι δύο εταιρείες προσπαθούσαν να κάνουν μια συντονισμένη προσπάθεια να διαφοροποιηθούν γεωγραφικά, ίσως ως προετοιμασία για την αύξηση των εμπορικών εντάσεων», συμπλήρωσαν οι αναλυτές. «Αλλά αυτά τα κέρδη φαίνεται ότι είτε παρέμειναν σταθερά θετικά είτε επιταχύνθηκαν. Πολλά από αυτά θα εξαρτηθούν από το πώς θα είναι το ρυθμιστικό περιβάλλον στην Ευρώπη».