Διακοπές: Ο Νοέμβριος είναι ο νέος Αύγουστος – Πώς οι καύσωνες αλλάζουν το πλάνο διακοπών στη Μεσόγειο

Ανατροπές στις διακοπές φέρνουν οι κλιματολογικές συνθήκες - Η νέα μετατόπιση θα επιτύχει μόνο εάν η τουριστική βιομηχανία προσαρμοστεί

Διακοπές: Ο Νοέμβριος είναι ο νέος Αύγουστος – Πώς οι καύσωνες αλλάζουν το πλάνο διακοπών στη Μεσόγειο

Eνώ ο πλανήτης βρίσκεται αντιμέτωπος με υψηλές θερμοκρασίες, μια νέα τάση κάνει την εμφάνισή της. Οι τουρίστες αρχίζουν να προτιμούν για τις διακοπές τους πιο δροσερά μέρη όπως οι Σκανδιναβικές χώρες, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα προορισμούς όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, σε ένα φαινόμενο που ονομάζεται coolcation (από το cool, δροσιά στα αγγλικά, και το vacation, διακοπές).

Και μια λογική αντίδραση για έναν αυξανόμενο αριθμό παραθεριστών, που προτιμούν διακαώς τη Μεσόγειο θα ήταν να επισκεφθούν την περιοχή αυτή την άνοιξη ή το φθινόπωρο. Άλλωστε, ο καιρός είναι πιο δροσερός, τα ξενοδοχεία έχουν καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής και η ατμόσφαιρα είναι πιο χαλαρή.

Αυτά τα ταξίδια της λεγόμενης «shoulder season» (το διάστημα μεταξύ της υψηλής και χαμηλής περιόδου) γνωρίζουν σημαντική άνθηση. Όπως εξηγεί το Bloomberg, η τάση αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει στη αντιμετώπιση του φαινομένου του υπερτουρισμού που πλήττει αυτές τις περιοχές, ενισχύοντας παράλληλα τη χρήση αεροσκαφών και καταλυμάτων κατά τους συνήθως άγονους χειμερινούς μήνες. Αλλά αυτή η εξισορρόπηση δεν θα συμβεί χωρίς μια συντονισμένη προσπάθεια του κλάδου για να διατηρηθούν τα θέρετρα ανοιχτά και να αναδειχθούν τα αξιοθέατα των ταξιδιών εκτός αιχμής.

Αξιοσημείωτο είναι ότι από την πανδημία Covid-19, η Delta Air Lines Inc. έχει δει μια «πολυετή» «συστηματική μετατόπιση» της ζήτησης των ΗΠΑ για ευρωπαϊκά ταξίδια από τον Ιούλιο και τον Αύγουστο στις περιόδους αιχμής «καθώς οι καταναλωτές προσπαθούν να αποφύγουν την κορύφωση του πλήθους και τη καλοκαιρινή ζέστη», δήλωσε ο πρόεδρός της, Glen Hauenstein, στους επενδυτές νωρίτερα αυτόν τον μήνα. «Η περίοδος αιχμής γίνεται λιγότερο έντονη και οι ενδιάμεσες περίοδοι γίνονται πιο έντονες», ανέφερε.

Ενώ οι αντιτουριστικές διαμαρτυρίες και ο αποπνικτικός καιρός στη νότια Ευρώπη δεν έχουν επηρεάσει τις κορυφαίες καλοκαιρινές κρατήσεις της βρετανικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους EasyJet Plc, αυτή επωφελείται από την αυξημένη ζήτηση κατά την περίοδο των πτήσεων με μειωμένες τιμές. Το τελευταίο τρίμηνο του ημερολογιακού έτους ήταν ιστορικά ζημιογόνο, αλλά υπάρχει ελπίδα για κέρδη στο μέλλον χάρη εν μέρει στην παράταση του καλοκαιριού στον Οκτώβριο, δήλωσε στους αναλυτές τον Μάιο ο Διευθύνων Σύμβουλος Kenton Jarvis.

Η περίπτωση της Aegean

To δημοσίευμα του Bloomberg κάνει αναφορά και στην ελληνική αεροπορική εταιρεία Aegean Airlines SA, τονίζοντας ότι σημείωσε επίσης βελτίωση των οικονομικών της επιδόσεων κατά την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου, εν μέσω περισσότερων ταξιδιών από και προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτό, σύμφωνα με τον πρόεδρό της Ευτύχη  Βασιλάκη αποδίδεται εν μέρει στην κλιματική αλλαγή και στις ηπιότερες χειμερινές θερμοκρασίες που δημιουργούν μια «σταδιακή εξομάλυνση» της ζήτησης.

Οι εισερχόμενοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 24% σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος , ενώ οι μηνιαίες ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 45% στα 618 εκατομμύρια ευρώ (727 εκατομμύρια δολάρια). Οι Αμερικανοί επισκέπτες στην Ελλάδα αύξησαν τις δαπάνες τους εκείνο τον μήνα κατά 78% και αντιπροσώπευαν σχεδόν το ένα πέμπτο του συνόλου.

Τα Airbnb στη Shoulder Season

Επίσης, σύμφωνα με την AirDNA, η οποία παρακολουθεί τις καταχωρίσεις σύμφωνα σε Airbnb και Vrbo, η αγορά βραχυπρόθεσμης μίσθωσης στην Ευρώπη παρουσιάζει μεγαλύτερη ζήτηση το φθινόπωρο. Οι κρατήσεις διανυκτερεύσεων αυξήθηκαν κατά 18% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο του 2024 και ήταν 31% υψηλότερες από το σύνολο τον Οκτώβριο του 2019. Οι παραθεριστές εκμεταλλεύονται τις χαμηλότερες τιμές εκτός σεζόν για να κάνουν κράτηση σε πιο πολυτελή ακίνητα και η περίοδος αιχμής του καλοκαιριού αντιπροσωπεύει πλέον μικρότερο μερίδιο της συνολικής ετήσιας ζήτησης σε δημοφιλείς προορισμούς διακοπών.

Οι δυσκολίες

Η πώληση ταξιδιωτικών πακέτων για διακοπές τον Ιούλιο και τον Αύγουστο μπορεί να είναι δύσκολη, σύμφωνα με τον Μπεν Κόλμπριτζ, διευθυντή προϊόντων και εμπορικών εκδρομών της Exodus Adventure Travels, η προσφορά της οποίας περιλαμβάνει πεζοπορία, ποδηλασία και πολιτιστικά ταξίδια. «Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θέλουν να κάνουν κάτι τέτοιο αν οι θερμοκρασίες είναι πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου», ανέφερε στο Bloomberg, και όσοι πρέπει να ταξιδέψουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο επιλέγουν ολοένα και πιο δροσερούς, βόρειους προορισμούς όπως η Σκανδιναβία.

Η κύρια ευρωπαϊκή ταξιδιωτική περίοδος της Exodus διαρκούσε από τον Μάιο έως τα μέσα Οκτωβρίου, αλλά παρατηρείται μια «συρρίκνωση στα άκρα» που παρατείνει την περίοδο από τον Απρίλιο έως τα τέλη Οκτωβρίου. «Στο μέλλον θα αρχίσουμε να πιέζουμε προς τις αρχές Νοεμβρίου στη νότια Ευρώπη», είπε, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι η χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών στην ενδιάμεση περίοδο παραμένει ένας περιοριστικός παράγοντας.

υπερτουρισμός

Πράγματι, αυτή η νέα μετατόπιση θα επιτύχει μόνο εάν η τουριστική βιομηχανία συντονιστεί για να καταστήσει τις επισκέψεις εκτός αιχμής πιο διαθέσιμες και ελκυστικές, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις ανησυχίες των κατοίκων της περιοχής ότι αυτό θα προκαλέσει αύξηση της συνολικής ζήτησης (αντί να ανακατανείμει απλώς τους επισκέπτες από την καλοκαιρινή αιχμή).

Το να πείσεις εστιατόρια, υπηρεσίες μεταφορών και αξιοθέατα να παραμείνουν ανοιχτά για περισσότερο χρόνο δεν είναι εύκολο. Οι εποχιακοί εργαζόμενοι συχνά φεύγουν, και τι γίνεται αν δεν έρθουν επισκέπτες; διερωτάται το Bloomberg.

«Η προτεραιότητα στη διατήρηση του προσωπικού μέσω ευέλικτου ωραρίου, βραχυπρόθεσμων παρατάσεων συμβάσεων ή κινήτρων στο τέλος της σεζόν είναι το κλειδί για τη διατήρηση της ποιότητας των υπηρεσιών», σημειώνει η μη κερδοσκοπική Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών.

Τα θέρετρα πρέπει επίσης να προσφέρουν κάτι περισσότερο από μια απλή ξαπλώστρα σε περίπτωση που ο καιρός γίνει άσχημος — οι προσφορές για πολιτισμό, φύση, αθλητισμό και ευεξία είναι απαραίτητες. Για παράδειγμα, ο γερμανικός ταξιδιωτικός γίγαντας Tui AG προσπαθεί να προσελκύσει δρομείς σπονσοράροντας μαραθώνιους στη Ρόδο, τη Μαγιόρκα και την Κύπρο κατά τη διάρκεια της εκτός σεζόν (και προσφέροντας μικρότερους αγώνες για τα μέλη της οικογένειας που συνοδεύουν).

Οι σχολικές διακοπές

Θα βοηθούσε επίσης, αν οι οικογένειες μπορούσαν να είναι πιο ευέλικτες στις ημερομηνίες ταξιδιού τους. Τα σχολεία στην Αγγλία παραδοσιακά έχουν έξι εβδομάδες καλοκαιρινές διακοπές, αλλά ορισμένα επιλέγουν λιγότερες διακοπές. Εκτός από την ελάφρυνση της πίεσης για τη φροντίδα των παιδιών και τα πιθανά εκπαιδευτικά οφέλη (τα παιδιά ξεχνούν πολλά από αυτά που έχουν μάθει μετά από ένα μεγάλο διάλειμμα), αυτό θα σήμαινε ότι το εξάμηνο του Οκτωβρίου θα μπορούσε να παραταθεί σε δύο εβδομάδες αντί για μία εβδομάδα – όπως είναι ήδη ο κανόνας στη Γερμανία.

OT Originals
Περισσότερα από Τουρισμός

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο