Οι δασμοί που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στα αυτοκίνητα που εισάγονται από το Μεξικό χαρακτηρίζονται ως «μη βιώσιμοι» και, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών του Μεξικού, Ροχέλιο Γκάρσα, τελικά ζημιώνουν και τις ίδιες τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η επιβολή δασμού 25% στα οχήματα έχει οδηγήσει σε στασιμότητα τις επενδυτικές αποφάσεις, με τον κλάδο να ζητά μια ενδιάμεση συμφωνία ενόψει της επικείμενης αναθεώρησης της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA) το επόμενο έτος, όπως υπογραμμίζουν οι Financial Times.
«Αυτό δεν είναι βιώσιμο… δεν είναι βιώσιμο για τις αμερικανικές εταιρείες», δήλωσε ο Γκάρσα, επισημαίνοντας πως «θα ήταν καταστροφικό να παραμείνει αυτή η κατάσταση μέχρι τον επόμενο χρόνο». Παρότι οι περισσότερες εξαγωγές στο πλαίσιο της USMCA παραμένουν αφορολόγητες, ο Τραμπ επέβαλε τον Μάρτιο ξεχωριστούς δασμούς 25% ειδικά για τα αυτοκίνητα.
Πρόβλημα για τους εξαγωγείς
Η απουσία συμφωνίας για το Μεξικό δημιουργεί σοβαρό μειονέκτημα, καθώς οι ΗΠΑ έχουν μειώσει το αντίστοιχο ποσοστό στο 15% για την Ιαπωνία, ενώ ανάλογη ρύθμιση αναμένεται και για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό επηρεάζει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας της Βόρειας Αμερικής, δεδομένου ότι τα εξαρτήματα συχνά διασχίζουν τα σύνορα πολλές φορές. «Οι αμερικανικές εταιρείες εδώ λένε, “ένα λεπτό, τώρα βρίσκομαι σε χειρότερη θέση από την Ιαπωνία”», ανέφερε ο Γκάρσα.
Θεωρητικά, οι Μεξικανοί εξαγωγείς αυτοκινήτων που πληρούν τους κανόνες της USMCA θα μπορούσαν να επωφεληθούν από έκπτωση, μειώνοντας τον πραγματικό δασμό στο 15%. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Γκάρσα, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων είναι ιδιαίτερα περίπλοκη και μέχρι στιγμής ελάχιστα μοντέλα έχουν καταφέρει να πιστοποιηθούν, με αποτέλεσμα σχεδόν όλοι να εξακολουθούν να πληρώνουν το πλήρες 25%.
Η αβεβαιότητα έχει ήδη αναστείλει την ανάπτυξη του κλάδου, ο οποίος αποτελεί βασικό πυλώνα της μεξικανικής οικονομίας και απασχολεί πάνω από ένα εκατομμύριο εργαζόμενους. Εταιρείες όπως η General Motors και η Stellantis έχουν ήδη αναφέρει μείωση των κερδών τους, ενώ η Nissan ανακοίνωσε το κλείσιμο ενός εργοστασίου της. Παρά το αυξημένο κόστος, ο Γκάρσα εκτιμά ότι το Μεξικό παραμένει ανταγωνιστικός προορισμός για επενδύσεις. «Κάναμε τους υπολογισμούς μας και ακόμη και με δασμό 15%, παραμένουμε ανταγωνιστικοί», σημείωσε.