Οι Αμερικανοί αλλά και οι Ευρωπαίοι καταναλωτές που προσέχουν τον προϋπολογισμό τους φαίνεται να εγκαταλείπουν σιγά-σιγά τα εστιατόρια και να στρέφονται στα γεύματα στο σπίτι, σύμφωνα με δεδομένα, αναλυτές και στελέχη εταιρειών.
Τα εστιατόρια χάνουν πελάτες, ενώ τα σούπερ μάρκετ και οι υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων βλέπουν αύξηση κίνησης.
Όπως επισημαίνει το Reuters στο ρεπορτάζ του, η οικονομική αβεβαιότητα, οι υψηλότερες τιμές στα εστιατόρια και οι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγωγές έχουν κάνει τους καταναλωτές να αναρωτιούνται αν αξίζει να κάνουν δαπάνες εκτός σπιτιού.
Τα σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ περνούν στην αντεπίθεση
Τα σούπερ μάρκετ έχουν γίνει ο νέος προορισμός για οικονομικά γεύματα.
Η ολλανδική εταιρεία λιανικής Ahold Delhaize, ιδιοκτήτρια των Food Lion και Giant στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ενισχύει τις προσφορές της για οικονομικά γεύματα στο σπίτι.
Ο CEO της εταιρείας, Frans Muller, δήλωσε: «Έχουμε λύσεις για ένα γεύμα μόλις 2,50 δολάρια ανά άτομο στο σπίτι με την οικογένεια, και έχουμε αυξήσει σημαντικά αυτήν την πρόταση στα καταστήματά μας».
Ο αντίκτυπος της πανδημίας στο φαγητό
Η στροφή προς το σπίτι θυμίζει την περίοδο της πανδημίας COVID-19, όταν η κατανάλωση εκτός σπιτιού περιοριζόταν και οι υπηρεσίες delivery όπως η Just Eat.com σημείωσαν ρεκόρ πωλήσεων.
Τα τελευταία στοιχεία της Rabobank και της Eurostat δείχνουν ότι οι πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ και υπεραγορές αυξήθηκαν κατά 1,5% στην Ευρωζώνη μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου 2025, έναντι μόλις 0,1% πέρσι.
Αντίθετα, τα εστιατόρια και τα μπαρ εμφάνισαν μείωση 0,3% στον ίδιο δείκτη.
Τα εστιατόρια μένουν πίσω
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ ανακάμπτουν ταχύτερα από τα εστιατόρια, κυρίως για καθημερινά γεύματα όπως είναι οι σαλάτες, τα wraps και τα σάντουιτς, αναφέρει η αναλύτρια τροφίμων της Rabobank, Maria Castroviejo στο Reuters.
Η δημοφιλία των γρήγορων γευμάτων, σαλατών και σάντουιτς αυξάνεται, απορροφώντας μέρος της ζήτησης από τις υπηρεσίες εστίασης.
Delivery και οικονομική δυσκολία
Η Delivery Hero, ιδιοκτήτρια των Glovo και Foodpanda, σημειώνει ότι οι καταναλωτές βγαίνουν λιγότερο κατά τις οικονομικά δύσκολες περιόδους, προτιμώντας την παραγγελία στο σπίτι ως φθηνότερη εναλλακτική.
Μια έρευνα της Hellofresh σε 5.000 Αμερικανούς έδειξε ότι το 93% σκοπεύει να μαγειρεύει στο σπίτι το ίδιο ή περισσότερο το επόμενο έτος.
Περισσότερο από τα τρία τέταρτα αυτών ανέφεραν την οικονομία ως βασικό λόγο.
Σούπερ μάρκετ vs Εστιατόρια: Οι αριθμοί μιλούν
Τα δεδομένα της Placer.ai δείχνουν ότι οι επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ αυξάνονται σταθερά σε σχέση με τα εστιατόρια και τα μπαρ.
Τον Ιούνιο, οι επισκέψεις σε καταστήματα τροφίμων αυξήθηκαν κατά 1,3% σε σχέση με πέρσι, ενώ στα εστιατόρια μειώθηκαν κατά 0,4%.
Η Jenny Russmann από τη Βιέννη λέει στο Reuters: «Άρχισα να τρώω στο σπίτι πριν από λίγο καιρό για να είμαι πιο υγιής και για να εξοικονομώ χρήματα».
Και η Chiara Schiavoni από το Μιλάνο προτιμά τα γεύματα στο σπίτι, καθώς όπως λέει οι τιμές ανεβαίνουν και οι μερίδες στα εστιατόρια μειώνονται.
Θα κρατήσει καιρό αυτή η τάση ώστε να μετουσιωθεί σε μια μόνιμη κατάσταση ή είναι κάτι παροδικό;
Θα το δείξει ο χρόνος αλλά και τα πορτοφόλια των καταναλωτών χρόνος…