Ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών οδηγεί σε μείωση των ασφαλίστρων για τις ασφαλίσεις πλοίων, παρά τον αυξανόμενο κίνδυνο σοβαρών απαιτήσεων.
Τα παγκόσμια ασφάλιστρα για το κύτος (hull) και μηχανήματα (machinery) αυξήθηκαν πέρυσι κατά 3,5%, φτάνοντας τα 9,67 δισ. δολάρια. Ωστόσο, η αύξηση αυτή θεωρείται ανεπαρκής για να καλύψει τις προκλήσεις που δημιουργούν οι γεωπολιτικές εντάσεις, η γήρανση του στόλου και η χρήση μη δοκιμασμένων τεχνολογιών.
Σύμφωνα με τον Ηλία Τσακίρη, πρόεδρο της επιτροπής σκαφών της IUMI, και General Manager American Club (Europe)ο οποίος μίλησε στην ετήσια συνάντηση της Διεθνούς Ένωσης Ναυτικής Ασφάλισης (IUMI) στη Σιγκαπούρη, oι τιμές σε ορισμένες γραμμές είναι ανησυχητικές.
Η αύξηση των ασφαλίστρων είναι μικρότερη από την μεγέθυνση του στόλου (κατά 4% πέρυσι), ενώ και οι αγοραπωλησίες πλοίων ήταν εξαιρετικά ενεργές. Και οι δύο εξελίξεις μεταφράζονται σε σημαντικά αυξημένη έκθεση των ασφαλιστών στον κίνδυνο. Συνεπώς αυτή η μικρή αύξηση των ασφαλίστρων κρύβει φαινομενική σταθερότητα στον όγκο των ασφαλίστρων κρύβει την πραγματικότητα ότι οι τιμές εξασθενούν.
Μεταξύ των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η αγορά είναι η τάση ορισμένων ασφαλιστών να επιζητούν ταχεία ανάπτυξη παραγνωρίζοντας τις σωστές πολιτικές ανάληψης του κινδύνου (underwriting). Επίσης αρνητικά στην αγορά επιδρούν οι γεωπολιτικές εντάσεις αλλά και η αύξηση του κόστους σε εργασίες (επισκευές, ανταλλακτικά, εργατικά) και οι μεγάλες απώλειες που σχετίζονται με τον πόλεμο απειλούν το περιθώριο της ασφαλιστικής αγοράς.
Πονοκέφαλος η γήρανση του στόλου
Ένας μεγάλος πονοκέφαλος για τους ασφαλιστές είναι η γήρανση του στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων ξεπερνά τα 22 έτη, ενώ το 52% των ατυχημάτων του 2024 αφορούσε πλοία άνω των 20 ετών. Τα περιστατικά πυρκαγιάς και εκρήξεων προκαλούν καταστροφικές ζημιές ενώ οι συγκρούσεις, οι προσαράξεις και οι απαιτήσεις που σχετίζονται με ακραίες καιρικές συνθήκες παρουσιάζουν επίσης ανησυχητική αύξηση. Η αλλαγή πορείας πολλών πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, λόγω γεωπολιτικών κινδύνων, ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την έκθεση σε κακοκαιρία.
Νέες τεχνολογίες, νέοι κίνδυνοι
Η διστακτικότητα των πλοιοκτητών να παραγγείλουν νέα πλοία – λόγω αβεβαιότητας για τα καύσιμα του μέλλοντος, αυξημένων κανονιστικών απαιτήσεων και υψηλού κόστους ναυπηγείων – οδηγεί σε παράταση ζωής των υπαρχόντων σκαφών. Την ίδια στιγμή, οι νέες τεχνολογίες που εφαρμόζονται σε διπλά καύσιμα και άγνωστα μηχανήματα δημιουργούν νέους, μη πλήρως κατανοητούς κινδύνους.
Η άνοδος της Κίνας
Ο ασφαλιστικός ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος στην Ευρώπη, όπου συντάσσεται το μεγαλύτερο μέρος των ασφαλιστηρίων για το κύτος του πλοίου και τα μηχανήματα (52,9%)
Στατιστικά στοιχεία δείχνουν και την άνοδο της Κίνας ως ασφαλιστικού κέντρου, η οποία κατέχει πλέον το 11–12% της αγοράς. «Τα παραδοσιακά κέντρα, όπως οι Σκανδιναβικές χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Σιγκαπούρη, παραμένουν σημαντικά, αλλά δεν αναπτύσσονται με τον ρυθμό της Κίνας», σχολίασε ο Τσακίρης.