Τα νησιά, τα φρέσκα – και χύμα – προϊόντα και η ιδιωτική ετικέτα, αυξάνουν τις πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Στο οκτάμηνο του Ιανουαρίου – Αυγούστου οι πωλήσεις του κλάδου των σούπερ μάρκετ ανήλθαν στα 10,445 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 7,8% έναντι του αντίστοιχου οκταμήνου του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen. Ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση έχει το γεγονός ότι τον υψηλότερο ρυθμό ανόδου την εμφανίζει η κατηγορία των νησιών, με 11,3% και την πιο αδύναμη την εμφανίζει η Αττική, με 6,5%!
Όπως έχει επισημάνει κατ΄ επανάληψη ο ΟΤ, είναι το τουριστικό κύμα των τεσσάρων μηνών – από την 1η Απριλίου αρχίζει η τουριστική περίοδος – που ενισχύει με δυναμικό τρόπο τις πωλήσεις των αλυσίδων στα νησιά, σε βάρος του horeca. Οι υψηλές τιμές της εστίασης είναι ανυπόφορες για την πλειονότητα των τουριστών. Εξ αυτού του λόγου μάλιστα εμφανίζει ελαφρώς μειωμένες οι πωλήσεις των cash and carry στις ίδιες περιοχές.
Από την άλλη πλευρά, ο «συνωστισμός» που παρατηρείται στην αγορά της Αττικής – που είναι περίπου το 40,5% της ελληνικής αγοράς – αποδεικνύει το μέγεθος που ανταγωνισμού που επικρατεί, αλλά και την αποδυνάμωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι διαμαρτυρίες για την ακρίβεια, προέρχονται κατά κύριο λόγο από το πλήθος των αδύναμων οικονομικά καταναλωτών του λεκανοπεδίου. Κατά τα άλλα εξαιρετικές είναι οι επιδόσεις της Κρήτης, της Πελοποννήσου και της Θεσσαλονίκης.
Τα προϊόντα
Εν τω μεταξύ όλων των κατηγοριών των προϊόντων, την υψηλότερη ανάπτυξη εμφανίζει η κατηγορία των φρέσκων προϊόντων – χύμα και κοπής, δηλαδή τυροκομικών και αλλαντικών. Στο διάστημα του οκταμήνου οι πωλήσεις της εν λόγω κατηγορίας ανήλθαν στα 2,568 δισ. ευρώ έναντι 2,303 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2024, σημειώνοντας αύξηση κατά 11,5% και αντιστοιχούν πλέον στο 24,6% των συνολικών πωλήσεων του κλάδου των σούπερ μάρκετ! Δεν πρόκειται προφανώς για καταναλωτική παραδοξότητα, αλλά εξηγείται από το γεγονός ότι η εν λόγω κατηγορία είναι φθηνότερη από τα αντίστοιχα συσκευασμένα προϊόντα.
Επίσης παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κινούνται στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο υπό εξέταση διάστημα του 2024, δηλαδή στο 24,3%, ωστόσο η δυναμική τους είναι αδιαμφισβήτητη. Πραγματοποίησαν στο οκτάμηνο πωλήσεις ύψους 2,538 δισ. ευρώ! Το ένα τέταρτο των πωλήσεων του κλάδου των σούπερ μάρκετ προέρχεται από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Μάλιστα επί χρόνια οι παραγωγοί επωνύμων προϊόντων – πολυεθνικοί και εγχώριοι – επιχειρούν να ανακόψουν την δυναμική της συγκεκριμένης κατηγορίας με την ένταση των προσφορών. Εκ του αποτελέσματος διαπιστώνεται πως επί της ουσίας πρόκειται για μάχες οπισθοφυλακών….