Παρά τα εμπόδια που δημιούργησαν οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και οι τεχνικοί περιορισμοί σε αεροσκάφη νέας γενιάς, η Aegean ανακοίνωσε ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Παράλληλα, η εταιρεία, σχεδιάζοντας το μέλλον, στοχεύει στην περαιτέρω αξιοποίηση των αεροσκαφών LR και XLR, αυξάνοντας την εμβέλεια των πτήσεων της όχι μόνο προς την Ινδία όπως ανακοινώθηκε ήδη αλλά και σε άλλους προορισμούς μέχρι τις Μαλδίβες και τη Ρωσία, προορισμούς στους οποίους η ζήτηση για business class είναι μεγαλύτερη.
Τα παραπάνω επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της εταιρείας Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, υπογραμμίζοντας ότι τα θετικά αποτελέσματα ήρθαν παρά το γεγονός ότι από τα τέλη Μαρτίου έως και τον Ιούνιο η Aegean αναγκάστηκε να αναστείλει πτήσεις προς Ισραήλ, Ιορδανία και Λίβανο, εξαιτίας της έντασης Ισραήλ–Ιράν και της αστάθειας στην περιοχή.
Υπολογίζεται ότι χάθηκαν περίπου 100.000 επιβάτες σε απευθείας δρομολόγια και άλλοι 35.000 σε συνδέσεις, όπως είπε ο κ. Βασιλάκης. Η διοίκηση τόνισε ότι οι απώλειες αυτές ήταν ιδιαίτερα δαπανηρές, καθώς πρόκειται για κρατήσεις που συνήθως γίνονται νωρίς και δεν μπορούν να ανακατευθυνθούν εύκολα σε άλλα δρομολόγια.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία ανακοίνωσε ενοποιημένο κύκλο εργασιών το πρώτο εξάμηνο ύψους 787 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 5%. Το EBITDA αυξήθηκε κατά 6%, στα 156,2 εκατ. ευρώ, και τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 47,9 εκατ. ευρώ, από 22,9 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Ένα κρίσιμο θέμα που απασχόλησε τους αναλυτές είναι το πρόβλημα των κινητήρων Pratt & Whitney των αεροσκαφών A320neo. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, η Aegean βρίσκεται στην κορύφωση του προβλήματος, με 12–14 αεροσκάφη καθηλωμένα τους επόμενους 12–14 μήνες. Η εταιρεία αναγκάζεται έτσι να διατηρεί σε πτητική δραστηριότητα παλαιότερα αεροπλάνα, αυξάνοντας τα κόστη συντήρησης και καυσίμων. Η σταδιακή εξομάλυνση αναμένεται από το 2026, όταν οι κατασκευαστές θα έχουν αποκαταστήσει τα προβλήματα και θα μειωθούν οι καθηλώσεις.
Οι τέσσερις «βάσεις» της Aegean
Παρά τις δυσκολίες, η Aegean προχώρησε σε προσαρμογές που βοήθησαν να μετριαστούν οι πιέσεις από τον ανταγωνισμό. Η επιβατική κίνηση ενισχύθηκε στην εγχώρια αγορά, με περισσότερους Έλληνες να ταξιδεύουν, όπως είπε ο Πρόεδρος της Aegean, ενώ παρατηρείται και τάση επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου έως και το φθινόπωρο.
Η εταιρεία δίνει έμφαση σε τέσσερα κομβικά αεροδρόμια: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Λάρνακα, στα οποία επενδύει για περαιτέρω ανάπτυξη. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, η Aegean θα αναπτύξει νέους προορισμούς προς την Ευρώπη, καθώς, όπως ειπώθηκε, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, αφού το αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας ανέκαμψε λιγότερο σε σχέση με της Αθήνας μετά την πανδημία.
Για το τέταρτο τρίμηνο του έτους, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της χώρας θα αυξήσει σε ποσοστό περίπου 9% τον αριθμό των προσφερόμενων θέσεων. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει, μεταξύ άλλων, από τον Οκτώβριο πτήσεις προς το Λούξορ και το Σαρμ Ελ Σέιχ, δύο προορισμούς της Αιγύπτου, ενώ παράλληλα θα διατηρήσει και τη χειμερινή περίοδο κάποια από τα δρομολόγιά της, αυξάνοντας τις διασυνδέσεις στο δίκτυό της.
Tο μεγάλο στοίχημα και οι βλέψεις
Το μεγάλο στοίχημα για την Aegean, η επιτυχία του οποίου θα την καταστήσει μια εταιρεία που εξυπηρετεί τους πελάτες της και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η Ινδία. Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Βασιλάκης, στη συνέχεια η εταιρεία θα εξετάσει πτήσεις και προς άλλους προορισμούς, όπως οι Μαλδίβες, αλλά και η Ρωσία, όταν ανοίξει ξανά.
Και αυτοί οι προορισμοί θα εξυπηρετούνται από αεροσκάφη μακρινών αποστάσεων LR και XLR. Η εταιρεία περιμένει υψηλότερες αποδόσεις από τα αεροσκάφη αυτά και τους εν λόγω προορισμούς, όπου η ζήτηση για business class είναι αυξημένη.
Προοπτικές και προκλήσεις
Η διοίκηση αναγνωρίζει ότι το κόστος προσωπικού αυξήθηκε λόγω νέων συλλογικών συμβάσεων, ενώ και οι υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης (handling) και catering έχουν ακριβύνει. Ωστόσο, οι συνολικές λειτουργικές δαπάνες αυξήθηκαν μόλις κατά 5%, ποσοστό συγκρίσιμο με την αύξηση των εσόδων.
Οι καθυστερήσεις από την εναέρια κυκλοφορία παραμένουν σημαντική πηγή ταλαιπωρίας, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, όπου η Aegean ζητά εδώ και χρόνια βελτιώσεις. Ωστόσο εκτιμά ότι από την επόμενη χρονιά η κατάσταση θα εξομαλυνθεί.
Συνολικά, η διοίκηση εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξη καθώς η ζήτηση παραμένει ισχυρή, η επέκταση σε νέες αγορές δείχνει προοπτικές και η ρευστότητα προσφέρει ασφάλεια για τα επόμενα χρόνια.
Καταλήγοντας, ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει για την εταιρεία καλύτερα από το 2024, υπογραμμίζοντας ότι η ισχυρή κεφαλαιακή βάση και οι στρατηγικές κινήσεις στο δίκτυο αποτελούν το κλειδί για τη συνέχεια.