Στην επιβολή εθνικών τελών διακίνησης σε μικρά δέματα που παραγγέλνονται ηλεκτρονικά από πλατφόρμες όπως οι Shein, Temu και Alibaba προχωρούν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, καθώς καθυστερεί η εφαρμογή μιας απόφασης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Όπως επισημαίνουν οι Financial Times, οι κυβερνήσεις και οι λιανοπωλητές αντιμετωπίζουν μια πλημμύρα αφορολόγητων δεμάτων από την Κίνα, με την Ευρώπη να φοβάται μια νέα εισροή, αφότου η κυβέρνηση Τραμπ κατάργησε τον Αύγουστο μια απαλλαγή από τους δασμούς «de minimis» των ΗΠΑ που ίσχυε για είδη αξίας κάτω των 800 δολαρίων.
Με 4,6 δισεκατομμύρια δέματα που αγοράστηκαν από Ευρωπαίους καταναλωτές το 2024, τα τέλη θα ενισχύσουν τους εθνικούς προϋπολογισμούς και θα χρηματοδοτήσουν περισσότερους τελωνειακούς ελέγχους. Πάνω από το 80% των τελωνειακών ελέγχων προέρχονται από την Κίνα, κυρίως από αγαθά χαμηλής αξίας, όπως ρούχα, ηλεκτρονικά είδη και παιχνίδια.
Οι διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε μια χρέωση 2 ευρώ τον Μάιο, η οποία βρίσκεται τώρα υπό διαπραγμάτευση. Αλλά αυτό δεν θα τεθεί σε ισχύ για τουλάχιστον ένα ακόμη έτος, ωθώντας τις πρωτεύουσες να αναλάβουν δράση, ακόμη και με κίνδυνο κατακερματισμού της αγοράς και υψηλότερου κόστους για τους καταναλωτές. Περαιτέρω καθυστερήσεις είναι πιθανές, καθώς οι Βρυξέλλες και οι εθνικές κυβερνήσεις διαφωνούν για το ποιος θα πρέπει να κρατήσει τα έσοδα από το τέλος.
Η Ρουμανία ήταν η πρώτη που εισήγαγε τέλος 5 ευρώ τον Αύγουστο, ενώ η Πολωνία και η Ολλανδία εξετάζουν επίσης το ενδεχόμενο επιβολής χρέωσης, ανέφεραν οι κυβερνήσεις τους.
Ο Πολωνός αναπληρωτής υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Ντάριους Στάντερσκι, δήλωσε ότι η Βαρσοβία «εξετάζει διάφορες εθνικές λύσεις σε αυτόν τον τομέα, έχοντας ωστόσο κατά νου ότι μόνο οι λύσεις της ΕΕ θα είναι πλήρως αποτελεσματικές».
Το ολλανδικό υπουργείο Οικονομίας δήλωσε ότι είναι έτοιμο να αναλάβει δράση εάν το πράξουν και άλλοι, καθώς οι χρεώσεις τους θα εκτρέπουν τα δέματα σε άλλες χώρες. «Η Ολλανδία είναι θετική στην επιβολή εθνικού τέλους διακίνησης εάν το εισαγάγουν και άλλα κράτη μέλη, για να αποφευχθεί το φαινόμενο της «κοίτης νερού», ανέφερε.
Η Άννα Γερζέφσκα, διευθύντρια τελωνείων στη δανέζικη εταιρεία μεταφορών και logistics DSV, δήλωσε ότι οι κυβερνήσεις δέχονται πιέσεις από τους λιανοπωλητές της ΕΕ να αντιμετωπίσουν ένα «τσουνάμι ηλεκτρονικού εμπορίου».
Πιέσεις στην Κομισιόν
Ωστόσο, προειδοποίησε: «Οποιαδήποτε μονομερή μέτρα εφαρμοστούν από τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αγορές εκτός συνόρων, με τους εμπόρους να αναδρομολογούν τα δέματα ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω χωρών που δεν έχουν ακόμη εφαρμόσει τέλη διεκπεραίωσης και εκείνων όπου τα τέλη διεκπεραίωσης είναι χαμηλότερα». «Αυτό θα στρέβλωνε την αγορά και θα υπονόμευε την εναρμόνιση του τελωνειακού ελέγχου στην ΕΕ».
Ο Λαρς Κλίνγκμπαϊλ, υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, απέστειλε επιστολή στην Επιτροπή καλώντας την να επιταχύνει την εφαρμογή του τέλους σε ολόκληρη την ένωση, ώστε να τεθεί σε ισχύ στις αρχές του επόμενου έτους.
«Οι τελωνειακές αρχές και οι αρχές εποπτείας της αγοράς αντιμετωπίζουν αυξανόμενο φόρτο εργασίας και αναδύονται κίνδυνοι όσον αφορά την ασφάλεια και τη συμμόρφωση των προϊόντων, τα παράνομα εμπορεύματα, τη βιωσιμότητα και τον αθέμιτο ανταγωνισμό για τις υπεύθυνες εταιρείες», έγραψε σε επιστολή του που περιήλθε σε γνώση των Financial Times.
«Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το σημαντικό πολιτικό έργο εντός της ΕΕ μόνο συνεργαζόμενοι», είπε, ζητώντας την εισαγωγή «το συντομότερο δυνατό» του τέλους της ένωσης.
Το ενιαίο τέλος διεκπεραίωσης
Το προτεινόμενο τέλος διεκπεραίωσης της ΕΕ θα επιβάλλεται σε διαδικτυακές πλατφόρμες και αγορές. Οποιεσδήποτε χρεώσεις θα μπορούσαν να μετακυλιστούν στους καταναλωτές, καθιστώντας τις παραγγελίες ηλεκτρονικού εμπορίου εκτός ΕΕ πιο ακριβές και τιμολογώντας ορισμένες από αυτές εκτός αγοράς.
Το τέλος διεκπεραίωσης αποτελεί μέρος μιας μαζικής τελωνειακής αναμόρφωσης που θα δημιουργήσει έναν ενιαίο κόμβο σε ολόκληρη την ΕΕ για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας. Μέρος αυτής της προσπάθειας περιλαμβάνει την κατάργηση από την ΕΕ του ορίου των 150 ευρώ για την καταβολή τελωνειακών δασμών στα εμπορεύματα, με στόχο τη μείωση του όγκου των πακέτων χαμηλής αξίας που μεταφέρονται αεροπορικώς από χώρες όπως η Temu και η Shein .
Ωστόσο, η πίεση των Βρυξελλών να διοχετεύσουν τα έσοδα στον προϋπολογισμό της ΕΕ αντί να επιτρέπουν στις κυβερνήσεις να τα χρησιμοποιούν έχει επιβραδύνει την πρόοδο του σχεδίου, λένε διπλωμάτες. Χώρες που διαχειρίζονται μεγάλες ποσότητες δεμάτων, όπως το Βέλγιο και η Ολλανδία, αντιτίθενται στην ιδέα της παράδοσης των μετρητών στις Βρυξέλλες, ενώ αναγκάζονται να διενεργούν περισσότερους ελέγχους στα εμπορεύματα.
«Αυτό το τέλος διαχείρισης της Ένωσης, ως παραδοσιακός ίδιος πόρος [για τον προϋπολογισμό της ΕΕ], θα διατεθεί στην Ένωση μόνο από την 1η Ιανουαρίου 2028. Αυτό συμβαίνει επειδή τα κράτη μέλη και η Επιτροπή θα χρειαστούν λίγο χρόνο για να αναπτύξουν τους κατάλληλους μηχανισμούς για τη μεταφορά στον προϋπολογισμό της Ένωσης», δήλωσε εκπρόσωπος της επιτροπής.
Ωστόσο, οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να εισαγάγουν το δικό τους τέλος μέχρι τότε, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.