Επαινώντας το (περίπου) θετικό

Ο έπαινος της προσπάθειας όταν αυτή γίνεται με καλή πρόθεση, θα ενισχύσει την αυτοπεποίθηση του εργαζομένου και την επόμενη φορά το αποτέλεσμα θα είναι καλύτερο

Επαινώντας το (περίπου) θετικό

Στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, ο εντοπισμός και ανάδειξη της θετικής συμπεριφοράς και απόδοσης των εργαζομένων είναι βασική αρχή του αποτελεσματικού management. Ο έπαινος της θετικής δράσης και πορείας των ανθρώπων μας, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ανάπτυξής τους. Επιπλέον, αυτό δημιουργεί ένα κλίμα δημιουργίας, εμπιστοσύνης και προόδου -ατομικής και συλλογικής.

“Catch people doing something right” (Πιάστε τους ανθρώπους να κάνουν κάτι σωστό) προτείνει ο Ken Blanchard, καθηγητής και σύμβουλος επιχειρήσεων στο χώρο του management παγκοσμίως γνωστός για τις ριζοσπαστικές και ταυτόχρονα απολύτως εφαρμόσιμες στην πράξη απόψεις του.

Αυτή η αρχή είναι αρκετά διαδεδομένη, και αποδεκτή πλέον από την πλειονότητα των στελεχών. Είναι δοκιμασμένη και έχει αποδείξει την αξία της στη διάρκεια του χρόνου. Όταν επαινούμε τη θετική συμπεριφορά την ενισχύουμε, δημιουργώντας μια θετική, παραγωγική σχέση. Προφανώς, πρέπει να χειριστούμε και την αρνητική συμπεριφορά, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

Στη σφαίρα του “περίπου”

Ευλόγως προκύπτει το ερώτημα, πώς ταιριάζει με αυτό το θέμα η λέξη “περίπου”.

Ο έπαινος των θετικών είναι επιβεβλημένος. Των “περίπου θετικών” δημιουργεί πιθανή σύγχυση. Πότε, πώς και με ποιο μέτρο μπορεί να συμβαίνει αυτό;

Ας δώσουμε λοιπόν ένα παράδειγμα από την καθημερινή ζωή για να βοηθήσουμε τη σκέψη μας.

Όταν ένα μωρό αρχίζει να λέει τις πρώτες του λέξεις, δε χρειάζεται να περιμένουμε να πει καθαρά “νερό” για να του δώσουμε να πιει. Αν το κάνουμε, θα έχουμε ένα αφυδατωμένο μωρό! Η υποψία ότι προσπαθεί να αρθρώσει τη λέξη, μας χαροποιεί, του δίνουμε το μπουκάλι του, και το ενισχύουμε να πει σιγά-σιγά καθαρά τη συγκεκριμένη λέξη.

Στον κόσμο της διοίκησης τώρα. Όταν έχουμε την περίπτωση ενός άπειρου εργαζομένου ο οποίος μαθαίνει μια νέα δραστηριότητα, έχουμε το ανάλογο του παραπάνω παραδείγματος. Αυτόν τον εργαζόμενο, έχουμε καθήκον να εκπαιδεύσουμε στα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει. Να τον εποπτεύσουμε στην εφαρμογή τους. Να τον ανακατευθύνουμε όταν κάνει λάθος. Και να τον επαινέσουμε όταν είναι στη σωστή κατεύθυνση. “Σωστή κατεύθυνση” μπορεί να μην είναι η τέλεια εκτέλεση της εργασίας. Όμως, ο έπαινος της προσπάθειας όταν αυτή γίνεται με καλή πρόθεση, θα ενισχύσει την αυτοπεποίθηση του εργαζομένου, και την επόμενη φορά το αποτέλεσμα θα είναι καλύτερο. Θυμηθείτε: κανείς δεν ξεκινά από την απόλυτη επιτυχία. Όλα έχουν να κάνουν με τις προθέσεις, την εμπιστοσύνη και το κλίμα που υπάρχουν στο χώρο εργασίας.

Και πότε θα πάψουμε να επαινούμε το περίπου θετικό, περιμένοντας το απολύτως σωστό; Όταν έχουμε εξαντλήσει την εκπαίδευση και την απαιτούμενη καθοδήγηση του εργαζομένου, και όταν είμαστε βέβαιοι ότι το έργο που αναθέτουμε είναι σε αρμονία με τις ικανότητες και δυνατότητές του.
Τότε πράγματι, το περίπου σωστό είναι μη αποδεκτό…

Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων

OT FORUM - Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

6 και 7 Νοεμβρίου 2025 | Μικρό Χρηματιστήριο

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΗΤΕΣ
OT Originals
Περισσότερα από Experts

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο