Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας κατέκτησε το ήμισυ της εγχώριας αγοράς της σε λίγα μόλις χρόνια, συντρίβοντας τις πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων από κάποτε κυρίαρχες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Αλλά οι ξένοι παίκτες δεν ήταν οι μόνοι χαμένοι. Πολλές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες παλαιού τύπου είδαν επίσης τις πωλήσεις τους να καταρρέουν – και αντέδρασαν κατακλύζοντας τον κόσμο με οχήματα με κινητήρες ορυκτών καυσίμων που δεν μπορούσαν να πουλήσουν στην πατρίδα τους, όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του το Reuters.
Τα οχήματα που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 76% των κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων από το 2020 και οι συνολικές ετήσιες εξαγωγές αυξήθηκαν από 1 εκατομμύριο σε πιθανώς πάνω από 6,5 εκατομμύρια φέτος
Ενώ οι δυτικοί υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν επικεντρωθεί στην απειλή των έντονα επιδοτούμενων ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, προστατεύοντας τις αγορές τους με δασμούς, οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συμβατικών αυτοκινήτων σε χώρες, από την Πολωνία έως τη Νότια Αφρική και την Ουρουγουάη. Τα οχήματα που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 76% των κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων από το 2020 και οι συνολικές ετήσιες εξαγωγές αυξήθηκαν από 1 εκατομμύριο σε πιθανώς πάνω από 6,5 εκατομμύρια φέτος, σύμφωνα με στοιχεία της κινεζικής συμβουλευτικής εταιρείας Automobility.
Παγκόσμια επέκταση κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών
Η άνθηση των εξαγωγών βενζινοκίνητων οχημάτων οφείλεται στις ίδιες επιδοτήσεις και πολιτικές ηλεκτρικών οχημάτων που κατέστρεψαν τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των VW, GM και Nissan, χρηματοδοτώντας δεκάδες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών οχημάτων και πυροδοτώντας έναν καταστροφικό πόλεμο τιμών , σύμφωνα με έρευνα του Reuters. Το φαινόμενο υπογραμμίζει τις εκτεταμένες επιπτώσεις της κινεζικής βιομηχανικής πολιτικής, καθώς οι ξένοι ανταγωνιστές αγωνίζονται να συμβαδίσουν με τις εταιρείες που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση και επιδιώκουν τους στόχους του Πεκίνου να κυριαρχήσει σε κρίσιμους τομείς σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Οι εξαγωγές βενζινοκίνητων οχημάτων της Κίνας από μόνες τους -χωρίς να περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά- ήταν αρκετές πέρυσι για να την καταστήσουν τη μεγαλύτερη χώρα εξαγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο σε όγκο, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας και της κυβέρνησης.
Αυτή η περιγραφή της παγκόσμιας επέκτασης των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών βασίζεται σε μια ανασκόπηση του Reuters για τα δεδομένα πωλήσεων αυτοκινήτων σε δεκάδες χώρες και σε συνεντεύξεις με περισσότερα από 30 άτομα, συμπεριλαμβανομένων στελεχών από 11 κινεζικές και δύο δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, διευθυντές διανομής για κινεζικές μάρκες και ερευνητές της βιομηχανίας.
Η εισροή κινεζικών βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στις αναδυόμενες και δευτερεύουσες αγορές αντικατοπτρίζει μια σύγκρουση μεταξύ της τρέχουσας προώθησης των ηλεκτρικών οχημάτων από το Πεκίνο και των παλαιότερων πολιτικών που έχτισαν την εγχώρια βιομηχανία βενζινοκίνητων οχημάτων της Κίνας αξιοποιώντας την τεχνολογία των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών.

Οκτώ από τους δέκα μεγαλύτερους εξαγωγείς επιβατικών αυτοκινήτων της Κίνας πωλούν κυρίως οχήματα με βενζινοκινητήρα.
Μεταξύ των μεγαλύτερων εξαγωγέων είναι οι κρατικοί κολοσσοί, συμπεριλαμβανομένων των SAIC, BAIC, Dongfeng και Changan, οι οποίοι ιστορικά βασίζονταν σε κοινοπραξίες με ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες για κέρδη και τεχνογνωσία μηχανικής. Αυτές οι συνεργασίες ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980 ως άτυποι γάμοι που επιβλήθηκαν από το Πεκίνο ως τίμημα για την πρόσβαση των ξένων παικτών στην Κίνα. Πιο πρόσφατα, με την άνοδο καινοτόμων ιδιωτικών κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων, με επικεφαλής την BYD, οι πωλήσεις αυτών των κοινοπραξιών έχουν καταρρεύσει. Οι ετήσιες πωλήσεις της SAIC-GM στην Κίνα, για παράδειγμα, μειώθηκαν από περισσότερα από 1,4 εκατομμύρια οχήματα σε 435.000 μεταξύ 2020 και 2024, σύμφωνα με στοιχεία της SAIC.
Τώρα, αυτοί οι κρατικοί παίκτες συγκεντρώνουν πωλήσεις σε εξαγωγικές αγορές που κάποτε ανήκαν στις ίδιες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι οι συνεργάτες τους στην Κίνα. Οι εξαγωγές της SAIC -κυρίως των δικών της μαρκών, χωρίς την GM- εκτοξεύτηκαν από σχεδόν 400.000 ετησίως το 2020 σε πάνω από ένα εκατομμύριο πέρυσι.

Ο Jelte Vernooij, διευθυντής της Dongfeng για την Κεντρική Ευρώπη, σε αντιπροσωπεία στη Βαρσοβία. Περισσότερες από 30 κινεζικές μάρκες έχουν ξεκινήσει ή ανακοινώσει πωλήσεις στην Πολωνία από το 2023, πολλές από τις οποίες πωλούν κυρίως ή αποκλειστικά βενζινοκίνητα οχήματα
Οι εξαγωγές σχεδόν 250.000 οχημάτων της Dongfeng πέρυσι, σχεδόν τετραπλάσιες μέσα σε πέντε χρόνια, αποδείχθηκαν κρίσιμες, καθώς οι πωλήσεις οχημάτων μέσω των συνεργασιών της στην Κίνα με την Honda και τη Nissan εισήλθαν σε μια «πτωτική πορεία», δήλωσε ο Jelte Vernooij, διευθυντής της Dongfeng για την Κεντρική Ευρώπη.
Ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων της Κίνας είναι η Chery, της οποίας οι παγκόσμιες πωλήσεις εκτοξεύτηκαν από 730.000 οχήματα σε 2,6 εκατομμύρια μεταξύ 2020 και 2024
Οι ετήσιες παγκόσμιες πωλήσεις της Dongfeng έχουν μειωθεί κατά ένα εκατομμύριο οχήματα από το 2020, σε λιγότερα από 2 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα έγγραφα της εταιρείας. Ωστόσο, ο Vernooij δεν ανησυχεί για το μέλλον της Dongfeng – επειδή έχει την υποστήριξη του Πεκίνου.
«Το γεγονός ότι είμαστε κρατικοί είναι το κλειδί», είπε. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα επιβιώσουμε».
Δεν υπάρχει επίσης αμφιβολία ότι, προς το παρόν, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πωλούνται καλύτερα σε αγορές δεύτερης κατηγορίας, όπως η Ανατολική Ευρώπη, η Λατινική Αμερική και η Αφρική, με σπάνιες υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Μακροπρόθεσμα, το Πεκίνο στοχεύει να κυριαρχήσει στα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά οχήματα παγκοσμίως. Αλλά στο μεταξύ, πολλές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δημιουργούν εμπορικά σήματα στο εξωτερικό προσφέροντας στους πελάτες ό,τι θέλουν.

Η Κίνα έχει ξεπεράσει όλες τις άλλες μεγάλες χώρες εξαγωγής αυτοκινήτων από το 2020.
Ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων της Κίνας είναι η Chery, της οποίας οι παγκόσμιες πωλήσεις εκτοξεύτηκαν από 730.000 οχήματα σε 2,6 εκατομμύρια μεταξύ 2020 και 2024. Η Chery, η οποία έχει κρατικούς και ιδιώτες ιδιοκτήτες, αύξησε τις ετήσιες εξαγωγές της κατά την περίοδο αυτή κατά περίπου ένα εκατομμύριο μονάδες – βασιζόμενη κυρίως στα βενζινοκίνητα οχήματα που αποτελούν τα τέσσερα πέμπτα των πωλήσεών της. Οι 10 κορυφαίοι εξαγωγείς της Κίνας περιλαμβάνουν πέντε άλλες κρατικές αυτοκινητοβιομηχανίες και δύο ιδιωτικές, την Geely και την Great Wall Motor, που πωλούν επίσης περισσότερα βενζινοκίνητα οχήματα από ό,τι ηλεκτρικά οχήματα.
Μόνο δύο από τους 10 κορυφαίους εξαγωγείς αυτοκινήτων της Κίνας επικεντρώνονται αποκλειστικά σε οχήματα με μπαταρία. Ένας από αυτούς είναι η αμερικανική πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla. Η άλλη είναι η BYD, η οποία πουλάει μόνο ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά. Η επέκταση της BYD στο εξωτερικό φέτος την έχει καταστήσει τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα της Κίνας και έχει στρέψει τις εξαγωγές της χώρας προς τα plug-in αυτοκίνητα. Παρόλα αυτά, οι εξαγωγές βενζινοκίνητων οχημάτων της Κίνας αναμένεται να ξεπεράσουν τα 4,3 εκατομμύρια και αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα δύο τρίτα του συνόλου του τρέχοντος έτους.
Διευθυντές εξωτερικού των Chery, Dongfeng και μιας άλλης κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας, της FAW, δήλωσαν στο Reuters ότι η σκληρά ανταγωνιστική αγορά αυτοκινήτων της Κίνας έχει καταστήσει τις εξαγωγές απαραίτητες για την ανάπτυξη και τα κέρδη των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο Giles Taylor, παγκόσμιος αντιπρόεδρος σχεδιασμού στην FAW, πιστεύει ότι ορισμένοι εγχώριοι ανταγωνιστές απέχουν μια αποτυχία προϊόντος από την πτώχευση.
«Η Κίνα είναι τόσο πολυπληθής σε αυτοκινητοβιομηχανίες», είπε. «Βρίσκεται ακριβώς στα πρόθυρα του να καταστρέψει την οικονομία».
Οι περισσότερες μάρκες έχουν επικεντρωθεί στις εξαγωγές βενζινοκίνητων αυτοκινήτων, ανέφεραν οι διευθυντές, απλώς επειδή είναι πιο εύκολο να πωληθούν στις περισσότερες περιοχές. «Μπορούμε να βελτιώσουμε την προσφορά μας για κάθε αγορά», δήλωσε ο Nic Thomas, διευθυντής μάρκετινγκ της Changan στην Ευρώπη.
Τα στελέχη των παγκόσμιων αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν αναγνωρίσει ευρέως ότι οι ανερχόμενοι Κινέζοι ανταγωνιστές αποτελούν σοβαρή ανταγωνιστική απειλή, κυρίως όμως στο πλαίσιο των καινοτόμων και οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων τους και όχι των βενζινοκίνητων μοντέλων.
Μερικοί παλαιοί παίκτες δηλώνουν έτοιμοι για τη μάχη. Ο Alexander Seitz, επικεφαλής της Volkswagen στη Νότια Αμερική, δήλωσε ότι «δεν φοβάται τους Κινέζους».
«Τους σέβομαι ως ανταγωνιστές», είπε. «Είναι ευπρόσδεκτοι να ενταχθούν στο πάρτι».
Σε απάντηση στον κινεζικό ανταγωνισμό, η Volkswagen επιδιώκει να εξάγει αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα σε περισσότερες αγορές του εξωτερικού.
Ένας εκπρόσωπος της GM επισήμανε τις δηλώσεις της διευθύνουσας συμβούλου Mary Barra τον Οκτώβριο ότι η εταιρεία στοχεύει να ανταγωνιστεί τους Κινέζους αντιπάλους «με τη σωστή τεχνολογία, στο σωστό κόστος».
































