Δεν πρόκειται απλώς για πωλήσεις ακινήτων, αλλά για μια συνειδητή, επιθετική αναδιάρθρωση χαρτοφυλακίου, πλήρως ευθυγραμμισμένη με τις διεθνείς τάσεις στο real estate. Το μήνυμα αυτό εξέπεμψε η διοικητική ομάδα της Prodea μιλώντας χθες σε δημοσιογράφους αναλύοντας την απόφαση πώλησης ενός σημαντικού αριθμού ακινήτων στην Εθνική Τράπεζα και στον όμιλο Παπαλέκα και τη στρατηγική στροφή εταιρείας σε δύο κλάδους με ισχυρό επενδυτικό momentum: το luxury, high end hospitality και τα logistics.
Tα έσοδα από τις πωλήσεις κατευθύνονται πρωτίστως στη μείωση του δανεισμού κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ, οδηγώντας το LTV στο 50%, ενώ το υπόλοιπο θα τροφοδοτήσει νέες επενδύσεις αλλά και διανομές προς τους μετόχους
«Πήραμε την ευκαιρία, όπως λένε και οι Άγγλοι take the chips on the table» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, Χριστόφορος Παπαχριστοφόρου ενώ ο διευθύνων σύμβουλος Αριστοτέλης Καρυτινός έσπευσε να υπερθεματίσει λέγοντας πως «όταν βρίσκεις την ευκαιρία, πουλάς». Οι αποεπενδύσεις αυτές, όπως εξήγησαν, αφορούσαν σε ακίνητα που η Prodea απέκτησε τα τελευταία 12-15 έτη και στην πορεία του χρόνου κατέγραψαν αποτιμητικές υπεραξίες οι οποίες υλοποιήθηκαν πλέον.
Πού θα κατευθυνθούν τα έσοδα για την Prodea
Σύμφωνα με τους ίδιους, τα έσοδα από τις πωλήσεις κατευθύνονται πρωτίστως στη μείωση του δανεισμού κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ, οδηγώντας το LTV στο 50%, ενώ το υπόλοιπο θα τροφοδοτήσει νέες επενδύσεις αλλά και διανομές προς τους μετόχους. Η χρηματοοικονομική εξυγίανση αποτελεί, όπως τονίστηκε, βασική προϋπόθεση για την επόμενη φάση ανάπτυξης.
Κεντρικός πυλώνας της νέας Prodea είναι το hospitality, ο τομέας της φιλοξενίας, με αιχμή τη Mediterranean Hospitality Venture (MHV). Σήμερα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο της αξίας του χαρτοφυλακίου, ωστόσο –όπως ειπώθηκε– «στην πορεία αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί». Ο πυλώνας αριθμεί ήδη εννέα ξενοδοχεία, η πλειονότητα των οποίων διαχειρίζεται ή επιβλέπεται από την ίδια την MHV και τον όμιλο Prodea, με στόχο τη μεγιστοποίηση των αποδόσεων και τον αυστηρό έλεγχο του λειτουργικού κινδύνου.
Επενδύσεις 340 εκατ. ευρώ για νέα ξενοδοχεία
Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες για τον τομέα του luxury hospitality σε ορίζοντα τετραετίας εκτιμώνται σε 350 εκατ. ευρώ, με τα κεφάλαια να είναι ήδη εξασφαλισμένα. Ανάμεσα στα projects που υλοποιούνται είναι οι νέες μονάδες στις Κυκλάδες (Μύκονο και Πάρο) αλλά και στην Ιταλία, όπου εκεί θα δημιουργηθούν εντός της μονάδας και δυο εστιατόρια Nammos.
Σύμφωνα με τον κ. Καρυτινό, στόχος είναι τα κλειδιά να φθάσουν τα 2.000 την επόμενη τριετία και –εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες ευκαιρίες– ακόμη και τα 3.000. «Οι πρωταθλητές είναι στο luxury. Κάνουμε πολυτελή δωμάτια. Εκεί ποντάρουμε, εκεί είναι η διαφορά μας», επεσήμανε, προσθέτοντας ότι εξετάζονται επιλεκτικά αγορές όπως η Ισπανία, αν και όπως παραδέχθηκε είναι overpriced» (υπερεκτιμημένη σε αξίες).
Στο επίκεντρο των ξένων επενδυτών τα logistics
Τα logistics αναδεικνύονται σε δεύτερο στρατηγικό πυλώνα, ο οποίος σύμφωνα με τα στελέχη της Prodea θα αποκτήσει σύντομα και διακριτή εταιρική δομή. Σήμερα η Prodea διαθέτει σύγχρονες αποθήκες περίπου 140 χιλ. τ.μ. που εκμισθώνονται και παράγουν εισόδημα, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη αναπτύξεις για άλλα 130 χιλ. τ.μ. και εξετάζεται νέο pipeline περίπου 120 χιλ. τ.μ. Η πρόσφατη απόκτηση έκτασης στο Μαρκόπουλο Αττικής, όπου θα ανεγερθούν αποθήκες 30 χιλ. τ.μ., εντάσσεται σε αυτό το σχέδιο. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Prodea, ο στόχος είναι ξεκάθαρος: η δημιουργία ενός κορυφαίου τοπικού πρωταθλητή, βασισμένου σε άριστη τεχνική, επενδυτική και διαχειριστική τεχνογνωσία και σε μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή προοπτική.
Στόχος 300 χιλ. τμ. και εισόδημα 25 εκατ.
Περιοχές-κλειδιά θεωρούνται ο Ασπρόπυργος, το Μαρκόπουλο και η Θεσσαλονίκη, η οποία –κατά τη διοίκηση– είναι «η επόμενη καλή αγορά για logistics». Σήμερα η εταιρεία διαθέτει 140 χιλ. τ.μ. που παράγουν εισόδημα 18 εκατ. ευρώ, με στόχο να ξεπεράσει τα 300 χιλ. τ.μ. και τα 25 εκατ. ευρώ ετήσιο εισόδημα στην επόμενη διετία.
Η μελλοντική δομή της Prodea
Σε ό,τι αφορά τη μελλοντική δομή της Prodea, η διοίκηση άφησε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. «Δεν είναι ξεκάθαρη ακόμη. Μπορεί να δημιουργηθεί μια εταιρεία με χαρτοφυλάκιο 2 δισ. ευρώ μόνο στα τουριστικά. Είναι στα ενδεχόμενα να εξελιχθούμε σε καθαρή ξενοδοχειακή εταιρεία», ανέφερε ο κ. Παπαχριστοφόρου, τονίζοντας πως στόχος είναι η δημιουργία εξειδικευμένων τομέων που θα μπορούν να προσελκύσουν συνεπενδυτές. «Στην holding δεν βλέπουμε κάτι μεγάλο σε είσοδο επενδυτή. Έχουμε αρκετές ιδέες. Δώστε μας λίγους μήνες και θα επανέλθουμε», υπογράμμισε.
Το ενδεχόμενο εξόδου από το ΧΑ
Ακόμη και το ενδεχόμενο του delisting (έξοδος από το Χρηματιστήριο Αθηνών) παραμένει στο τραπέζι. «Δεν είναι πιθανό, αλλά δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε. Είναι πολύ νωρίς. Σε δύο χρόνια από σήμερα θα ληφθούν οι αποφάσεις. Το Χρηματιστήριο δεν είναι πάντα απώτερος στόχος. Μόλις το 10% του real estate παγκοσμίως είναι εισηγμένο – το μεγάλο παιχνίδι γίνεται εκτός ταμπλό», σημείωσε με έμφαση ο κ. Καρυτινός.



































