Όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση αύξησε τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV) το 2024, η λογική ήταν απλή: αν αυξηθούν οι τιμές και με αυτόν τον τρόπο να μειωθούν οι εισαγωγές. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Kiel Institute, ένα think-tank, εκτίμησε ότι οι υψηλότεροι δασμοί θα προκαλούσαν πτώση των κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων κατά 25%. Μετά από περισσότερο από ένα χρόνο, αυτή η πρόβλεψη αποδείχθηκε λανθασμένη, σύμφωνα με δημοσίευμα του Economist.
Σύμφωνα με την τελωνειακή υπηρεσία της Κίνας, οι εξαγωγές αυτοκινήτων προς την Ευρώπη αυξήθηκαν σε σχεδόν 1,2 εκατομμύρια τους 12 μήνες έως τον Νοέμβριο, σημειώνοντας αύξηση 26% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η αποτυχία της Ευρώπης να ανακόψει την άνοδο των αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής έχει λιγότερη σχέση με τους χαμηλούς δασμούς και περισσότερο με την ικανότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών να τους παρακάμπτουν.
Οι δασμοί προς την Κίνα
Οι δασμοί της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σχεδιάστηκαν για να αντιμετωπίσουν αυτό που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποκαλεί «άδικη επιδότηση» των κινεζικών παραγωγών από το κράτος και να αποκαταστήσουν «ισότιμους όρους ανταγωνισμού». Ωστόσο, αντί να επιβάλει ενιαίο δασμό σε όλα τα κινεζικά αυτοκίνητα, η ΕΕ επέλεξε μια εξατομικευμένη προσέγγιση.
Επιπλέον δασμοί επιβλήθηκαν μόνο στα αυτοκίνητα που λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρία, με βάση το εκτιμώμενο επίπεδο κρατικής στήριξης κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων. Επιπλέον του υφιστάμενου εισαγωγικού δασμού 10% της ΕΕ, η BYD (ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας) αντιμετώπισε επιπλέον δασμό 17%, οι μάρκες που ανήκουν στην Geely 18,8% και η SAIC 35,3%. Άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων υπόκεινται σε δασμούς 20,7%. Τα υβριδικά οχήματα εξαιρέθηκαν.
Αλλαγή πορείας
Αντί να υποχωρήσουν, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες άλλαξαν πορεία, στρέφοντας την προσοχή τους από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα υβριδικά, τα οποία συνδυάζουν ηλεκτρικούς κινητήρες με βενζινοκινητήρες. Αυτή η αλλαγή είναι εμφανής στα στοιχεία. Ενώ οι μηνιαίες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 12% το περασμένο έτος, οι εξαγωγές υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 155%, αν και από χαμηλή βάση.
«Ήταν μόνο θέμα χρόνου πριν οι Κινέζοι κατασκευαστές αλλάξουν τη στρατηγική τους», δήλωσε πρόσφατα η Beatrix Keim του Γερμανικού Κέντρου Έρευνας Αυτοκινήτων στην γερμανική εφημερίδα Handelsblatt. Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι πλέον το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα των εξαγωγών αυτοκινήτων της Κίνας, ξεπερνώντας τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα.
Το αποτέλεσμα είναι ήδη ορατό στις εκθέσεις αυτοκινήτων της Ευρώπης. Σύμφωνα με την εταιρεία παροχής δεδομένων Dataforce, οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν το 13% των πωλήσεων υβριδικών οχημάτων στην ήπειρο τον Οκτώβριο, από μόλις 3% ένα χρόνο νωρίτερα (βλ. διάγραμμα). Το μερίδιό τους στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από 8% σε 12% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν πλέον το ένα τρίτο των εξαγωγών επιβατικών αυτοκινήτων της Κίνας. Με βάση τις τρέχουσες τάσεις, θα ξεπεράσουν τα ηλεκτρικά και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μέχρι τα μέσα του 2026.
Μεταφορά των κινέζικων εργοστασίων στην Ευρώπη
Αυτή η αλλαγή αντικατοπτρίζει επίσης μια ευρύτερη απώλεια δυναμικής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υιοθέτηση των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν πιο αργή από ό,τι είχαν προβλέψει οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής. Στις 16 Δεκεμβρίου, η ΕΕ ακύρωσε τα σχέδια για την απαγόρευση της πώλησης βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035. Ωστόσο, τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος.
Η ελκυστικότητά τους προέρχεται από την τιμή τους. Για να την προστατευτούν, οι Κινέζοι κατασκευαστές μεταφέρουν όλο και περισσότερο την παραγωγή τους στην ΕΕ, παρακάμπτοντας τους εισαγωγικούς δασμούς με κόστος την αύξηση των τοπικών δαπανών τους. Τον Σεπτέμβριο, η Xpeng ξεκίνησε την παραγωγή των μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων G6 και G9 στο Γκρατς της Αυστρίας. Αυτόν τον μήνα, η BYD άρχισε να εγκαθιστά μια γραμμή παραγωγής στο Σέγκεντ της Ουγγαρίας, το πρώτο της εργοστάσιο εντός της ΕΕ. Το 2026, η Chery θα αρχίσει να συναρμολογεί ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα σε ένα κλειστό εργοστάσιο της Nissan στη Βαρκελώνη.














![Airbnb: Πρόταση για σύσταση ταμείου για τη στεγαστική κρίση [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/airbnb.jpg)























