Η πρώτη φάση του ευρωπαϊκού και πρώτου στον κόσμο Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα είναι πραγματικότητα.
Σήμερα 1η Οκτωβρίου 2023 εγκαινιάστηκε η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιβολή δασμών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε εισαγόμενο χάλυβα, τσιμέντο και άλλα προϊόντα, στην προσπάθειά της να εμποδίσει τα περισσότερα ρυπογόνα ξένα προϊόντα να υπονομεύσουν την πράσινη μετάβασή της.
Κομισιόν: Πράσινο φως για τους μεταβατικούς κανόνες του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα
Η απόφαση αυτή, που πρακτικά δεν θα έχει ισχύ μέχρι το 2026, δηλαδή δεν θα εισπράττονται ακόμη τα τέλη εκπομπών, έχει προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις, με πιο πρόσφατη της Κίνας –για αυτονόητους λόγους- η οποία, μέσω του κορυφαίου απεσταλμένου της για το κλίμα, προέτρεψε τις χώρες να μην καταφεύγουν σε «μονομερή μέτρα».
Σήμερα, ωστόσο, σηματοδοτείται η έναρξη της αρχικής φάσης του Μηχανισμού Προσαρμογής Συνόρων Άνθρακα (CBAM), καθώς οι εισαγωγείς της ΕΕ θα πρέπει να αναφέρουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου που ενσωματώνονται κατά την παραγωγή εισαγόμενων ποσοτήτων σιδήρου και χάλυβα, αλουμινίου, τσιμέντου, ηλεκτρικής ενέργειας, λιπασμάτων και υδρογόνου.
Οι εισαγωγείς θα πρέπει από το 2026 να αγοράζουν πιστοποιητικά για να καλύπτουν αυτές τις εκπομπές CO2, προκειμένου οι ξένες βιομηχανίες να αντιμετωπίζονται ισότιμα με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να αγοράζουν τις άδειες από την αγορά άνθρακα για τη ρύπανση που προκαλούν.
Όπως έχει δηλώσει ο ευρωπαίος επίτροπος για την οικονομία, Πάολο Τζεντιλόνι, στόχος είναι να ενθαρρυνθεί μια παγκόσμια στροφή σε πιο πράσινη παραγωγή και να αποτραπεί η μετεγκατάσταση των ευρωπαίων κατασκευαστών σε χώρες με λιγότερο απαιτητικά περιβαλλοντικά πρότυπα.
Σκοπός είναι επίσης να τους προστατεύσει από έναν άνισο ανταγωνισμό ξένων επιχειρήσεων, την ώρα που επενδύουν για να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά 55% έως το 2030 από τα επίπεδα του 1990.
Εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Βρετανία και την Ουκρανία δήλωσαν στο Reuters ότι αναμένουν μικρό αρχικό αντίκτυπο κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής φάσης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι η συνοριακή εισφορά είναι σύμφωνη με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, καθώς αντιμετωπίζει εξίσου ξένες και εγχώριες επιχειρήσεις και επιτρέπει εκπτώσεις από τα συνοριακά τέλη για τυχόν τιμές άνθρακα που έχουν ήδη καταβληθεί στο εξωτερικό.
Ο CBAM δεν έχει να κάνει με την προστασία του εμπορίου. Έχει να κάνει με την προστασία της φιλοδοξίας της ΕΕ για το κλίμα – και την επιδίωξη να αυξήσει τον αντίστοιχο στόχο για το κλίμα παγκοσμίως, απάντησε ο Τζεντιλόνι σε ερώτηση του Reuters.
Η ευρωπαϊκή ένωση βιομηχανίας σιδήρου και χάλυβα Eurofer, η οποία ήταν στην πρώτη γραμμή εκείνων στην Ευρώπη που αναζητούσαν δασμούς στα σύνορα, είπε ότι η αρχική φάση θα δοκιμάσει πόσο στεγανή είναι η CBAM στην αποφυγή της μετατόπισης της βιομηχανικής παραγωγής στο εξωτερικό σε χώρες με λιγότερο φιλόδοξες κλιματικές πολιτικές.
Latest News
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως
Έρχεται ο συνθετικός καφές: Φθηνός και ... «πράσινος»
Ο ψευδοκαφές μπορεί να παραχθεί με την επεξεργασία μιας σειράς συστατικών, από τα ρεβίθια και τα κουκούτσια των χουρμάδων έως τους σπόρους Ramon
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων