Η μεγάλη ζήτηση για προϊόντα καθώς η οικονομία παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης παρά την πανδημία έχει εκτοξεύσει ξανά στα ύψη τα μεταφορικά κόστη στη ναυτιλία. Αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αυξήσεις που μπορεί τώρα να περάσουν στην τσέπη των καταναλωτών, αλλά και για απότομη ενίσχυση του πληθωρισμού.

Οι τιμές για μεταφορά προϊόντων με εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) διαμορφώνονται ήδη κοντά σε ιστορικά υψηλά εδώ και αρκετούς μήνες, παρά το γεγονός ότι υπό διαφορετικές συνθήκες την περίοδο αυτή καταγραφόταν υποχώρηση τιμών.

Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών κοντέινερ της εταιρείας ερευνών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη ναυτιλία Drewry, που παρουσιάζει σήμερα ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος», οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας έχουν φτάσει τα 7.850 δολάρια καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 400% σε ετήσια βάση.

Οι τιμές από τη Σαγκάη στη Γένοβα έχουν διαμορφωθεί στα 7.540 δολάρια με αύξηση άνω του 300% σε ετήσια βάση. Από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες οι τιμές διαμορφώνονται στα 4.200 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών, ποσό αυξημένο κατά 150% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι. Για να  μεταφερθεί ένα τέτοιο κοντέινερ από τη Σαγκάη στη Νέα Υόρκη οι τιμές έχουν διαμορφωθεί πλέον στα 6.700 δολάρια καταγράφοντας αύξηση άνω του 130%.

Κατά μέσο όρο οι τιμές μεταφοράς κοντέινερ από την Ασία προς όλο τον κόσμο έχουν παρουσιάσει το τελευταίο διάστημα αύξηση της τάξης του 25% με 50% σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Platts που επικαλείται το Bloomberg.

 Οι αιτίες για την κατάσταση αυτή είναι πολλές. Η βασικότερη είναι η έκρηξη της ζήτησης για προϊόντα σε όλο τον κόσμο, κυρίως από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Επίσης στρέβλωση της αγοράς δημιουργεί ο συνωστισμός σε πολλά λιμάνια λόγω της κατάστασης αυτής αλλά και η έλλειψη πλέον ικανού αριθμού πλοίων για να μεταφέρουν τα κοντέινερ, καθώς και εργατών για να τα ξεφορτώσουν και φορτηγών για να τα μεταφέρουν.

Πρόβλημα αποτελεί εξάλλου και η ίδια η έλλειψη κοντέινερ καθώς πολλά έχουν ξεμείνει σε λιμάνια ή απλά δεν φτάνει πια ο αριθμός τους. Τα προβλήματα αυτά δεν αναμένεται να επιλυθούν σύντομα, λένε παράγοντες της αγοράς.

 Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας (World Shipping Council) που εκπροσωπεί τις ναυτιλιακές εταιρείες αναφέρει ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα παρουσιάζονται στην ξηρά και πως η αγορά εξακολουθεί να οδηγείται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Όταν η ζήτηση ξεπερνά τη μεταφορική ικανότητα στο μέγεθος που βλέπουμε σήμερα, οι τιμές θα αυξηθούν, επισημαίνει στο Bloomberg ο Τζον Μπάτλερ που είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του WSC.

 Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν δύο σαιζόν με μεγάλη αιχμή κάθε χρόνο. Η μία είναι πριν την κινεζική πρωτοχρονιά όταν οι εταιρείες σπεύδουν να αγοράσουν προϊόντα πριν να κλείσουν τα κινεζικά εργοστάσια για τις γιορτές. Η δεύτερη είναι μετά τα τέλη του καλοκαιριού όταν οι εταιρείες αρχίζουν  να στοκάρουν ενόψει της περιόδου των Χριστουγέννων. Υπήρχε αισιοδοξία ότι φέτος η ενδιάμεση περίοδος μεταξύ των δύο αυτών περιόδων αιχμής θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξάλειψη καθυστερήσεων στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ, αλλά το ολιγοήμερο μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ αύξηση περισσότερο τα προβλήματα.

Ενδεικτική είναι η ανάλυση του οίκου αξιολόγησης Fitch για τα αυξημένα κόστη θαλάσσιων μεταφορών και τις ανοδικές πιέσεις που έχουν προκαλέσει στον πληθωρισμό. Τα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας στις παγκόσμιες αγορές θαλάσσιων μεταφορών και ημιαγωγών αυξάνουν τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις στον πληθωρισμό, λέει ο Fitch Ratings σε πρόσφατη ανάλυσή της.

 Η παγκόσμια ζήτηση κατασκευής ανακάμπτει έντονα, αντικατοπτρίζοντας την έντονη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη και άλλα διαρκή αγαθά από τους καταναλωτές. Σημαντικό ρόλο για αυτό έχουν διαδραματίσει οι συνεχιζόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ και η ανάκαμψη στην Κίνα, αναφέρεται ακόμη.

Το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανακάμψει πιο γρήγορα από όσο αναμενόταν, εκτιμά η Fitch.

«Σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξήθηκε από τον Νοέμβριο. Τα ποσοστά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί έως και τέσσερις φορές σε ορισμένες διαδρομές. Το πρόσφατο προσωρινό κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ έχει εντείνει τα σημεία συμφόρησης», αναφέρει ακόμη ο οίκος αξιολογήσεων.

Η Fitch αναφέρει ότι τα προβλήματα που οδηγούν σε στρεβλώσεις θα μειωθούν από το δεύτερο φετινό εξάμηνο Σημειώνει επίσης ότι τα ποσοστά πληθωρισμού στους τομείς των υπηρεσιών και η αύξηση των μισθών παραμένουν χαμηλά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, αλλά κι ότι οι βραχυπρόθεσμες ανοδικές πιέσεις στις τιμές είναι σημαντικές και αυξάνονται. Τα δεδομένα ισοζυγίου πληρωμών δείχνουν ότι το κόστος των υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματικών μεταφορών ήταν 32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020 (το 0,2% του ΑΕΠ της χώρας) και 51 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ των 27 για το 2019 (το 0,4% του ΑΕΠ).

Αγορές θαλάσσιων μεταφορών και ημιαγωγών αυξάνουν τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις στον πληθωρισμό

Η παγκόσμια ζήτηση κατασκευής ανακάμπτει έντονα, αντικατοπτρίζοντας την έντονη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη και άλλα διαρκή αγαθά από τους καταναλωτές. Σημαντικό ρόλο για αυτό έχουν διαδραματίσει οι συνεχιζόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ και η ανάκαμψη στην Κίνα, αναφέρεται ακόμη.

Το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανακάμψει πιο γρήγορα από όσο αναμενόταν, εκτιμά η Fitch. «Σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξήθηκε από τον Νοέμβριο. Τα ποσοστά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί έως και τέσσερις φορές σε ορισμένες διαδρομές. Το πρόσφατο προσωρινό κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ έχει εντείνει τα σημεία συμφόρησης», αναφέρει ακόμη ο οίκος αξιολογήσεων.

Η Fitch αναφέρει ότι τα προβλήματα που οδηγούν σε στρεβλώσεις θα μειωθούν από το δεύτερο φετινό εξάμηνο 

Σημειώνει επίσης ότι τα ποσοστά πληθωρισμού στους τομείς των υπηρεσιών και η αύξηση των μισθών παραμένουν χαμηλά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, αλλά κι ότι οι βραχυπρόθεσμες ανοδικές πιέσεις στις τιμές είναι σημαντικές και αυξάνονται. Τα δεδομένα ισοζυγίου πληρωμών δείχνουν ότι το κόστος των υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματικών μεταφορών ήταν 32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020 (το 0,2% του ΑΕΠ της χώρας) και 51 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ των 27 για το 2019 (το 0,4% του  ΑΕΠ).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα