Οι αυξανόμενες εισαγωγές μετάλλων, σιτηρών και άλλων προϊόντων της Κίνας ενισχύουν τον τομέα της ναυτιλίας χύδην στο κέντρο της παγκόσμιας βιομηχανικής παραγωγής.

Οι ημερήσιες τιμές ναύλων για τα πλοία capesize, οι μεγαλύτεροι μεταφορείς χύδην, ανέβηκαν σε υψηλό 18 μηνών αυτήν την εβδομάδα στα $35.000περίπου και ο δείκτης Baltic Dry Index, ο οποίος παρακολουθεί το κόστος θαλάσσιας μετακίνησης εμπορευμάτων, έφτασε στο υψηλό 10 ετών των 2.808 την Δευτέρα.

«Ήταν μια θεαματική περίοδος, που είναι πολύ εκτός εποχής», δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας στο ναυτιλιακό οργανισμό Bimco. «Κανονικά η ζήτηση μειώνεται κατά περίπου 9% από το τέταρτο στο πρώτο τρίμηνο. Δεν έχουμε δει τέτοια ζήτηση εδώ και πολύ καιρό».

Η ανάκαμψη ακολουθεί μια απότομη πτώση στις αρχές του περασμένου έτους καθώς η εργοστασιακή παραγωγή κατέρρευσε στην αρχή της πανδημίας. Η Κίνα τώρα αυξάνει τις επενδύσεις της στη βιομηχανική παραγωγή για να τροφοδοτήσει την οικονομική ανάπτυξη και η ζήτηση των καταναλωτών στις δυτικές οικονομίες αυξάνεται ακόμη πιο πολύ.

Κατά το πρώτο τρίμηνο, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα στην Κίνα αυξήθηκαν 7,9% και 9%, αντίστοιχα, από πριν από ένα χρόνο, δήλωσε η Bimco.

Οι κινεζικές εισαγωγές κινούν την αγορά

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας εμπορευμάτων στον κόσμο, αποτελώντας περίπου το 45% της ναυτιλιακής αγοράς ξηρού φορτίου, και τα στελέχη της ναυτιλίας λένε ότι η πορεία αυτή  φαίνεται ότι θα διαρκέσει και το καλοκαίρι.

«Η Κίνα και άλλες οικονομίες που εισάγουν χύδην εμπορεύματα ενισχύονται γρήγορα», δήλωσε ο Hamish Norton, πρόεδρος της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη εταιρείας Star Bulk Carriers Corp, η οποία εκμεταλλεύεται 128 πλοία. «Σίδηρος, άνθρακας, δημητριακά, όλα βαίνουν καλώς ταυτόχρονα. Δεν υπάρχει τομέας χαλάρωσης. Είμαι αρκετά αισιόδοξος για μια εκτεταμένη περίοδο ισχυρού περιθωρίου».

Οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας από την πανδημία βοήθησαν επίσης να ωθήσουν περισσότερα αγαθά στις θαλάσσιες μεταφορές καθώς οι εισαγωγείς προσπαθούν να ξεπεράσουν τις καθυστερήσεις και τα εμπόδια.

Κλειδί ο άνθρακας

Ο μεταφερόμενος από την Seaborne άνθρακας στην Κίνα, για παράδειγμα, έχει αυξηθεί από πέρυσι, επειδή οι νταλίκες που μεταφέρουν το ορυκτό από τη Μογγολία δεν μπορούν να διασχίσουν τα κινεζικά σύνορα λόγω των περιορισμών του Covid-19.

Απαιτείται μεταλλουργικός άνθρακας για την παραγωγή μεταλλεύματος σιδήρου και οι μεσίτες δήλωσαν ότι αναμένουν τεράστιες αποστολές άνθρακα με προορισμό την Κίνα από την Ινδονησία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική φέτος μαζί με μια σταδιακή εξομάλυνση των εισαγωγών από την Αυστραλία.

Τα φορτία άνθρακα από την Αυστραλία έχουν αποκλειστεί στα κινεζικά λιμάνια κατά το παρελθόν έτος μετά από μια διπλωματική διαμάχη μεταξύ της Καμπέρα και του Πεκίνου σχετικά με τον χειρισμό της πανδημίας από την τελευταία.

Το καλαμπόκι είναι επίσης σε υψηλή ζήτηση. Οι τιμές αυξήθηκαν πάνω από 6,5 δολάρια τα 25,4 κιλά (μπούσελ) την περασμένη εβδομάδα, το υψηλότερο επίπεδο εδώ και σχεδόν οκτώ χρόνια, αφού το γραφείο του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ στο Πεκίνο δήλωσε ότι αναμένει από την Κίνα να εισάγει ρεκόρ 28 εκατομμυρίων τόνων σιτηρών φέτος. Η Κίνα αυξάνει τις εισαγωγές σιτηρών καθώς η χώρα επιδιώκει να αναπληρώσει τις χοιροτροφικές της εκμεταλλεύσεις μετά από ένα ξέσπασμα θανατηφόρας πανώλης των χοίρων.

Ο κ. Norton είπε ότι αναμένει επίσης ότι οι εισαγωγές άνθρακα από την Ινδία θα παραμείνουν ισχυρές παρά την ταχεία αύξηση των περιπτώσεων κορωνοϊού που αναγκάζει τον αποκλεισμό πόλεων και αναμένει τη θαλάσσια μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων σόγιας από τις ΗΠΑ, τη Βραζιλία και την Αργεντινή προς την Ιαπωνία και ολόκληρη την Ασία.

Η εγγενής αστάθεια της αγοράς

Είπε ότι τα μικρότερα πλοία χύδην φορτίων μισθώνονται ακόμη και για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων λόγω των περιορισμών χωρητικότητας και των καθυστερήσεων στα λιμάνια κατά την εκφόρτωση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία μεταφέρουν το μεγαλύτερο μερίδιο βιομηχανικών και καταναλωτικών αγαθών παγκοσμίως.

Οι ημερήσιες τιμές ναύλων για μεταφορές ξηρού φορτίου είναι από τις πιο ασταθείς στον τομέα της ναυτιλίας Τα ποσοστά spot συχνά μεταβάλλονται ευρέως εκ αιτίας παραγόντων που κυμαίνονται από την εξόρυξη και τις καλλιέργειες έως τους δασμούς και τις καιρικές συνθήκες.

Ο κ. Sand είπε ότι παραμένει ασαφές εάν η αύξηση θα ξεπεράσει την αστάθεια της τρέχουσας αγοράς.

«Στο τέλος της ημέρας, εξακολουθούν να υπάρχουν πάρα πολλά πλοία εν πλω και ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε 4% πέρυσι με πολύ μικρή ζήτηση», είπε. «Οι τιμές είναι καλές, αλλά όχι θεαματικές, οπότε απολαύστε τις όσο διαρκούν, γιατί η αγορά πρόκειται να “κρυώσει” κάποια στιγμή φέτος».

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Πρόσφατα Άρθρα